Martin muokkaama kuva
1. Peruskoulun resurssit on
palautettava.
Kaikki esikouluun ja peruskoulun alaluokille suunnattu raha tulee
myöhemmin moninkertaisesti takaisin. Ennaltaehkäisy on inhimillistä ja humaania
toimintaa.
2. Inkluusio on julkista
heitteillejättöä.
Erityiskoulujen ja -luokkien alasajo on ollut hyvin
lyhytnäköistä toimintaa. Erityistukea ei ole riittävästi tai sitä ei ole
ollenkaan. Kaikista lapsista on huolehdittava. Opettajat on jätetty yksin.
Säästökeinoista inkluusio on iljettävin.
3. Suomeen ei tarvita enää
yhtään homekoulua.
Koulurakennusten säännöllisistä korjauksista säästäminen on
silkkaa typeryyttä. Yksikin homeelle altistunut lapsi tai opettaja on liikaa.
4. Peruskoulun luokkakoot on
säädettävä lailla.
Nykyluokat ovat hyvin heterogeenisia. Sopivat
maksimiluokkakoot ovat: 1-3 luokat 18 oppilasta, 4-9 luokat 20 oppilasta.
Pienessä ryhmässä voidaan paremmin keskittyä myös syrjäytymisen ehkäisyyn.
5. Opettajien pedagogiseen vapauteen ei saa kajota.
5. Opettajien pedagogiseen vapauteen ei saa kajota.
Opettaja on koulun asiantuntija ja dynamo.
Opettajuuden alentaminen on säälittävää. Opettajarekisteri on rakennettava
pikimmiten.
6. Miesopettajia on saatava peruskouluun tavalla tai toisella.
6. Miesopettajia on saatava peruskouluun tavalla tai toisella.
Mieskato on ollut hirvittävää. Yhdenvertaisuus kärsii,
lapsilla on oltava oikeus myös miesopettajiin. Paras lääke mieskatoon on
palkkauksen reipas kohentaminen.
Arvostettu koulumies Espoosta, Martti Hellström, on omassa Hellstöm: Pedagogiikka ja koulupolitiikkaa II -blogissaan aloittanut uuden sarjan Viisaita ajatuksia.
Hellström on pyytänyt arvostamiltaan koulumiehiltä ja -naisilta konkreettisia ehdotuksia siihen, miten kunnan tasolla voidaan vastata tämän ajan uusiin haasteisiin.
Mukana on tunnettuja koulukasvoja kuten Kirsi Lindroos, Matti Sippola tai Kari Kinnunen. Mukana on myös OAJ-aktiiveja kuten Timo Kettunen, Heli Haaro tai Marko Jokinen.
Kolmas ryhmä koostuu perustason puurtajista, kuulun tähän ryhmään. Olen tituleerannut itseäni lähiökoulun opettajaksi.
Kuten arvata saattaa, en ole paljoa surenut, kun pointtejani latasin. Lisäsin joukkoon paria asiaa, jotka eivät välttämättä kuulu kunnallisen päätäntävallan piirin. Huomasin, että niin teki joku muukin.
Martin Viisaita ajatuksia -sarja on hieno, sillä hän sarjaa analysoidessaan käyttää parviälyä, joka terminä oli minulle uusi. Ryhmä- tai joukkoäly ovat minulle tuttuja.
Viisaita ajatuksia. Ensimmäinen yhteenveto (Hellström)
Parviälyllä / joukkoälyllä tarkoitetaan tapaa ratkoa ongelmia keräämällä joukolta ihmisiä henkilökohtaisia mielipiteitä, ideoita tai ehdotuksia. Kun ne on koottu, joku koordinoiva taho käsittelee ja kokoaa ne yhteen. (Hellström)
Parviälyllä / joukkoälyllä tarkoitetaan tapaa ratkoa ongelmia keräämällä joukolta ihmisiä henkilökohtaisia mielipiteitä, ideoita tai ehdotuksia. Kun ne on koottu, joku koordinoiva taho käsittelee ja kokoaa ne yhteen. (Hellström)
Vaikka parviäly on tehokas tapa kerätä tietoa ja ajatuksia sekä antaa hyvää pohjaa päätöksenteolle, se saattaa tuottaa pullamössöä.
Peruskoululla oli alunperin selvä idea. Valkoisella POPS:lla (Peruskoulun ensimmäinen opetussuunnitelma) oli henki. Kaikista opetussuunnitelmista ei henkeä saatu ulos, vaikka kuinka niitä olisi puhallellut.
Kun koulutusta suunnitellaan laaja-mittaisesti kuten koko maan tasolla, suunnittelun pitää pohjautua johonkin. Peruskoulun peruskivet ovat ikään kuin ideologia, jonka päälle koulua rakennetaan.
Tunnettu koulumiehemme maailmalla, professori Pasi Sahlberg, on moneen otteeseen penännyt, kuka meillä johtaa koulutussuunnittelua, missä on suunta. Samansuuntaisia ajatuksia on esittänyt myös emeritus professori Kari Uusikylä.
Suomessa opetussuunnitelmia on rakennettu kuin torta på torta.
Samaa satsia on vatkattu edestakaisin. Joka ops-kierroksella on heitetty omat suolat sekaan.
Pullamössöä.
Odotan innolla Sahlbergin ja Uusikylän sekä Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälän kuutta pointtia.
Odotan innolla Sahlbergin ja Uusikylän sekä Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälän kuutta pointtia.