tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post1236924712941586271..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Laskutaito heikentynytUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-40790541388986245402012-04-02T17:05:47.229+03:002012-04-02T17:05:47.229+03:00Kiitos Arto hienosta kommentista.
Tilapäiset taso...Kiitos Arto hienosta kommentista.<br /><br />Tilapäiset tasoryhmät ovat toimivia, mutta ne vaativat lisää resurssointia. Esim. omassa koulussani luokka-asteella, jota opetan, matematiikassa apulaisrehtori(=erityisopettaja)opettaa samaan aikaan pienryhmää. Tulokset ovat olleet hyviä.<br /><br />Pysyvistä tasoryhmistä on huonoja kokemuksia ajalta, kun peruskoulu otti ensiaskeliaan. Alimman tasoryhmän tulokset olivat heikkoja, koska ryhmä ei kannusta oppimaan. Oppilas alkaa uskoa olevansa huono, oppilaat kokivat myös leimaantuvansa huonoiksi.Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-40948195414919807262012-04-01T20:30:49.680+03:002012-04-01T20:30:49.680+03:00Auskultoidessani viime vuonna minun huomioni kiinn...Auskultoidessani viime vuonna minun huomioni kiinnitti oppilaiden (yläastelaisten) vaikeudet matemaattisen kielen luetun ymmärtämisessä. <br /><br />Olen joskus pohtinut, että lukioon varsinkin, ja mahdollisesti yläasteelle, tarvittaisiin erillinen matemaattisen kielen kurssi. Uuden kurssin alkaessa moni kotona laiskempi opiskelija luultavasti tippuu kärryiltä yksinkertaisesti siitä syystä ettei opetusta voi sujuvasti seurata ilman vaadittavaa kielitaitoa.<br /><br /><br />"Viidenneksessä kouluista oli käytetty jonkinlaisia tasoryhmiä. Ryhmittelyjä käyttäneet koulut menestyivät paremmin."<br /><br />Tasoryhmien käyttö on käsittääkseni vähentynyt paljon jopa omasta yläaste ajastani (2000-2003), jolloin Suomi oli PISA:n huipulla (josko sillä sinäänsä merkitystä).<br /><br />Itse uskon tasoryhmien parantavan oppimistuloksia, toisaalta inkluusiolla on varmasti sosiaaliset puolensa.<br /><br />Meillä kahden rinnakkaisluokan oppilaat arvosanoilla 4-6 saivat uuden ryhmän, 8-10 pysyivät omassa ryhmässä ja oppilaat arvosanoilla 7 saivat päättää kummassa ryhmässä ovat muistaakseni. Vaatii tietysti 3 opettajaa kahdelle luokalle, ainakin noissa meidän 25+ ryhmäkoissa.<br /><br />http://www.oph.fi/download/140234_Onko_laskutaito_laskussa.pdf<br />tuossa koko tutkimus<br />s.100 taulukko 33 on hieman hämmentävä, mutta tietysti liittyy suoraan alueeseen ja vanhempien koulutustaustaan sen johdosta.<br />Työtavat myös mielenkiintoisia, alkaen s.71.<br /><br />Geometriasta en osaa paljoa sanoa, mutta yleisesti tauoilla on myös opettava vaikutus. Asiat saavat kaikessa rauhassa muhia ajatuksissa ennen kuin lähdetään syventämään, ehtii törmätä käsitteisiin mahdollisesti arjessa tai muualla tässä välissä.Artoasdfhttps://www.blogger.com/profile/17157106823697163421noreply@blogger.com