tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post2476819114526969161..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Käsityöt on ajettu alasUnknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-18730341853538164852018-03-22T18:07:59.359+02:002018-03-22T18:07:59.359+02:00No, kun nämä tulevat täystumpelot ovat nuoria aiku...No, kun nämä tulevat täystumpelot ovat nuoria aikuisia, luulen että meille kädentaitojen ammattilaisille riittää töitä enemmänkin verhojen ja housujen lyhennyksessä. Mutta entäs sitten kun me alamme olla eläkeiässä? Keistä on työn jatkajiksi? Semminkin kun käsi- ja taideteollista alaa on koko ajan ajettu alas. Jossain kohden hommaan tulee muutos, pakko tulla. Ja siinä kohden varmaan mietitään että mitä tulikaan tehtyä... vai mitenkähän se menee?Ixuhttps://www.blogger.com/profile/14608402407809331370noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-41347756529221877672018-03-21T21:50:56.525+02:002018-03-21T21:50:56.525+02:00Minä murehdin tätä paljon. Minulle asia näyttäytyy...Minä murehdin tätä paljon. Minulle asia näyttäytyy akuutisti nuorissa, jotka tulevat opiskelemaan teknisiä aloja toiselle asteelle ja joutuvat aloittamaan paitsi tiedollisen puolen (alkaen siitä, millaisia työkaluja on ja miten niitä käytetään ja mihin) myös motoriikan kehittämisen nollasta tässä vaiheessa. Lisätään yhtälöön vielä opetusleikkaukset meidän asteella. Näillä nuorilla ei ole ehkä paljonkaan onnistumisen elämyksiä lukuaineista, mutta niitä voisi olla kädentaidoista, jos niitä oli ollut mahdollisuutta kehittää. Sitten he kokevat huonommuutta yhä edelleen meillä, jos hommat ja käden ja silmän koordinaatio ei meinaa ryhtyä sujumaan. Se vie aikaa ja toistoja ja treeniä. Olen kuitenkin nähnyt monen puhkeavan kukkaan kun ovat päässeet jyvälle. Olisi mahtavaa suoda heille niitä tuntemuksia jo aikaisemmin ja enemmän. Eivätkä kädentaidot kenellekään pahaa tee. Jo ihan piirtäminenkin olisi tärkeää harjoitusta vaikkapa erilaisten muotojen hahmottamisen kannalta eikä sitäkään enää paljon harjoiteta.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-66199386025191566622018-03-20T19:30:58.319+02:002018-03-20T19:30:58.319+02:00Vava on valinnainen aihe, jonka oppilas saa itse v...Vava on valinnainen aihe, jonka oppilas saa itse valita. Yleensä alakoulussa kyse on 4-6. luokkalaiset.<br /><br />Aihevalikoima voi olla hyvin kirjavaKai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-57475927917397535222018-03-20T19:20:20.354+02:002018-03-20T19:20:20.354+02:00Me alakoulun opettajat olemme tämän asian kanssa k...Me alakoulun opettajat olemme tämän asian kanssa kipuilleet ja asiasta myös keskustelleet jo muutaman vuoden. Todelliset käsityötaitojen heikentymisen vaikutukset nähdään vasta sitten kun koko alakoulun ajan uuden opsin mukaan käsityötä opiskelleet saapuvat yläkouluihin. Ainakin meidän kunnassa ei kuntakohtaisessa opsissa huomioitu millään tavalla sitä, että samassa tuntimäärässä pitäisi opettaa molemmat aineet. Samat sisällöt ahdettiin opsiin edelleen ja lisäksi laitettiin oman työn arviointia ja dokumentointia digitaalisesti. Tästä on seurauksena se, että jokainen opettaja yrittää parhaansa mukaan hirveällä kiireellä mennä läpi kaiken mahdollisen, karsien ja kursien kuka mistäkin. Yläkouluun saapuu sekalainen joukko oppilaita eri alakouluista, joissa on kussakin yritetty omalla tavalla ymmärtää opsin tärkein ja keskeisin pointti. Ei todella lisää käsityön iloa tämä, ei.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-38539767022249832942018-03-20T17:45:48.531+02:002018-03-20T17:45:48.531+02:00Mikä on vava?
Itse olen katsellut äitinä tätä ala...Mikä on vava?<br /><br />Itse olen katsellut äitinä tätä alasajoa pian kaksi vuotta. Tosin lapseni alakoulussa on erikseen tekninen ja tekstiili, yksi lukukausi kumpaakin, enkä ole nähnyt mitään yhdistelmätöitä. Mutta oppilaat kun saavat itse valita ja suunnitella työnsä, niin alas päin mennään ja lujaa.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-29404111065343140602018-03-20T15:43:24.813+02:002018-03-20T15:43:24.813+02:00Pitää myös muistaa, että rakennusmiehiä tarvitaan ...Pitää myös muistaa, että rakennusmiehiä tarvitaan aina.Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-51766384108099974642018-03-20T14:28:59.585+02:002018-03-20T14:28:59.585+02:00Minulla oli ilo opettaa kässyjä muinaisessa kansal...Minulla oli ilo opettaa kässyjä muinaisessa kansalaiskoulussa. Silloin oli vielä asiat mallillaan. Parhaimmillaan oli viikossa liki kolme päivää töitä ja pari päivää opiskeltiin lukemista ja laskemista. Toki tärkeää sekin oli. Kun liukasteltiin kohti peruskoulua käsityön ja kaupallisten määrä väheni jo kipurajalle ja lopulta romahti peruskoulussa. Siihen asti ammattikoulu oli saanut oppilaita, joilla oli perusasiat hanskassa ja lähtötaso oli hyvä. Nyt on toisin. <br />Peruskoulun tekninen työ ajetaan alas myös siitä syystä, että tilojen rakentaminen ja ylläpito on kallista. Padien osto nielee varoja. <br />Toivottavasti teknisen työn opettajien koulutus muistetaan ajaa alas tai ainakin lisätä virkkaus opetusohjelmaan.<br />Voishan se mennä näin: ensin tehdään kangaspuut ja sitten räsymatto!Veli Nieminenhttps://www.blogger.com/profile/13639826515344302702noreply@blogger.com