tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post2520146202695795366..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Nyt kuopataan käsialaaUnknownnoreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-87484896128954862592021-06-03T05:02:03.382+03:002021-06-03T05:02:03.382+03:00OPs-asiantuntijoina esiintyneet pilasivat lasten t...OPs-asiantuntijoina esiintyneet pilasivat lasten tulevaisuuden. Ei vaadi hirveän suurta ymmärrystä tajuta, että metsään mennään ja lujaa. Nyt ollaan tilanteessa, että teinit päättää peruskoulunsa, jossa eivät oppineet kirjoittamaan allekirjoitustaan. Tekstaus ei korvaa allekirjoitusta, kaunoa eivät osaa, sähköisiä tunnuksia eivät saa ilman henkkareita, joiden saaminen - niiden pankkitunnusten saamisen lisäksi - edellyttää sitä allekirjoitusta. Sähköinen tunnistautuminenkaan ei korvaa allekirjoitusta. Maailma on iso paikka eikä monessakaan paikassa tee suomalaisilla pankkitunnuksilla yhtään mitään. Tuutpa sitten ryöstetyksi tai raiskatuksi, paikallisviranomaisten kanssa on pystyttävä asioimaan ja siihen tarvitaan sitä oleellista, kykyä käyttää sulkakynä ja raapustaa se nimikirjoituksensa paperiin. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-2977928679634886882014-11-20T20:17:59.096+02:002014-11-20T20:17:59.096+02:00Miksi opettaa koulussa konenäpyttelyä, kun lapset ...Miksi opettaa koulussa konenäpyttelyä, kun lapset oppii oman tyylinsä siinä hommassa käyttäessään ko. laitteita jo ennen koulua? Se pitäisi aloittaa jo ennen esikoulua. Minä olen konekirjoituskurssin käynyt ja osaan kymmensormijärjestelmän sekä olen sitä sekä kotona että töissä jo vuosia käyttänyt, ja itseoppineet lapseni kirjoittavat silti nopeammin ja virheettömämmin kuin minä. RHhttps://www.blogger.com/profile/07453596302251679120noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-25082187189736904022014-11-19T16:54:53.240+02:002014-11-19T16:54:53.240+02:00Meille opekoulutuksessa kerrottiin (kun kysyin), e...Meille opekoulutuksessa kerrottiin (kun kysyin), että nämä isojen kirjainten "ylimenevät osat" kuten B-, D- ja F-kirjainten lipat ja A- ja H-kirjainten poikkiviivat ovat siksi, että lasten on vaikea osua täsmällisesti viivojen väliin tai tasan tiettyyn kohtaan, ja nuo antavat sen joustomahdollisuuden. Jäin kyllä ihmettelemään, että kummasti ne ovat osanneet tekstauskirjaimissa saada viivat kohdalleen ja lähtöpisteisiin... jo vuotta aiemmin. <br /><br />Ja tosiaan tokaluokalla aikaa on juuri tähän. Lisäksi nekin, joilla pienaakkoset hyppivät viivastolla väärille korkeuksille tai joilla vielä sekaantuu tikkukirjaimia sanoihin, pääsevät pakostakin näistä ongelmista sidosteisen käsialan myötä. Kun niitä isoja kirjaimia ei voi sitoa keskelle sanaa ja pienetkin kirjaimet asettuvat luontevasti oikealle paikalleen viivastoon. Kyllä tämä on idioottimainen uudistus. Tähän mennessä yhdeltä oppilaalta erityisopettaja yksilöllisti (sen edellisen) kaunon pois, mutta oppilas halusi silti sen opetella. En kieltänyt. Hyvin oppi ja luettavaa tekstiä tuli, parempaa kuin tekstaten, vaikka hahmotushäiriön vuoksi tuo kauno poistettiin "rasittamasta".Anonymousnoreply@blogger.com