tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post3640936700010483677..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Sanasta miestä opetusministeri GustafssonUnknownnoreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-87152447893160679252012-10-28T16:09:30.813+02:002012-10-28T16:09:30.813+02:00Tärkeää tämä: Jotkut politiikot, joskus myös reh...Tärkeää tämä: Jotkut politiikot, joskus myös rehtorit selittävät vanhemmille ja opettajilleenkin, että luokka on "jaettu" pienemmäksi opetusryhmäksi silloin, kun siellä on esim. resurssiopettaja mukana. Eli 28 oppilaan luokkakoko onkin muka 14 silloin, kun siellä on kaksi opettajaa. <br /><br />Näinhän ei ole. Koska: <br />1. res.opettaja on siellä vain osan tunneista<br />2. kokeet, yhteys vanhempiin, kasvatuksen kokonaisvastuu, opetuksen kokonaisuuden suunnittelu jää kuitenkin luokanopettajalle. <br />3. oppilaan näkökulmasta 28 on edelleen 28 <br /><br />Sen lisäksi, jos ja kun pysytään samassa opetustilassa, eivät oppimisympäristön fyysiset olosuhteet helpotu yhtään, kun koko porukka pysyy kuitenkin samassa tilassa. <br /><br />Tämän vuoksi tarkkana! Tiedän jo etukäteen että virastot ja koulutoimet tulevat "pienentämään" eli valepienentämään luokkakokoja juuri tuolla mallilla, antamalla "lisäresursseja" kouluille res.opettajien palkkaukseen, eli luomalla tilapäisratkaisuja ja näennäistä pienempää luokkakokoa. <br /><br />Kun puhutaan "resursseista" kouluille, niin todellinen ja tehokkain resurssi on perustaa todellisia uusia luokkia kouluun ja tähän tarkoitukseen tarvittaessa lisätilan hankkiminen/rakentaminen. <br /><br />Poliitikoilta ainakaan minä en hyväksy avuksi kouluun muuta kuin tuon. Muu on koristelua ja pintasiloittelua. <br /><br />Jorma<br /><br />ps. Tämän lisäksi res.opettajiakin tarvitaan. Anonymousnoreply@blogger.com