tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post4375107235591651974..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Tasalaatua vai eliitti- ja rapakouluja?Unknownnoreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-46029882140288575652014-11-24T07:14:54.741+02:002014-11-24T07:14:54.741+02:00Ano...
Tarkkaan ottaen kirjoitin kohtuullisista r...Ano...<br /><br />Tarkkaan ottaen kirjoitin kohtuullisista ryhmäkoista kohdassa kolme, vuorovaikuttaminen. Kohtuullinen ryhmäkoko on sitä paitsi aivan eri asia kuin pieni ryhmäkoko.<br /><br />Ehdotuksistasi suomen kielen teho-opetus on tärkeä. Mielestäni myös maahanmuuttajavanhemmille on tarjottava suomen kielen teho-opetusta, jotta integraatiosta tulisi täyttä totta. <br /><br />Ei ole mitään mieltä siinä, että koulussa tarvitaan tulkkeja, vaikka lapset ovat syntyneet Suomessa ja perhe on asunut Suomessa kauan.Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-11328848602702976412014-11-23T22:38:33.874+02:002014-11-23T22:38:33.874+02:00Ei sitä koulujen eriarvoistumista estetä resurssio...Ei sitä koulujen eriarvoistumista estetä resurssiopettajia lisää palkkailemalla tai antamalla hieman ryhmäkoon-pienentämisrahaa tai paisuttamalla oppilashuoltoryhmien toimintaa - pääsääntöisesti taustalla on ihan muut vaikuttajat ja ne ovat koulun ulkopuolella. <br /><br />Tiedetään että suurin korrelaatio on oppilaiden vanhempien työssäkäymisprosentti eli suomeksi sanottuna perheen integroituminen arkeen ja yhteiskuntaan. Muuta integroitumista ei ole kuin työ. <br />Haasteellisten ja tuloksellisten koulujen sijainti menee kartalla aivan yksi yhteen em. mittarin mukaan. Koulut eriarvoistuvat koska yhteiskuntakin eriarvoistuu. Kysymys onkin, voiko tuosta syyttää aina yhteiskuntaa kuten tapana on? Ei. Tulonsiirroilla ei integroitumisen ongelmaa ratkaista. Voitaisiin kääntää koko juttu ympäri: ryhmäkoko-kikkailuun käytetyt rahat haasteellisten, eriarvoistuvien koulupiirien vanhempien työelämään siirtymisen tueksi: suomen kielen teho-opetusta, maahanmuuttajille omat työnvälittäjät, yrityksille tukea palkkaukseen...<br /><br />Tärkein oppilaille opetettava arvo onkin mielestäni sen todellisuuden esille tuominen, ettei tulevaisuuden yhteiskunnassa, jossa sosiaalivaltiota tässä mittakaavassa ei enää ole, kukaan pärjää ilman työtä, eli ainoaa todellista paikkaa yhteiskunnassa. Eli ehkä se olisi sitten tuo listassa ollut aloitekyky ja yritteliäisyys. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-82851175373314699362014-11-23T18:06:43.989+02:002014-11-23T18:06:43.989+02:00"Valitse viisi sellaista tulevaisuuden avaint..."Valitse viisi sellaista tulevaisuuden avaintaitoa" - entä jos ne eivät voi olla kaikille samoja - esikoisen kohdalla olisi ollut tärkeämpää painottaa enemmän luovutta, kakkosen kohdalla luonnontieteitä ja kuopuksen kohdalla painotuksilla ei ollut niin väliäkään. Vaikka tulevaisuus on sama niin sinne menijät ja sinne vievät tiet ovat niin erilaisia. Tuosta listasta puuttuu erilaisuuden huomoioiminen - niin kykynä kuin ympäristön ominaisuutena.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-72671077887605387392014-11-23T17:26:54.061+02:002014-11-23T17:26:54.061+02:00Jos tuo lista on alkuperäinen, niin eräässä kunnas...Jos tuo lista on alkuperäinen, niin eräässä kunnassa kyselyssä monta kohtaa oli leikattu pois - kaikki mikä liittyi tiedollisiin taitoihin: matematiikassa, luonnontieteissä ja kielissä. Anonymousnoreply@blogger.com