tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post4809380305107670042..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Luetun ymmärtäminen perustuu hyvään lukutaitoonUnknownnoreply@blogger.comBlogger5125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-80635424083902513732013-11-27T21:24:38.458+02:002013-11-27T21:24:38.458+02:00Juu, mutta nykyajan äidinkielenopettaja antaa oppi...Juu, mutta nykyajan äidinkielenopettaja antaa oppilaan itse valita kirjan, mutta kontrolloi lukemista silti kokeella, jossa pitää esim. selostaa kirjan juoni ja esitellä henkilöitä. Klassikot tosiaan voi unohtaa, mutta siihen voisi tähdätä, että jokainen olisi löytänyt luettavaksi edes joskus mieleisen kirjan. Että tulisi mielikuva, että kirjat voivat oikeasti olla kiinnostavia :DAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-53083940020179946502013-11-26T14:27:32.725+02:002013-11-26T14:27:32.725+02:00Meillä painottuu äidinkielessä ilmaisututaito ja k...Meillä painottuu äidinkielessä ilmaisututaito ja kaikkein sekavin aihe, mediakasvatus, eli tämä sisältö jo kertoo missä me elämme: tv/netti-yhteiskunnassa, jossa esittäminen, esillä oleminen, ilmaisu ja median kuluttaminen on ihmisen osa. Äidinkielen opetus vahvistaa tätä roolimallia tässä ns. spektaakkeliyhteiskunnassa. <br /><br />Lukeminen ja lukemisen ajattelu on sivuosassa. Toisaalta kun katsoo mitä kirjallisuutta aikuiset lukevat niin ei sekään kovin korkealle yletä. Kirjat ovat pääosin vain pelkkiä tarinoita ajankohtaisista tai historiallisista aiheista, samanlaisia kuin nykyään elokuvatkin, pelkkiä filmattuja tarinoita. <br /><br />Ehkä lukemisen = ajattelun aika meni jo. Ja me nostalgikot turhaan vain urputamme menneestä maailmasta. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-51311579739453138212013-11-26T13:22:18.495+02:002013-11-26T13:22:18.495+02:00Koulussa oli aina ongelmana että opettaja määräsi ...Koulussa oli aina ongelmana että opettaja määräsi mitä luet. Tämähän aiheutti heti täyden vastareaktion, eikä tullut luettua ollenkaan ja esitelmä tai arvio kirjasta tehtiin takakannen esittelyn ja sisällysluettelon perusteella. Tällä sai keskimäärin sen turvallisen seiskan. Sitten kun sai itse valita kirjan, niin otettiin se lyhin satasivuinen mikä löytyi, mutta se tuli sentään luettua. Kirjallisuus oppiaineena olisi sinänsä hyvä ajatus, mutta vaarana on tehdä pysyvää vahinkoa "en koske enää yhteenkään kirjaan tämän jälkeen" ja muodostuu suorastaan ylpeydenaihe koko loppuelämäksi jos ei lue.<br /><br />Näin omana kouluaikanani ja toden totta moni ei ole kirjoihin koskenut yläasteen jälkeen, eikä tule koskaan koskemaankaan. Pakkopullana Seittemän veljestä teki tehtävänsä, vaikka sinällään hieno teos onkin.<br /><br />Itse toki luen paljon, mutta kesti vuosia ymmärtää että kirjastosta löytyy muutakin kuin sitä pakkopullaa. Halusit sitten tehdä puutöitä, korjata autoa, terveystietoa, elämäkertoja tai vaikkapa oppia eri kulttuureista ruokineen kaikkineen, niin kaikki löytyy ja kaikenkattavasti. Myös paljon sellaista mitä ei ikinä olisi voinut kuvitellakaan. Pian sitä huomaa että netti on aika pieni kirjaston rinnalla, sillä netissä ei tiedä mitä hakea vaikka sinällään tieto onkin olemassa. Kirjastossa tämä onnistuu käveleskelemällä hyllyjen välissä ja sitä tulee monta kertaa yllätetyksi, vielä kaikkien näiden vuosienkin jälkeen.<br /><br />Luulen että omalla kohdalla pelastukseksi koitui kun äitini luki minulle kirjoja ollessani alle kouluikäinen. Vaikka en varmaankaan ymmärtänyt mitään saati muista muumeista tai vaahteramäestä, se jätti lähtemättömän jäljen, mitä edes koulun pakkopulla ei pystynyt minulta viemään. Vaikka lähellä se oli.<br /><br />t.ahkerasti opiskeleva ja lukeva nuorimiesAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-85863635653466974412013-11-26T12:24:11.943+02:002013-11-26T12:24:11.943+02:00Lukemaan oppii lukemalla. Alakoulussa esim. romaan...Lukemaan oppii lukemalla. Alakoulussa esim. romaanien lukeminen tai lukudiplomin suorittaminen on usein vapaaehtoista, jolloin vain parhaat lukevat, ja ero huonommin menestyviin kasvaa. Miksi lukeminen ei voisi olla pakollista kuten yläkoulussa useimmiten on (äidinkielenopettaja pitää kokeen)? Menestyminen koulussa on mielestäni suoraan verrannollinen siihen, miten paljon oppilas lukee. Olisi mukava tietää, onko tästä tehty jopa tutkimuksia. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-89980696914639240152013-11-26T07:18:42.584+02:002013-11-26T07:18:42.584+02:00Korjasin kirjoituksen huonon otsikon, joka oli pää...Korjasin kirjoituksen huonon otsikon, joka oli päätön.Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.com