tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post4860945661884617819..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Kokkolasta kajahtaaUnknownnoreply@blogger.comBlogger9125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-82038146251792008522009-12-11T16:56:20.888+02:002009-12-11T16:56:20.888+02:00Joo, ei kiitos Kokkola. Minä kannatan opettajan ty...Joo, ei kiitos Kokkola. Minä kannatan opettajan työnkuvaa joka poistaa minulta kaiken ajattelun ja ponnistelun ja varsinkin suunnittelun. Ja vielä varsinkin yhteistyön kollegojen kanssa. <br /><br />Olen ihan totta puoliksi tosissani. Minusta ei noin 20 000 opettajaa pidä laittaa pyöriä keksimään. Voi olla etteivät ne pyöri. <br /><br />Kunnon materiaali, joka on valmiina ja monistettavissa ja seurattavissa, ja jonka joku kovapalkkainen superpedagogi on omassa hienossa työhuoneessaan miettinyt valmiiksi, sopii minulle. Kiitos vaan! <br /><br />Mitä enemmän minun täytyisi viettää aikaa miettimällä jotain matskua olisi se pois siltä ainoalta, mikä ei ole etukäteen suunniteltavissa ja hallittavissa: oppilaan/ihmisen kohtaamiselta. <br /><br />Out<br /><br />Lisää vaan valmista kamaa ja vaikkapa valtakunnallinen ops, jota tarkastajat vartioivat. Ihan totta. Armahtakaa itseänne opet - älkää tappako itseänne turhalla/väärällä työllä. Pilipalipalapelit ja r o j e k t i t sikseen. Eläköön monistuskone! Mutta tavataan lapsi silmästä silmään ja kokonaisvataisesti, jos vain voimavaroja on.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-75907134258876398452009-12-09T10:36:28.115+02:002009-12-09T10:36:28.115+02:00Minua jonkinasteisena idealistina (the young fool ...Minua jonkinasteisena idealistina (the young fool and academic perhaps) kauhistuttaa suomalainen järjestelmä. Sen byrokraattisuus tappaa kaiken luovan ja uuden.<br /><br />Toisaalta, onko todellakin niin, että muutos on niin hidasta, koska Jaska mainitsemat asiat ovat karua arkipäivää niin opetuksessa kuin muillakin aloilla?!<br /><br />Tästä syystä lienen halukas toimimaan siellä korkeammalla portaalla. En pysty ajattelemaan elämää ilman, että pystyn vaikuttamaan asioihin. <br /><br />Masentavaa tässä on ehkä pieni antautumisen fiilis: "näin on...suo tässä on, ei siitä peltoa tule".<br /><br />The Fool and Chester I am, I suppose :)<br /><br />Mitä tulee kohtaan 3 ja 4 niin epäonnistuneista tuloksista nyt ei yleensäkään koskaan raportoida. Sinällään harmi, koska niistä voisi oppia vähintäänkin yhtä paljon kuin onnistuneistakin.<br /><br />"Virhe on virhe vasta, jos siitä ei opi mitään."<br /><br />Kohta 4 on niin säälittävää, joskin valitettavan realistista ajattelua. Johtajana itkisin onnesta, jos työyhteisöni kykenisi käsittelemään kaikkia asioita monipuolisesti, siis myös minun mokani. Eihän se johtokaan ilman palautetta opi, kuten eivät opi teidän oppilaannekaan!<br /><br />Seuraavaksi haen virtuaalisen saippualaatikon... ;)samsonhttps://www.blogger.com/profile/17645023685363052502noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-44702980643896587992009-12-09T08:28:58.444+02:002009-12-09T08:28:58.444+02:00Jaska...
NÄIN ON.
M.O.T.Jaska...<br /><br />NÄIN ON. <br /><br />M.O.T.Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-65698028172067399072009-12-09T06:07:09.398+02:002009-12-09T06:07:09.398+02:00Onko kukaan koskaan kuullut epäonnistuneesta julki...<b>Onko kukaan koskaan kuullut epäonnistuneesta julkisin varoin rahoitetusta opetuskokeilusta?</b><br /><br />En minä ainakaan. Kaikki kokeilut ovat onnistuneita, koska<br />1) kokeiluja tekevät ne, jotka ovat innostuneita ja saisivat keskimääräistä parempia tuloksia aikaan muutenkin<br />2) kokeilut ovat hyvin resurssoituja ja niiden suunnitteluun on pystytty käyttämään enemmän aikaa kuin normaaliopetuksen<br />3) kokeiluista saa mainetta ja kunniaa, kun tulokset julkaisee alan lehdessä ja kukapa tunnustaisi epäonnistuneensa opetuksessa<br />4) kokeilut ovat yleensä ylemmän tahon ideoimia eikä pomon ideoita ole terveellistä todeta epäonnistuneiksi.<br /><br />Ja miksi sitten onnistuneet kokeilut eivät normiksi muuttuessaan välttämättä toimikaan yhtä hyvin kuin entiset systeemit?<br />1) tekijät ovat riviopettajia, eivät edelläkävijöitä<br />2) joudutaan toimimaan ilman lisäresursseja<br />3) ei saa mainetta ja kunniaa pioneerityöstä<br />4) uusi systeemi on tullut niin ylhäältä komentoketjusta, että riviopettajalla ei ole suoranaista kosketusta komennon antajaan eikä siksi ns. nuolentatarvetta.Jaska Brownhttps://www.blogger.com/profile/15120363685670179595noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-89923382649461806912009-12-08T23:56:52.479+02:002009-12-08T23:56:52.479+02:00Tässä kun yötä myöten kärvistelen joulutokareiden ...Tässä kun yötä myöten kärvistelen joulutokareiden parissa, niin kyllä syksyn mittaan tehdyt projektit ja kokeilut hieman kaduttaa. Jos OPH:n manuaalia ja koulumme opsia lukee siten kuin ne on kirjoitettu, niin arviointien kanssa olen todella helisemässä. <br /><br />Arviointikriteerien paragraafit palauttavat untuvikko-open nopeasti maanpinnalle ja uni lyhenee vartilla per oppilas. Samaan aikaan kun ei voi työntää ja vetää.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-28165262659217737442009-12-08T23:11:11.501+02:002009-12-08T23:11:11.501+02:00Visuaalisuus unohdetaan kauhean usein peruskoulun ...Visuaalisuus unohdetaan kauhean usein peruskoulun opetuksestakin. <br /><br />Itse olen vahvasti visuaalinen ihminen. Hahmotan hemmetti saksan kielioppirakenteitakin - kieli, jota aloin tässä nollasta opiskella sillä ei sovi antaa aivojen pilaantua tekemisen puutteessa - kuvioiden ja asioiden keskinäisten suhteiden kautta paperille laitettuina.<br /><br />Kuva on jostakin otettu vain, netin ihmemaasta, muokattu ja siinähän se sitten onkin. Miksi en tekisi blogistani kaunista areenaa esittää ajatuksiani?samsonhttps://www.blogger.com/profile/17645023685363052502noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-77289680910471601192009-12-08T22:05:56.910+02:002009-12-08T22:05:56.910+02:00Piano...
ohi aiheen. Kävin katsomassa blogiasi &q...Piano...<br /><br />ohi aiheen. Kävin katsomassa blogiasi "Tuning lifea". <br /><br />Blogisi tunnuskuva on ihailtavan upea, palaneet pianonkoskettimet?Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-42306826994820248872009-12-08T22:02:31.264+02:002009-12-08T22:02:31.264+02:00Piano...
olet oikeassa siinä, että koulumaailmaan...Piano...<br /><br />olet oikeassa siinä, että koulumaailmaan pitää tuoda uusia ideoita ja kokeillakin. Ja on todella hienoa, että Suomessa opettajilla on melkoinen menetelmävapaus.<br /><br />Toivotan onnea ja kestävyyttä kokkolalaisille rohkeasta yrityksestä!Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-40692025871209348172009-12-08T21:39:01.261+02:002009-12-08T21:39:01.261+02:00Opettajakoulutksen näin 2000-luvulla käyneenä voin...Opettajakoulutksen näin 2000-luvulla käyneenä voin todeta, että tuota kokonaisvaltaista koulupäivä -ajatusta on meilläkin ohimennen pyöritelty. <br /><br />Enemmän on kuitenkin puhuttu (realistisemmasta?) oppiaineiden integroinnista eli siitä, että yhdistää aineita niiltä osin ja niiden sisältöjen kohdalla, jotka luontevasti toisiinsa sopivat (kerrata uskonnossa maantietoa ja historiaa kuvataiteessa jne.). <br /><br />Opettajalla on jo nyt tietty vapaus pitää kokonaisvaltaisempaa opetusta yhdistellen aineita ja unohtaen tuntirajoja. Näin tosin välituntivalvontojen ja muiden opettajien omalle luokalle pitämien tuntien puitteissa. <br /><br />Pointtini on se, että vapautta toteuttaa monenlaista opetusta on jo olemassa.<br /><br />Olen Enkeliporsaan kanssa samaa mieltä siitä, että näin suuri muutos kerralla tehtynä ja eri aineiden ajan saatossa rakentuneiden sisältöjen äkkinäinen hajottaminen on suurella todennäköisyydellä johtava ikäluokkaan, jolla on tiedoissa ja tiadoissa joitain todellisia reikiä.<br /><br />Kuitenkin kannatan erilaisten ajatusten tuomista koulumaailmaan. Tässäkin on siementä todelliselle muutokselle, jos sen annetaan vaikuttaa ja muuttaa olemassaolevaa rauhassa, hitaasti ja luonnollisella tavalla, ei millään perestroikan kaltaisella pika-apureformilla.samsonhttps://www.blogger.com/profile/17645023685363052502noreply@blogger.com