tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post76857022253988945..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Oppilasarvostelu ahdistaaUnknownnoreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-91056849283910386952014-10-31T18:12:42.501+02:002014-10-31T18:12:42.501+02:00Anonyymin kanssa samaa mieltä. Käyttäytymisen kiit...Anonyymin kanssa samaa mieltä. Käyttäytymisen kiitettävään tarvitaan ulospäinsuuntautunut luonne, joka oma-aloitteisesti kykenee ottamaan toiset huomioon. Otetaanpa vaikka selektiivinen mutisti, joka ei PYSTY puhumaan, vaikka haluaisi - pitäisikö hänelle käytösnumero mukauttaa?<br /><br />Milloin päästään eroon taito- ja taideaineinen numeroarvioinnista? Siihenkin voitaisiin tehdä esim. kolmiportainen arviointi, jossa arvioinnin kohteena olisi tunnilla käyttäytyminen/osallistuminen/aktiivisuus/kiinnostus oppiaineeseen tms. Tässäkin tullaan samaan dilemmaan, kuinka paljon oppilaan persoona vaikuttaa asiaan? Ulospäinsuuntautunut vs. hiljainen, ujo persoona.Mietin vaan.noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-792883897756618922014-10-30T22:04:57.244+02:002014-10-30T22:04:57.244+02:00Ahdistaa kyllä! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi J...Ahdistaa kyllä! En ole koskaan ymmärtänyt, miksi JOKA kunnassa täytyy suunnitella oma todistuspohjansa tai arviointikriteerinsä, kun ne voisivat olla kaikkialla samat!<br /><br />Käytöksen arviointi ylipäänsä on tietyntyyppisen ihanteen hakemista. Jos olet aina reipas, äänessä (äänekäs) ja jokaiseen kissanristiäiseen innolla mukaan menevä (wannabe-celebrity), olet hyväksytty opettajien silmissä ja taatusti saat hienot rastit sinne ja tänne. Mutta jos oletkin hiljainen ja äärimmäisen tunnollinen oppilas, joka ei turhia huutele, viittailee silloin tällöin, ei osoita suurta reippautta ujon luonteensa takia, niin keskivertokastia ollaan. Kyllä me opettajat koulussa vaan luonnetta arvioidaan...Anonymousnoreply@blogger.com