tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post7762360628293761038..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Enkeliporsas tulkitsee Tulevaisuuskoneen tuloksiaUnknownnoreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-67759096150271146152014-04-01T01:15:23.992+03:002014-04-01T01:15:23.992+03:00Ohjelmoinnin alkeiden opetus osana tietotekniikkaa...Ohjelmoinnin alkeiden opetus osana tietotekniikkaa toisaalta antaisi hieman pohjaa tietokoneen toimintaperiaatteiden ymmärtämiseen (toivottavasti ainakin joistain) käytännön tekemisen kautta. Mikä on tietokoneohjelma? Miten niitä tehdään? Miten voin oppia itse vaikuttamaan tietotekniseen kotiympäristööni?<br /><br />Teknisen käsityön tunnilla oppilas ehkä rakentaa linnunpöntön, jonka voi ripustaa takapihalle. Samalla kenties oppii, että käyttöesineitä voi todella askarrella omaksi huvikseen, jolloin vaikkapa linnunpöntöstä voi tehdä juuri sellaisen kuin haluaa - ei välttämättä tarvitse ostaa kaikkea kaupasta tehdasvalmistettuna. Ohjelmointi antaa mahdollisuuden samanlaisiin elämyksiin, mutta siinä elämänpiirissä mikä tapahtuu takapihan (joita kaupunkilaisilla harvemmin on) sijasta ruutujen 'tuolla puolen'.<br /><br />Varsinainen harrasteohjelmointi, jossa olisi tarkoitus oikeasti oppia tekemään jotain jollain ohjelmointikielellä, toisaalta kuuluu sitten ehkä valinnaiseksi (teknisen käsityön lailla?) kuten ehdotit.Anonymousnoreply@blogger.com