tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post9014475137797014016..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Rikesakot kouluunUnknownnoreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-34793099008399199562016-10-23T20:48:32.111+03:002016-10-23T20:48:32.111+03:00Ilmaisin itseäni tarpeettoman kiivaasti edellisess...Ilmaisin itseäni tarpeettoman kiivaasti edellisessä kommentissani, mutta sen pointti on edelleen olemassa. En tarkoittanut osoitella sormella persoonallisuushäiriöiden tai muiden psykiatrian alaan kuuluvien tilojen suuntaan (joiden diagnoosit kuuluvat lääkäreille), vaan siihen tosiasiaan että jälleen maanantaina aivan liian moni lapsi joutuu menemään kouluun juuri sellaiseen luokkaan, jonka kuvailin. <br /><br />Suomessa ei tietenkään ole sellaista koululuokkaa, josta puolet olisi tuleviakaan kirvesmurhaajia. Karvaasta henkilökohtaisesta kokemuksesta tiedän, että kuvailemani kaltaisia on ollut olemassa ja on tänäänkin, eikä inkluusio todellakaan ole siihen mikään apukeino. Näillä luokilla on jokaisella ne kaksi tai kolme riivaajaa, jotka luovat ja aiheuttavat kaiken väkivallan. Heidät eristämällä suojattaisiin kaikki muut heidän tuhoisalta käyttäytymiseltään.<br /><br />Jos tätä ei voida soveltaa kouluissa väkivaltaa tekeviin, miksi sitten yleensäkään rikoslaissa on väkivaltarikospykäliä?QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-46941668526817115592016-10-19T00:41:16.873+03:002016-10-19T00:41:16.873+03:00Kappas vaan..löytyipä hyvä blogi. Olenkin jo pidem...Kappas vaan..löytyipä hyvä blogi. Olenkin jo pidempään ihmetellyt, että puhutaanko näistä asioista muuallakin kuin opettajanhuoneessa. <br /><br />Inkluusiosta on kokemusta aivan sieltä alkuajoista asti. Työpaikallamme on vaikuttanut useampikin i-uskovainen henkilö, jotka jostain kumman syystä ovat siirtyneet muihin tehtäviin tutkijoiksi jne. Omia kokemuksia tässä ei jaksa edes alkaa muistelemaan, mutta kaikennäköistä on pääsyt todistamaan ja mitä sitä kiertelemään: Inkluusio oli susi jo syntyessään, minkä pidempään työtä tehneet osasivat sujuvasti ennakoida ihan perstuntumalta. Kyse oli ja on säästötoimenpiteestä, millä ei ole mitään tekemistä oppilaan edun kanssa. Opettajat ja muu luokka on jätetty yksin moniongelmaisten oppilaiden pyöritettäväksi. Samanaikaisopetukset ym. on vuosien mittaan kokeiltu, mutta jos oppilas ei kykene vaikkapa hallitsemaan omaa käyttäytymistään niin ei muun luokan häirintä lopu erityisopettajaa vieressä istuttamalla. Omat kokemukset viittaavat vahvasti siihen suuntaan, että nämä oppilaat tarvitsevat rauhallista ympäristöä, pientä ryhmää ja pysyviä ihmissuhteita, l. perinteistä erityisluokkaopetusta. Ehkä pienellä säädöllä. Segregaatiokortit ja sensemmoiset on nähty, kuultu ja huomioitu. Nyt pitää katsoa mitä viivan alle on oikeasti jäänyt. Jännä muuten, että ammattiliittomme ei nosta kissaa pöydälle. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-19558496847884474192016-10-18T10:09:55.287+03:002016-10-18T10:09:55.287+03:00Kaksi prosenttia ongelmalapsia tarkoittaisi Antti ...Kaksi prosenttia ongelmalapsia tarkoittaisi Antti sitä, että jos meillä on viisi 20 oppilaan luokkaa, niin kolmessa luokassa ei ole lainkaan käytökseltään ongelmalapsia ja kahdessa luokassa kumpaisessakin yksi. <br /><br />Tämä ei taida nyt ihan vastata tilannetta kentällä. Vai ovatko opettajat eri mieltä? <br /><br />Luja usko yksittäisiin tutkimustuloksiin ei poista sitä mistä nyt puhutaan ja mikä on totta. <br /><br />Jos meillä olisi noin vähän ongelmia koulussa niin mihin me sitten tarvitsemme kuraattoreja, psykologeja ja oppilashuoltoryhmää tässä määrin kuin nyt? Emme mihinkään. Oppimisvaikeudet hoitavat parhaiten erityisopettajat pedagogeina. <br />Oppilashuollon resursseja voidaan alkaa ajaa sitten alas, jos tilanne on yhtä hyvä kuin mitä linkkaamasi tutkimus kertoo. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-54837521037330693042016-10-18T09:38:23.073+03:002016-10-18T09:38:23.073+03:00Peruskoulu ja koulutusjärjestelmämme on kriisissä....Peruskoulu ja koulutusjärjestelmämme on kriisissä. Ruotsalaisessa kriisissä. Tässä seuraus ilolla rummutetusta "nuorisotakuusta." <br /><br />"Tutkija, kasvatustieteen tohtori Erja Sandberg kertoo Ylelle järkyttyneensä siitä, että nuorisotakuu on tuonut kouluihin yhä enemmän ongelmanuoria.<br /><br />Sandberg opetti ammattiopistossa vuoden verran ja hämmästyi, että syksyllä aloittaneesta 27 lähihoitajaopiskelijasta lähes puolet oli lopettanut kevääseen mennessä.<br /><br />Sandberg kertoo, että pudokkailla oli oppimisvaikeuksia, mielenterveysongelmia, masennusta ja päihdeongelmia. Osa osasi suomea aivan liian huonosti. Opiskelu suuressa ryhmässä ja tiukassa tahdissa oli heille mahdotonta.<br /><br />Sandbergin mukaan isoon ongelmaan on herättävä. Samaa sanoo moni muukin ammattioppilaitoksen opettaja. He eivät tule julkisuuteen omalla nimellään, koska pelkäävät joutuvansa vaikeuksiin työpaikallaan.<br /><br />Opettajat kertovat opiskelijoista, jotka eivät ymmärrä lukemaansa eivätkä pysty keskittymään opiskeluun, vaan vaeltavat ympäri luokkaa.<br /><br />Yksi kärsii niin vakavasta hahmottamishäiriöstä, että ei näe ruiskun päässä törröttävää neulaa opetellessaan pistämistä. Toinen on päihderiippuvainen. Kolmas käyttäytyy aggressiivisesti ja väkivaltaisesti. Neljäs puhuu ja ymmärtää suomea toivottoman huonosti.<br /><br />- Pelkään, että valmistuttuaan he tekevät hoitovirheitä ja laiminlyövät potilaita työelämässä, Sandberg sanoo."<br /><br />Lähde: Yle<br /><br />Samainen tohtori sanoi tv:ssä että osaamattomuuden, motivoimattomuuden ja kielettömyyden ongelma ratkaistaan ammattioppilaitoksessa laskemalla osaamisen vaatimuksia niin että mahdollisimman moni silti valmistuu. Työelämään vaan, hoitamaan vaikkapa lapsia ja vanhuksia. Pääasia on kiva fiilis. <br /><br /><br />Antti Värtö: " Keksitään esimerkki, jossa tuhannesta lapsesta 20 on ongelmallisia, mutta 10 heistä voisi pikku hiljaa hyvän esimerkin myötä kohentaa käytöstään: loput 10 ovat toivottomia tapauksia."<br /><br />Kaksikymmentä tuhannesta? Todellako? Tuota lukua ei voi sanoa toivottoman optimistiseksi, koska se on kunnioitettavaa toivoa täynnä, mutta mitään tekemistä reaalitilanteen kanssa kouluissa sillä ei juuri ole. <br /><br />Miksi me emme halua ja uskalla myöntää että näennäinen oppilaskeskeisyys ei ole lasten ja nuorten kasvamisen psykologian kanssa synkassa? Heitämme lapsille ja nuorille pallon, vaikka heidän suurin odotuksensa on edelleen vahva aikuinen ihminen (opettaja), joka vastaa pelin säännöistä kouluissa? <br /><br /><br />t. maikka kehän takaa<br />Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-4982992737471128162016-10-18T07:20:15.959+03:002016-10-18T07:20:15.959+03:00Tavallisessa PKS-koulussa on sellaiset 400 oppilas...Tavallisessa PKS-koulussa on sellaiset 400 oppilasta. Se tarkoittaa 8 lasta per koulu. Määrä on iso. Ja häirintä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-22889684037398536952016-10-18T00:16:56.020+03:002016-10-18T00:16:56.020+03:00Niin no, yhtä hyvin voi kuvitella tilanteen, jossa...Niin no, yhtä hyvin voi kuvitella tilanteen, jossa puolet oppilaista ovat kirvesmurhaajia, jos ei halua antaa realismin turhaan rajoittaa kuvitelmiaan.<br /><br />(<a href="https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Ep%C3%A4sosiaalinen_persoonallisuus" rel="nofollow">Antisosiaalisen persoonallisuushäiriön yleisyys on noin kaksi prosenttia.</a>)Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-11746421779408973762016-10-17T00:31:38.986+03:002016-10-17T00:31:38.986+03:00Keksitään toinen esimerkki: luokka jossa on 30 las...Keksitään toinen esimerkki: luokka jossa on 30 lasta, tai nuorta. Heistä kolme on häiriintyneitä tapauksia, jotka oppitunneilla huutavat minkä keuhkoista lähtee estäen ketään muuta kuulemasta yhtään mitään, heittelevät opettajaa ja luokkatovereitaan kaikilla käsiinsä saamilla esineillä ja välitunneilla käyvät porukalla jonkun luokkatoverinsa kimppuun hakaten ja potkien häntä, nimitellen huoranpennuksi, repien hänen vaatteensa ja ryöstäen mahdolliset rahansa vaatien tuomaan huomenna lisää tai he etsivät hänet joskus koulun ulkopuolella käsiinsä ja tappavat. <br /><br />Näille kolmelle tarjottaisiin monenlaista erityishuomiota ja heidän uhriaan halveksittaisiin, kun hän on niin surkea paska. Uhri syrjäytyy. Tekijöistä tulee työpaikkakiusaajia. Tai sitten nämä kolme lähettettäisiin kasvatuslaitokseen. Yksi heistä hirttäytyy, toinen syrjäytyy mutta kolmannesta tulee yhteiskunnan täysivaltainen jäsen. Samoin kuin kaikista heidän aiemman luokkansa 27 oppilaasta, jotka heidän häivyttyään voivat käydä koulua rauhassa ilman jatkuvaa tolkutonta väkivaltaa.<br /><br />Kumpi olisi parempi? Se riippuu siitä, mitä asioita pitää tärkeimpinä. Itse itselleni vastaan, etten pidä väkivaltaisten persoonallisuushäiriöisten inkluusiota millään tavalla tärkeänä. Millään yhteiskunnan asteella.QroquiusKadhttps://www.blogger.com/profile/05928474884190902018noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-39670389210137328512016-10-16T13:26:07.464+03:002016-10-16T13:26:07.464+03:00Kiinnostava aihe ja olennaisia kysymyksiä. Mutta o...Kiinnostava aihe ja olennaisia kysymyksiä. Mutta ovatko käytösongelmat oikeasti lisääntyneet vai ovatko ne vain näkyvämpiä normiopettajalle? Jos ennen vaikeasti käyttäytyvät lapset siivottiin pois näkyvistä tarkkailuluokille tai erotettiin koulusta, mutta enää ei, niin häiriöt NÄYTTÄISIVÄT lisääntyneen, jopa siinä tilanteessa, että ne oikeasti vähenevät. <br /><br />Keksitään esimerkki, jossa tuhannesta lapsesta 20 on ongelmallisia, mutta 10 heistä voisi pikku hiljaa hyvän esimerkin myötä kohentaa käytöstään: loput 10 ovat toivottomia tapauksia. Erityisluokkatilanteessa kaikki 20 siirrettäisiin erityisluokalle, jonka jälkeen kaikki 20 olisivat edelleen ongelmatapauksia - mutta loppujen 980 oppilaan opettajat saisivat opettaa ilman häiriöitä. Inkluusiotapauksessa koulun jälkeen meillä olisi vain 10 ongelmatapausta - mutta kaikki opettajat kokisivat häiriöitä.<br /><br />Kumpi olisi parempi? Se riippuu siitä, mitä asioita pitää tärkeimpänä.Antti Värtöhttps://www.blogger.com/profile/01244478262990869942noreply@blogger.com