tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post9182340592240551019..comments2023-12-16T15:29:52.599+02:00Comments on pro peruskoulu: Miniläppäri joka oppilaalle!Unknownnoreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-742361735811213952010-12-07T12:32:45.454+02:002010-12-07T12:32:45.454+02:00Kari...olen myös ihmetellyt, miksi tietotekniikka ...Kari...olen myös ihmetellyt, miksi tietotekniikka ei ole oma oppiaineensa alakoulussa. On aivan turha luulla, että perusteet tulevat haltuun muiden oppiaineiden siivellä.<br /><br />Nyt sitäpaitsi tietotekniikka syö muita oppiaineita, esim. äidinkielen oppitunneista osa kuluu tietotekniikkaan. Uusimpien Pisa-tutkimusten mukaa Suomi on pudonnut hieman lukutaidossa, mihin meillä ei ole varaa.<br /><br />Tietotekiniikassa on paljon omaa tietoaineista, jota pitäisi opettaa oppilaille kunnolla.Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-13365742441333109612010-12-04T13:06:03.575+02:002010-12-04T13:06:03.575+02:00"Miniläppäri jokaiselle oppilaalle" saat..."Miniläppäri jokaiselle oppilaalle" saattaa kuulostaa kalliilta projektilta, mutta millaiset kustannukset todellisuudessa olisivat? Koulun tarpeet täyttävän Linuxilla varustetun ja oupensource-ohjelmistoilla räätälöidyn miniläppärin hinta jäisi noin 150 euron pintaan. Yhdeksänvuotisen peruskoulu-uransa aikana oppilas kuluttaisi ehkä kaksi konettta, joten kustannukset olisivat 300 euron luokkaa per capita. Ne voitaisiin peittää luopumalla osasta painettua materiaalia.<br /><br />Läppärillä ei tietenkään tee mitään ilman opetukseen ja opiskeluun tarkoitettuja sisältöjä. Niiden tuotanto- ja jakelukustannukset olisivat kuitenkin verkossa niin paljon pienemmät, että vaikutuksen pitäisi näkyä hinnoissa merkittävällä tavalla. Lisäksi osa voitaisiin tuottaa opensource-peiaatteella aidon Linux-hengen mukaisesti.<br /><br />Olisiko mahdoton ajatus, että opetushallitus pitäisi yllä portaalia, jonka kautta asiasta innostuneet opettajat voisivat jakaa keskitetysti omia tuotoksiaan ja saada edes pientä korvausta ponnisteluistaan?<br /><br />Tietotekniikan opetuskäyttöä ei oikeastaan voi rakentaa lisukkeeksi kaiken vanhan rinnalle. On uskallettava luopua osasta vanhaa ja siirtää painopistettä tulevaisuuden, oikeastaan jo nykyisyyden vaatimusten suuntaan.Karinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-33034127301999017822010-12-04T12:18:01.036+02:002010-12-04T12:18:01.036+02:00Perustietotekniikan ja -ohjelmistojen käytön omaks...Perustietotekniikan ja -ohjelmistojen käytön omaksuminen on tämän päivän maailmassa yhtä tärkeää, kuin luku- ja kirjoitustaidon oppiminen oli sata vuotta sittten. Tietotekniikan suhteen perusopetuksen opetussuunnitelma on kuin 50-luvun opetussuunnitelma ilman mainintaakaan luku-ja kirjoitustaidon opetuksesta.<br /><br />Ennemmin tai myöhemmin tietotekniikka on sijoitettava tuntijakoon ja määriteltävä sen opetuksen perusteet. Myös opettajakoulutuksessa on varmistettava, että jokaisella valmistuvalla opettajalla on riittävät taidot eikä opetuksen tarvitse nojata opettajien harastuneisuuteen.Karinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-2978436305542056452010-12-03T20:02:17.941+02:002010-12-03T20:02:17.941+02:00Suurimmat ongelmat tekee kuntien päättömät tietoko...Suurimmat ongelmat tekee kuntien päättömät tietokoneiden ja verkon hallinnan leacing-sopimukset. Laitteet ja verkkopalvelut ovat ulkoistettu, joten konemäärän lisääminen ja ylläpito nostavat koulujen tietotekniikkakustannukset tähtitieteellisiksi. Sopimukset ovat pitkiä, joten niistä ei pääse edes irti ja oman järjestelmän uudelleenrakentamiseen kustannustehokkaasti ei luonnollisesti kunnissa ole resursseja. <br /><br />Lisäksi mm. WSOY:n OPIT imuroi loput TT- kehitysrahat alikäytetyn järjestelmän maksuina (listahinta 16e/ oppilas/vuosi). Järjestelmä on kallis, mikäli OPIT:tia käytetään max 45 min viikossa sähköpostin opetteluun ja tietokoneilla on 2 käyttäjää samanaikaisesti, kuten monissa kouluissa on konepulan vuoksi pakko tehdä. Hyödytöntä rahan tuhlaamista sanon minä. <br /><br />Inkiväärille: Koska tekniikkaa ja laitteita on moneen lähtöön, ei yleisellä lisäkoluttamisella saavuteta paljoakaan hyötyä koulutasolla. Ohjekirja ja kesustelufoorumit ovat paras opin lähde, mutta vaativat opettajalta henkilökohtaista paneutumista. Mistään avaruusteknologiasta ei kuitenkaan ole kyse, vaan aivan perustason käyttöympäristöistä, vähän niin kuin kännyköissä. <br /><br />Valitettavan usein opettajat käyttävät tietotekniikkaa enemmänkin palkintona kuin oppimisen välineenä. Tähän nurinkuriseen ajatuksen juoksuun tulisi ensin saada muutos.Vaskitsahttps://www.blogger.com/profile/04609224147767935134noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-24371384585915831122010-12-03T13:56:34.813+02:002010-12-03T13:56:34.813+02:00Asiaa. Meillä pienissäkin kunnissa alkaa olla äly...Asiaa. Meillä pienissäkin kunnissa alkaa olla älytaulut sun muut härpäkkeet, mutta vain oppilaat osaavat käyttää niitä... Koulutusta siis lisää ja mieluummin jo ennen koneiden hankintaa:)Inkiväärihttps://www.blogger.com/profile/18209603493275307803noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-3207882579836139662010-12-02T10:56:00.406+02:002010-12-02T10:56:00.406+02:00En kovin paljon. Sen tiedän, että Pisa-tutkimuksis...En kovin paljon. Sen tiedän, että Pisa-tutkimuksissa maa pärjäsi hyvin matematiikassa luonnontieteissä kuten japanit ja singaporet.<br /><br />Aasialaiset ovat tekniikkauskovaisia ihmisiä.Kai-Ari Lundellhttps://www.blogger.com/profile/12219440175739703295noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1269635198457193761.post-28554840669027972702010-12-02T10:17:52.424+02:002010-12-02T10:17:52.424+02:00Samaa mieltä olen. Satutko tietämään mitään Etelä-...Samaa mieltä olen. Satutko tietämään mitään Etelä-Korean koulujärjestelmästä? Näyttäisi olevan sen maan vuoro kohota aasialaisen innovatiivisuuden kärkeen. Tekniikkaa heillä ainakin tuntuisi olevan käytettävissään.Kari Rydmanhttps://www.blogger.com/profile/10304406145431051464noreply@blogger.com