9.6. OAJ
Peruskoulujen opettajien
tieto- ja viestintätekniikkataitoja edistetään kouluttamalla 2 500 opettajaa
tutoropettajiksi. Opetuksen digitalisaation lisäksi tutoropettajat tukevat myös
muilla tavoin uuden pedagogiikan käyttöönottoa kouluissa.
Tutoropettajat ovat
koulujen omia opettajia, joille varataan Opetushallituksessa hakuun tulevalla
avustuksella työaikaa vertaistuen antamiseen muille opettajille.
Tutoropettajien
koulutukseen ja toimintaan varataan 7,5 miljoonaa euroa ja avustusten haku
alkaa heti syyskuussa. Koko hallituskaudella tutoropettajiin on varattu
yhteensä 23 miljoonaa euroa.
Asiasta kerrottiin
perjantaina opetus- ja kulttuuriministeriön Uusi peruskoulu -ohjelman
julkaisemisen yhteydessä. Ohjelma on osa hallituksen osaamisen ja koulutuksen
kärkihanketta.
Digitalisaatioon laitetaan paljon rahaa.
Rahasummaa, mikä on laitettu itse digivehkeisiin, ei ilkeä edes ajatella. Joskus tuntuu siltä, että koko digitalisaatio on kauppamiesten masinoima aate.
Nyt pelataan kovaa yhden kortin varaan. Ei auta muuta kuin toivoa, että digitalisaatiosta tulee se isoin kortti. Oikeastaan muuta mahdollisuutta ei ole.
Jotta digitalisaatio lähtee kunnolla liikkeelle, OPM:n satsaus tutoropettajiin on looginen ja ainoa mahdollinen ratkaisu. Koneisiin on laitettu kiinni niin paljon rahaa, että ei niitä voi jättää hyllyille pölyttymään.
Tutoropettajista tehdään vertaisopettajia.
Tutoropettajia olisi pitänyt olla kouluissa jo ajat sitten, siitä lähtien, kun ensimmäiset tietokoneet tulivat kouluun. Tähän mennessä oikeastaan kaikki on jätetty aktiivisten tietotekniikkaa harrastavien opettajien varaan.
Tietotekniikka ajettiin kouluun yhden tai kahden palkkaluokan voimalla.
ATK- yhteyshenkilöt, nimitys on vaihdellut vuosien mittaan, on kulutettu loppuun yksi kerrallaan, kun työmäärä on joskus ollut kohtuuttoman suuri. Toimenkuvaan on kuulunut työt koneiden asentamisesta ja huoltamisesta aina muiden opettajien kouluttamiseen ja tukemiseen.
Suuri satsaus aikoinaan oli kallis Suomi tietoyhteiskuntana -hanke.
Kuntiin koulutettiin pitkän, jopa kahden lukuvuoden mittaisen kurssin avulla opettajia kouluttajiksi kuntiin. Koulutus sinänsä oli hyvää ja kattavaa. Koulustani lähes kaikki opettajat lähtivät innolla koulutukseen, mutta kaupungin tasolla koko homma läsähti kasaan. Meitä ei käytettykään tutoropettajina. Kouluuni hanke kyllä toi melkoisen innon käyttää tietotekniikkaa opetuksessa.
Kun nyt noinkin paljon rahaa laitetaan tutoropettajiin, toivottavasti tällä kertaa kaikki toimii, ja opettajat eri puolella Suomea saavat tasapuolisesti tutoropettajien jatkuvaa vertaistukea.
Digitalisaatio on oravanpyörä, koneita ja ohjelmia pitää uusia säännöllisin väliajoin. Opettajien koulutus ei saa jämähtää paikoilleen.
Kuka nämä apu-opet kouluttaa?
VastaaPoistaPekka...
PoistaLuin tiedotteet, mutta enpä löytänyt mistään kouluttajan nimeä...
Lasten ja nuorten kytkeminen kansainvälisten ohjelmistofirmojen kanta-asiakkuuteenhaan tässä on tosiasiallisesti menossa: sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Tässa tapauksessa sen vanhana ostaa.
VastaaPoistaTietokoneita pitää käyttää ja osata käyttää, mutta muistamalla suhteellisuus. Siinä pitäisi kulkea koulun ja muun yhteiskunnan välinen ero. Jos muut yhteiskunnan osa-alueet läpidigitalisoidaan, tulisi edes koulun olla erossa tästä fanaattisuudesta.
Tietokoneet ovat sittenkin vain yksi pieni osa maailman ihmeistä.
Innokkaimmat digiloikkaaja-insinööriopet tulisi kaiketi myös palkita sieltä käsin mille tässä markkinointityötäkin tehdään, Kaliforniasta.
On vaarana myös se, että piilokasvatamme tai tiedostamatta kasvatamme uusia ihmisiä siihen, että jos et "hallitse" näitä koko ajan muotoaan muuttavia, päivittyviä ( = uudeksi ja taas uudeksi ostettavaksi suunniteltuja) ohjelmistoja, et ole olemassa. Edessä on loputon kuluttamisen ja uuuden hankkimisen markkinapolku. Kannattaako sille tosiaan oikein loikkaamalla loikata?
Näitä kannattaisi (edes) miettiä.
Tietokoneissa ei sinänsä ole mitään vikaa, hyviä laitteita, käytän mielelläni, mutta juuri läpidigitalisoimisen pitäisi mielestäni herättää humanisteissa edes jonkinlaista malttia.
Meillähän on kouluissa kuluttajakasvastusta. Tähän tietokonemaailman teknis-kaupalliseen maailman loikkaaminen
on mielestäni enemmänkin kuluttamaan kasvatusta.
Niin ja vielä. Jos tämän "muutoksen" peruste on sinullekin, että se-nyt-vaan-on-kato-tätä-päivää niin paluu opettajuuden juurille voisi olla hyvää ajateltavaa. Tämä kirjoitukseni oli ehkä hieman myrkyllinen, mutta vastamyrkkyä se oli. Työniloa ja tervettä suhteellisuutta opettajille.
Tässä digiasiassa on pudottu pahasti kelkasta. Vantaalla jo vuonna 1988 opetettiin tietotekniikkaa yläasteilla, Työväenopistossa ja ala-asteella ainakin Rekolassa oli ATK-kerho (olen näissä itse opettanut, tuosta vuodesta alkaen, varmaan jo aiemmin, 1991 muutin muualle) Ihmettelen, että mitä on jarruteltu. Suomi on monessa asiassa nykyään totaalinen takapajula. Hyvä jos pistetään laitteet rengeiksi, eikä vain taputella tabletteja.
VastaaPoista