lauantai 12. maaliskuuta 2016

Joku roti ammattiyhdistystoiminnassa

Puhujapöntössä Kari Kinnunen kertoo ajankohtaisista ay-asioista.

Olin tänään Vantaan opettajien ammattiyhdistyksen VOAY:n Flamingon yhteysopettajakoulutuksessa. Perinteisesti syksyisin VOAY on järjestänyt koulujen yhteysopettajille koulutusristeilyn Tukholmaan, keväisin viime aikoina koulutus on ollut Flamingossa. Minulle koulutus on viimeinen, koska olen jäämässä eläkkeelle 1.8. alkaen.

Olo oli haikea, sillä olen toiminut pitkään yhteysopettajana vuodesta 1980, olen toiminut yhteysopettajana yhtäjaksoisesti paria kahden vuoden jaksoa lukuunottamatta. Parina viime vuonnakaan en ole toiminut kouluni yhteysopettajana, koska olen OAJ-valtuutettu. 

Yhteysopettajat ovat OAJ:n side kouluihin ja OAJ:n todellinen runko. Heitä kannattaa ja pitää kouluttaa usein ja kunnolla. VOAY:n koulutukset ovat olleet aina laadukkaita kuten tänäänkin.

VOAY on erittäin toimiva ja aikaansaapa yhdistys. Mukana on ollut melkoisia ammattiyhdistyspersoonia kuten vaikkapa Martti Mäkelä, Kalevi Lohikoski, Heikki Rajamäki tai Marjatta Vasara. Nykyisistä vaikuttajista tunnetuin persoona on tietenkin OAJ:n vahva kakkosmies Kari Kinnunen.

VOAY:n puheenjohtaja Annika Arstila-Aaltonen avasi kokouksen. Meille näytettiin OAJ:n videopätkä ROTI-TV:stä, Lasse Luokanopettaja, joka kannustaa opettajia keskittymään työssään oleelliseen eli opettamiseen. Opettajat ovat velvollisuudentuntoista lullukkaväkeä, tekevät sellaisia tehtäviä, jotka eivät heidän ammatinkuvaansa kuulu. Silloin ihminen väsyy.

Uutta oli OAJ:n tekemä Yhteysopettajaopas-kirjanen, joka helpottaa kovasti työtä kouluilla.

OAJ:n hallituksen 1. varapuheenjohtaja Kari Kinnunen, joka 10 vuoden OAJ-rupeaman jälkeen on siirtymässä takaisin työsuojavaltuutetuksi, valotti kilpailukykypakettia. Hän totesi, että joudumme tinkimään saavutetuista eduista, emme selviä kuivin jaloin. OAJ on aina valmis neuvottelemaan ja sopimaan asioista ja pyrkii mahdollisimman oikeudenmukaiseen sopimukseen.

Pelkona on, jos sopimukseen ei päästä, palkansaajat siivotaan pois neuvottelupöydistä. Erittäin ikävää on, että palkansaajien, varsinkin julkisen puolen työntekijöiden, ostovoima tulee vääjäämättä heikkenemään.

OAJ on tutkinut, että 75 % jäsenistä kannattaa työtaistelua mikäli ammattijärjestöjen sopimusoikeutta kavennetaan. Sama määrä opettajista kannatti työtaistelua, jos lomia leikataan raaasti ja liikaa.

24 tunnin työaikalisäys aiheutti paljon keskustelua. Kun asiaa meiltä tiedusteltiin, niin ehdotettiin, että aika laitetaan:

- opettajien omaehtoiseen koulutukseen
- opettajat saavat päättää, että aika käytetään joustavasti paikallisten tarpeiden mukaan
- suunnitteluaikaan
- YT-aikaan

Oppitunteina 24 tuntia merkitsisi 0,5 viikkotuntia lisää opetusta, mikä olisi suora palkan alennus. Sitä ei tietenkään hyväksytä. Veso-päiviksi aikaa ei saa laittaa.

Työsuojeluvaltuutettu Marja-Leena Jämsen-Mässeli totesi, että Vantaan koulurakennusten huoltaminen on laiminlyöty. Nyt suuri keskustelu velloo Hämeenkylän yläkoulun ympärillä, koska koulun sisäilma on todettu erittäin myrkylliseksi.

Koulusta löytyi myrkkyä –Vantaa varautuu jopa koko Hämeenkylän koulun purkamiseen (HS 12.3.2016)

Länsi-Vantaan koulutilanne on ongelmallinen, paraikaa korjataan Pähkinärinteen koulua. Jonotuslistalla on ainakin Rajatorpan koulu. Ensi lukuvuonna joudutaan suureen pulaan väistötilojen suhteen.

Järkevintä olisi purkaa sekä Hämeenkylän yläkoulu että Rajatorpan koulun päärakennus ja rakentaa tilalle uusi ajanmukainen yhtenäiskoulu. Tuomelan koulu pitää säilyttää, muuten oppilaita joudutaan kuljettamaan ristiin rastiin ympäri Länsi-Vantaata.

Kaikki muu olisi lyhytnäköistä tyhmyyttä.

Joka kouluun pitäisi perustaa erillinen monialainen sisäilmatyöryhmä, jotta tulevaisuudessa vältyttäisiin Hämeenkylän koulun kaltaisilta katastrofeilta. Kouluja korjataan kalliisti toistuvasti, ja sisäilmatilanne sen kuin pahenee.

Jämsen-Mässeli kertoi uudesta Hups, oho! -turvallisuusjärjestelmästä, joka löytyy eduvantaa.fi -sivustolta. Linkkikuvan kautta opettaja ilmoittaa uhka- ja väkivaltatilanteet suoraan järjestelmään. Ilmoittaminen kannattaa, sillä ko. ilmoituksen takia asiaa voidaan käsitellä asiallisesti jälkikäteenkin.

Aivan uusi asia minulle oli tuunattu työ eli korvaava työ sairauden tai tapaturman takia, jos työntekijä on kykenemätön tekemään omaa vakituista työtään. Asialla on merkitystä, kun pitkällä sairauslomalla olevan opettajan palkkataso laskee. Silloin tuunaussopimus voidaan tehdä yhteistyössä esimiesten kanssa. Vantaalla ainakin yksi opettaja ja rehtori on jo tehnyt tuunattua työtä.

Uutta on myös, että rehtorin on otettava puheeksi, jos opettaja on ollut poissa työstä sairauden takia 20 päivää tai 5 kertaa vuodessa. Tarkoitus ei ole kyylätä, vaan miettiä yhdessä, miten opettaja voi saada apua tai voidaan esim. kuntouttaa.

Pääluottamusmies Sami Markkanen painotti, että Joku roti -kampanja helpottaa opettajan työn tuomista näkyväksi. Työaikaseuranta on varmin tie asian selkeyttämiseksi, vaikka se hetkellisesti lisääkin opettajien työmäärää.

Vantaalla puhuttaa nyt ylituntikatto. Opettajan maksimituntimääräksi suunnitellaan 30 viikkotuntia. Perusteiksi on mainittu:

- opettajien työhyvinvointi ja jaksaminen
- oppilaan ohjauksen määrä ja laatu
- palkkojen oikeudenmukaisuus eli opettajien keskinäinen palkkahaitari

VOAY on kyseeenalaistanut perusteet ja tuonut haittoja esille:

- erityisluokanopettajien palkkaus
- säästö saadaan sivutoimisia opettajia palkkaamalla
- rehtoreiden toimintaa rajoitetaan

Resurssien turvaaminen huolettaa. Valtion resursseja on leikattu, mutta ainakin kuluvaksi lukuvuodeksi Vantaalla torjuttiin ryhmäkokojen paisuminen, mikä on hieno asia. Komeaa on, että Vantaa on sitoutunut olla lomauttamatta opettajiaan.

Lopuksi kuten aina kokoonnuttiin luottamusmiesryhmiin ja tuotiin esille yksittäisissä kouluissa ilmeneviä ongelmia.

Koulutuksen päätöspuheessa pääluottamusmies Markkanan painotti, että emme voi ratkaista ongelmia, jos kouluilta ei tuoda ongelmia VOAY:n tietoon. Näin on.

Kiitän Vantaan opettajien ammattiyhdistystä, kun olen saanut olla toiminnassa mukana. 

VOAY on OAJ:n vahvaa ydintä.

7 kommenttia:

  1. Sen verran tarkennusta tuohon ylituntikattoon, että katto on 25% opetusvelvollisuudesta laskettuna. Siis 24 opv:lla maksimi mainitsemasi 30 tuntia ja siitä alaspäin sitten opv:n mukaan.

    VastaaPoista
  2. Mitä mieltä teillä siis ollaan erityisluokanopettajien palkkauksesta? Voisitko avata hieman lisää aihetta?
    T. kollega keskisuuresta kaupungista :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Erityisluokan maikan tunnit voivat ylittää juuri tuon katon, koska hän ei aina voi juurikaan tuntejaan vaihdella.

      Poista
    2. Myös isoissa yläkouluissa voi olla maikkoja, joiden tunnit ylittää katon niin että roikaa, kun ei haluta palkata uutta saman aineen opettajaa.

      Poista
  3. "24 tunnin työaikalisäys aiheutti paljon keskustelua. Kun asiaa meiltä tiedusteltiin, niin ehdotettiin, että aika laitetaan:

    - opettajien omaehtoiseen koulutukseen
    - opettajat saavat päättää, että aika käytetään joustavasti paikallisten tarpeiden mukaan
    - suunnitteluaikaan
    - YT-aikaan"

    Jos työajan lisäyksellä on työn tuottavuuden (mitä se nyt sitten opetusalalla onkin) kasvuun tähtäävä tavoite, niin oppilaiden opetukseenhan se olisi pitänyt laittaa.
    Vaikkapa mallilla 20 oppi- ja 4 suunnittelutuntia, jonkun lisäkurssin yhteydessä.

    Käsittääkseni se olisi ollut myös aidosti kokonaisetu koko yhteiskunnan kannalta. Jotain konkreettista.

    Nyt jos istumme kuuntelemassa tuon ajan konsulttikalleja ja kiertäviä koulunkehittäjäkaijoja niin kankkulan kaivoohan se aika menee.
    Jos ottaa huomioon näille konsulteille ja ko. tilaisuuksiin menevät kulut ja palkkiot niin "lisäkoulutuksen" kautta me olemme vain lisäämässä menoeriä ja syömässä opetusalan niukkenevaa budjettia entisestään ja vain kuullaksemme sanoja ja muuta tuulen viemää.

    Eli tunnit lasten opetukseen tai omaehtoiseen suunnitteluun/YT-aikaan (vanhempientapaamisiin) ne tunnit.

    VastaaPoista
  4. Oikeasti kyllä jos pitää koko ryhmän suunniteltuja ja arvioituja tunteja kunnolla 30 tuntia viikossa on ihan sikana. Itsellä on tässä jaksossa tuo määrä ja se on niin paljon että taso laskee. Odotan kuin kuuta nousevaa jakson päättymistä. Toisaalata elämäntilanteet vaihtelee ja siksi olisi parempi, että noista voisi päättää koulun tasolla.

    VastaaPoista