keskiviikko 12. lokakuuta 2016

Kouluihin vakituisia sijaisopettajia

 Uudistettua Kaivokselan koulun seinää

Legendaarinen nuorisotila Kaivoskymppi

Opettaja on paikkaeläin, yleensä samassa koulussa opetetaan vuodesta toiseen. Minäkin opetin yhdessä koulussa 32 vuotta ja parissa muussa koulussa pari vuotta kummassakin.

Pääsin elokuussa eläkkeelle, teen lyhytaikaisia sijaisuuksia. Aamuisin on oltava valmiudessa, kun soitto tulee, silloin lähdetään.

Sijaisopettajana toiminen on hauskaa, koska sijaistaessa näkee melkoisen kirjon erilaisia kouluja. Opettajienhuoneissa tapaa vanhoja kollegoja vuosien varrelta ja tutustuu myös uusiin opettajiin. Jokainen koulu on erilainen, mielenkiintoista on nähdä erilaisia käytänteitä ja toimintatapoja.

Koska teen vain lyhytaikaisia päivän tai kahden mittaisia sijaisuuksia, lähes joka päivä luokka ja luokka-aste vaihtuvat. Tällä viikolla opetan neljässä eri koulussa, kolmessa alakoulussa viitos- ja kuutosluokkalaisia. Viime viikolla opetin ekaluokkalaisiakin.

Viikon paras päivä oli, kun pääsin opettamaan Hämeenkylän koulun ysiluokkalaisille yhteiskuntaoppia. Aihe oli todella imponoiva, hyvinvointivaltio. Saimme aikaan mukavia keskusteluja. 

Jos en olisi opiskellut luokanopettajaksi, olisin yhtä hyvin opiskella myös historian ja yhteiskuntaopin aineenopettajaksi. Olen aina ollut kateellinen hissan maikoille, koska he saavat opettaa niin herkullisia aiheita.

Näki heti, että yläkoulun toiminta on hiukan yhteisöllisempää kuin alakouluissa, kaikki oppilaat ovat kaikille maikoille yhteisiä. Hämiksessä on viime vuosina panostettu juuri yhteisöllisyyteen. Tosin nyt yhteisöllisyys hieman rakoilee, koska oppilaat opiskelevat monessa eri toimipisteessä. Hämiksen koulurakennuksessa on niin pahoja sisäilmaongelmia, että se puretaan. Nyt opiskellaan väistötiloissa, uutta koulua saadaan odottaa monta vuotta.

Hämis on minulle tärkeä koulu, olen lähettänyt sinne monta luokallista oppilaita. Nytkin seiskoilla ja kaseilla on entisiä kuutosluokkalaisiani, yseillä entisiä liikunnan tai käsityöryhmieni poikia ja tyttöjä. Myös kaksi nuorimmaistani opiskelevat paraikaa Hämiksessä. Vanhimmista lapsistani kaksi opiskeli Myyrmäen yläkoulussa, joka yhdistettiin Hämikseen.

Toinen minulle tärkeä koulu on Kaivokselan koulu, josta minulla on hyviä muistoja. Kaksi vanhinta lastani kävi alakoulunsa Kaikassa alusta loppuun. Asuin 18 vuotta Kaivokselan koulun opettaja-asuntolassa, joten koulu ja sen ympäristö ovat minulle todella tuttuja. 

Keskimmäisen lapseni alakoulu oli Uomarinteen koulu. Hyvin olen miehittänyt Lounais-Vantaan kouluja.

Vakisijaismaikka

Ehdotus, jonka olen esittänyt aikaisemminkin:

Kouluihin pitäisi palkata osaavia vakituisia sijaisopettajia. 

He tekisivät äkkilähtöjä eli päivän tai kahden mittaisia sijaisuuksia. Jos sijaistettavaa ei olisi, he toimisivat pääkouluillaan resurssiopettajina. Töitä riittää kyllä.

Lounais-Vantaalla voisi olla ainakin viisi vakisijaisopettajaa.

Vakituisten sijaisten olisi oltava vakituisia opettajia kesälomineen kaikkineen. Heidän pitäisi olla monipuolisesti orientoituneita ihmisiä. Sijaisten on taivuttava nopeasti niin moneen tilanteeseen ja luokkaan.

Parasta tietenkin olisi, jos vakituiset sijaismaikat olisivat kokeneita opettajia. Ennen eläkeikääni olisin aivan hyviä voinut toimia muutaman vuoden vakituisena sijaisopettajana.

Oikeastaan tärkeintä sijaistamisessa on järjestyksenpitokyky. Pitää nopeasti ottaa luokka haltuun, jotta pääsee opettamaan ja lapset opiskelemaan.

Laajasta elämänkokemuksesta ja monipuolisesta osaamisesta on todellista etua.

Pitkäaikaiset sijaisuudet olisi annettava tietenkin nuorille opettajille. Kaikille ei vakivirkaa aina löydy, aivan liian moni opettaja on työtön. Ja jostainhan se kokemuskin on otettava,


Lisäys:

Sain tietää, että Saksassa on käytössä vakisijaisjärjestelmä.

6 kommenttia:

  1. Turussa Opetajaopiskelijoiden ainejärjestön Opex ry:n suljetun sijaislistan kautta kulkee lähestulkoon kaikki alueen sijaisuudet. Ongelmana on se että lista on rajattu ainoastaan opiskelijoille ja heti kun valmistut sinut potkitaan listalta pois. Opiskelijana sain työtarjouksia useasti viikossa ja yli kuukauden kestäviä sijaisuuksia tarjottiin vuoden mittaan monia. Niihin opiskelijaa pyydettiin tekemään hakemus ja sen perusteella heitä kutsuttiin haastatteluun. Ennen ajattelin, että hieno homma! Nyt valmistuneena opettajana huomaan, kuika kyseinen ainoastaan opiskelijoille suunnattu lista rikkoo valmistuneiden työllistymisoikeuksia. Valmistuneen opettajan työllisyystilanne on alueella toivoton, samalla kun opiskelija saavat työtarjouksia lähes päivittäin sähköpostiinsa. Opex ry on SOOLin jäsen ja yksi SOOLin keskeisistä tehtävistä on tukea valmistuneiden opettajien työllistämistä. Mielestäni tästä valosta tällaisen sijaislistan ylläpitäminen on todella ristiriitaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tiennytkään, että Turussa sijaisuudet kulkevat noin laajassa mittakaavassa ainejärjestön kautta. Asiaa eivät ole tainneet opettajat tai opiskelijat juuri pohtia, koska se ei suoraan vaikuta heidän työllistymiseensä.

      Tampereella on otettu käyttöön sijaisrekry, johon ovat sitoutuneet kaikki Tampereen koulut sekä osa muista Pirkanmaan kouluista. Sijaisrekry antaa kaikille tasapuoliset mahdollisuudet saada sijaisuuksia ja merkata itse sähköiseen kalenteriin itselle sopivat päivät ja sijaisuuksien pituudet. Rekisteristä näkee sijaisten koulutuksen, työkokemuksen ja erikoistumisalat. Rekisteriin pääsy vaatii omien tietojeni mukaan alan koulutusta tai sen opiskelemista.

      Tässäkin on kuitenkin ongelmia. Koska kouluja ja sijaisia on rekisterissä paljon, tulevat sijaisuudet lyhyellä varoitusajalla ja usein uuteen kouluun, jonka toimintatapoja ei tiedä. Olen myös kuullut, että järjestelmä on kouluille (erityisesti rehtoreille) melko työläs käytettävä. Lisäksi rekisteri velvoittaa periaatteessa sääntöjensä mukaan kouluja hakemaan kaikki sijaisensa järjestelmän kautta, joka ei välttämättä aina ole se nopein ja paras tapa saada sijainen hoitamaan hommia.

      Toisaalta opintojen ohella sijaisuuksia tehneellä opiskelijalla on valmistumisen jälkeen paremmat mahdollisuudet ottaa kouluihin suoraan yhteyttä ja ilmoittaa olevansa käytettävissä omatoimisesti? Verkostoitunut tuore opettaja varmasti saa helpommin töitä kentältä ja osaa jo itse valita kouluja, jotka on kokenut miellyttäviksi. Toki väliin jäävät silloin ne valmistuneet, jotka eivät syystä tai toisesta ole pystyneet tekemään sijaisuuksia opintojen ohella.. Kinkkinen juttu, kun tarvetta ja työvoimaa on, mutta ne eivät aina kohtaa toisiaan.

      Poista
    2. Ei ole ristiriitaista vaan laitonta.

      Opettajaksi, myös sijaisuuksiin, on palkattava aina aineeseen ja tehtävään pätevä opettaja tai opettajan pätevyyden omaava, j o s sellainen on vain saatavissa. Ota yhteys pääluottamusmieheen ja Turun opetustoimeen, tuollainen sisäpiiri-monopoli saadaan varmasti loppumaan.

      Syyhyhän tuohon listaan on koulujen kannalta sijaiskustannuksien pienentäminen, eli opetuksen pätevyydestä tinkiminen. Mutta vastoin sopimuksia se on.

      Poista
    3. Opexin listalla itsekin olevana voin kyllä valaista, että läheskään kaikki koulut eivät listaa käytä, itse asiassa vain murto-osa. Suurin osa kouluista rekrytoi sijaisensa ihan muita kanavia pitkin. Koulut käyttävät listaa lähinnä lyhyisiin parin päivän sijaisuuksiin, johon on lyhyellä varoitusajalla saatava nopeasti joku.

      Poista
  2. Olen ajatellut samaa jo pitempään. Äkillisiä sijaisuukdia.pitämään on käynyt kuka tahansa aikuinen. Kuitenkin työ on haastavampaa kuin normi luokanopetus, kokemusta vaativaa. Kesäloma pitäisi olla ja ehkä hieman parempi palkkakin, koska joutuu sopeutumaan hyvin vaihteleviin tulanteisiin. Onnea idealle eteenpäin.

    VastaaPoista
  3. Ymmärrän tarpeen vakisijaisista. Nykyiselläänkin ainakin omassa kunnassani resurssiopettajat joutuvat tekemään näin. Heillä on lukujärjestyksensä, mutta ovat ensitilassa sijaistamassa poissaolevaa opettajaa. Siinä menee luokan/aineenopettajan kanssa tehdyt suunnitelmat uusiksi. Luokka, jossa ressun oli alunperin tarkoitus olla, ei saakaan sitä jakoa, joka olisi ollut tarpeen ja tunti oli suunniteltu resurssin mukaan. Eli pakka menee monella muulla opella sekaisin, kun ressu tekeekin muuta. Jos taas resurssiopella ei ole mitään vakkarilukujärjestystä, hän huhuilee itseään tunneille mukaan, koputtelee luokkien ovia, olisiko tarvetta... Ei mielekästä sekään. Resurssiopettaja saa kuitenkin opettajan palkan, joten suunnittelutyö ja vastuu ovat samat kuin luokan/aineenopettajilla.
    Ajatus hyvä, mutta jatkojalostusta se mielestäni vaatii.

    VastaaPoista