torstai 27. elokuuta 2009

Rasistiopettajia?

Yle 27.8.

Suomessa kuusi vuotta asunut 22-vuotias Najma Abdirahman nyökkää heti, kun häneltä kysyy, onko suomalaisessa koulussa rasismia tai opettajilla ennakkoluuloja. Abdirahmanin mukaan esimerkiksi kiusaamistapauksissa opettajat usein syyttävät heti maahanmuuttajaa ja suomalainen kiusaaja pääsee pälkähästä.

Lisäksi opettajat usein vähättelevät eivätkä kannusta maahanmuuttajia.

- Joillekin lapsille opettaja on esimerkiksi sanonut, että heidän ei kannata haaveilla lääkärin urasta, sillä sinähän olet maahanmuuttaja. "Ei sinulla pitäisi olla sellaisia odotuksia tulevaisuudesta", opettaja saattaa sanoa, Abdirahman kertoo.

Uskon kyllä, että opettajakin voi harjoittaa tahatonta rasismia. Usein opettajan tarkoitus ei ole rasistinen, mutta oppilas voi kokea opettajan toiminnan rasistisena.

Otan esimerkin:

Opetan isossa koulussa Vantaalla. Koulussamme on monia somalialaisia oppilaita, useimmat heistä ovat jo syntyneet Suomessa. Välitunnilla he erottuvat paremmin kuin muut oppilaat, ja silloin tulee tarkemmin seurattua heidän toimintojaan. Olenko minä silloin rasisti?

Pääkaupunkiseudulla on jo totuttu ulkomaalaistaustaisiin oppilaisiin. Koulumme joka luokassa heitä on jo muutama, ja yhteiseloon ollaan jo totuttu.

Mutta maahanmuuttajalapsen, kuten muidenkaan, pääkoppaan on mahdotonta tunkeutua. Lapsen ja nuoren kokemusmaailma on aina erilainen. Koskaan ei voi olla aivan varma, mitä joku toinen ajattelee toisen sinänsä aivan harmittomista, jopa kannustavista sanomisista.

Ongelma on monien maahanmuuttajataustaisten lasten kielitaitokin. Suomea eivät kaikki hallitse riittävästi, ja helposti syntyy väärinkäsityksiä.

Suomalaisessa koululaitoksessa panostetaan voimakkaasti maahanmuutajataustaisiin oppilaisiin. He saavat paljon enemmän yksilöllistä tukea ja huomiota kuin muut lapset. Heitä kannustetaan enemmän kuin muita.

Esimerkiksi juuri somalialaiset saavat suomi kakkoskielenä opetusta, somalian kielen opetusta ja islamin opetusta, ja monelle annetaan vielä lisäksi tukitunteja. Asenne opettajilla on pikemminkin suojeleva kuin rasistinen.

Rasismi ja ennakkoluulot ovat kaksi eri asiaa. Ihmisten ennakkoluuloista on vaikea päästä eroon, opettajienkin. Opettajat onneksi pitävät ennakkoluulonsa päässään, kaikkea ei tarvitse tuoda julki.

Najma Abdirahmanin lääkäriesimerkkiä on vaikea uskoa. Opettajat saattavat sanoa mitä tahansa, eri asia on, onko niin oikeasti sanottu.

4 kommenttia:

  1. Tervetuloa takaisin kesälomalta. Osuvia kommentteja koulutuspolitiikkaan kaivataan entiseen malliin.

    Olet oikeassa, tuskin opettajien taholta rasismia esiintyy maahanmuuttajia kohtaan, pahimmillaankin kyse on parista mahdollisesta väärinymmärretystä poikkeustapauksesta. Sen sijaan päättävissä elimissä tuntuu esiintyvän melkoista rasismia suomalaisia kohtaan.
    Kirjoitit, että "Suomalaisessa koululaitoksessa panostetaan voimakkaasti maahanmuutajataustaisiin oppilaisiin. He saavat paljon enemmän yksilöllistä tukea ja huomiota kuin muut lapset." Tämä olisi ihan kiva asia, jos yhteiskunta omistaisi taikaseinän, josta ilmestyisi rahaa pyynnöstä. Tosiasia kuitenkin on, että jokainen yksilölliseen tukeen pistetty euro on joltakulta pois, ennemmin tai myöhemmin. Yhteiskunta panostaa maahanmuuttajan koulutukseen keskimäärin enemmän - ehkä jopa moninkertaisesti enemmän - kuin suomalaislapsen koulutukseen.

    On helppoa sanoa, että maahanmuuttajien tuki hoidetaan lisäresursseilla eikä se ole syntyperäisiltä suomalaisilta pois. Mutta kuvitellaanpa, että tuo tukiresurssi käytettäisiin maahanmuuttajien sijaan ryhmäkokojen pienentämiseen, tasokursseihin jakamiseen ja lahjakkaiden lisäopetukseen. Ehkä lukioon menijöiden osaamistaso saataisiin yhtä hyväksi kuin se oli keskikoulun aikaan - no ei sentään, mutta jos nyt edes sille tasolle kuin se oli peruskoulun tasokurssien aikana.

    VastaaPoista
  2. Olet vahvasti oikeassa ryhmäkokojen suhteen. Koot ovat kasvaneet läpi Suomen. Pienessä ryhmässä oppilas saa aina yksilöllisempää ohjausta kuin suuressa.

    Nyt ikävä kyllä ovat liikkeellä peruskoulun nakertajat, resurssit vähenevät vähenemistään. Huhujen mukaan esim. Vantaalla joudutaan vielä lisäleikkauksiin.

    En ymmärrä enää, mistä voidaan leikata, koska kaikki leikattavissa oleva on jo leikattu pois.

    Vantaan Kokoomusjohtaja totesi kesällä, että "löysät" on otettava pois. Jos koulupuolelta vielä otetaan lisää, ne löysät taitavat tulla housuihin niin Mäkiselle kuin muillekin.

    VastaaPoista
  3. Minun luokassani joka kolmas oppilas on maahanmuuttaja. Minun "rasismini" on sitä että minä EN ota heidän "kulttuuritaustaansa" mitenkään erityisesti huomioon - en enempää kuin suomalaistenkaan perhetaustaerojen kohdalla. Tosin tämä näkökulma on kuulemma juuri se oikea tapa nykyajattelun ja tutkimuksen mukaan.

    JA SITTEN TÄRKEÄ JUTTU. Otapa Kai-Ari (ja muut opet) selvää kuinka monella näistä oppilaista on Suomen passi ja kuinka moni on Suomen kansalainen! Tulette yllättymään. He ovat lähes kaikki suomalaisia Finland-passilla. Siihen on loppunut maahanmuuttajuus! Suurin osa heistä on sitä paitsi syntynyt Suomessa. He ovat yhtä suomalaisia kuin me. Monet maahanmuuttajaperheet suorastaan kerjäävät heidän "huomioimisensa" lopettamista. Annetaan heille siis se aito suomalaisuus ja sen identitetti.



    On käänteistä rasismia kohdella näitä lapsia "maahanmuuttajina" ja laittaa esiintymään jossain joulujuhlassa Somalian lippu kainalossa. He ovat, ihonväristä ja uskonnosta huolimatta, Suomi-poikia ja tyttöjä yhtä paljon kuin me. Ja jos ette usko, kokeilkaapa suhtautua heihin siten. Huomaatte että he pitävät juuri siitä, eivätkä siitä hämärästä ja perusteettomasta "kun sulla on se maahanmuuttajatausta" -hörinästä.

    Jorma Penttinen

    VastaaPoista
  4. "Tulette yllättymään. He ovat lähes kaikki suomalaisia Finland-passilla. Siihen on loppunut maahanmuuttajuus! Suurin osa heistä on sitä paitsi syntynyt Suomessa. He ovat yhtä suomalaisia kuin me."

    Olet tasan oikeassa.

    VastaaPoista