Siinä ne nyt ovat, uudet kirjaimet ja numerot.
4.8. Iltalehti
Vuoden päästä pieniä
peruskoululaisia ei enää johdateta kaunokirjoituksen saloihin, vaan
tekstauskirjaimet ottavat vallan luokkahuoneissa.
Käsin kirjoittamisen
opettamisesta ainoastaan tekstauskirjaimin päätettiin jo joulukuussa 2014, ja
muutos astuu voimaan elokuussa 2016. Nyt Opetushallitus on julkaissut
kirjainmuotoilija ja typografi Jarno
Lukkarilan suunnittelemat uudet mallikirjaimet.
- Käsin kirjoittamisen
taitoa pidetään edelleen tärkeänä, mutta enää ei perusteissa edellytetä kahden
kirjaimiston - sidosteisen ja tekstauskirjaimiston - opettamista,
Opetushallituksen tiedotteessa perustellaan.
Kesä on kohta ohi. Valistuneet lukijani ovat jo odottaneet kommenttejani uusiin kirjaimiin ja numeroihin. Tuskin kukaan on suhtautunut kaunokirjoitukseen, käsialakirjoitukseen ja seiskan poikkiviivaan niin intohimoisesti kuin minä.
Kaikki lukijani tietävät, että olen pahoillani, kun käsialakirjoitus jää historiaan. Käsialakirjoitus oli hyvin nopea omaksua, olisin uudistanut hieman kirjainmalleja, mutta en olisi luovuttanut.
Tekstauskirjaimia ei sidota yhteen, joten monella lapsella kirjainvälit hajoavat ja erillisistä sanoista ei aina saada selvää. Syntyy vain kirjainjonoja. Tekstattu teksi vaikuttaa myös lapsellista. Ei ole ollenkaan hauskaa lukea esim. englantilaisten harakanvarpaita.
Hienoa uusissa kirjaimissa on poikkiviivojen paluu harvinaisiin kirjaimiin q ja z. Erityisen hienoa on seiskan poikkiviivan paluu. Olen osaltani taistellut kovastikin seiskan poikkiviivan puolesta.
Huonoa on, että taas kerran annettiin periksi.
Joskus tuntuu siltä, että nykyperuskoulussa, kun ei pärjätä, annetaan periksi. Kun aina annetaan periksi, sekä opettamisen että oppimisen tasot laskevat.
Kohta ei oppimisen eteen ponnistella mitään. Kaiken pitää olla helppoa ja kivaa. Työnantajat ovat jo ihmeissääm, kun kesätyöpaikoille ilmestyy nuoria päiväksi tai pariksi, häipyvät ja toteavat, tää ei oo mun juttu.
Kauno- ja käsialakirjoitukset olivat esteettisiä tyylilajeja, jotka toivat taitajilleen esteettistä mielihyvää. Käsialakirjoittaminen kehitti lapsen keskittymiskykyä ja heijasti myös ihmisen persoonallisuutta.
Käsinkirjoittaminen kehittää myös älykkyyttä stimuloivalla aivoja.
Olen vahvasti sitä mieltä, että kaikkia kolmea kirjoituksen muotoa tarvitaan, tekstausta, käsialaa sekä näppäimistöllä kirjoittamista.
En ymmärrä miksi seiskan poikkiviiva ylipäänsä edes otettiin pois. Miksi muuttaa systeemiä, joka on havaittu toimivaksi? Siis oikeasti, jos Nenonen sodassa, eli kaikista kiperimmissä olosuhteissa, tajusi seiskan poikkiviivan merkityksen, niin koen aika naurettavaksi sen, että myöhemmin joku "asiantuntija" (Suomessa niitä riittää) päätti ottaa poikkiviivan pois. Ylemmillä tahoilla kannattaisi muistaa, että kaikki muutos ei ole automaattisesti kehitystä parempaan. Näin myös käsialan poistamisen kanssa. No, toivottavasti käsiala tekee "seiskan poikkiviivat" ja tulee jossain vaiheessa sitten takaisin.
VastaaPoista