tiistai 23. elokuuta 2016

Rajua OPS-kritiikkiä Ruotsista

Professori Inger Enkvist
Yle 23.8.


Professori Inger Enkvist kirjoittaa, että Suomi ei tunnu ymmärtäneen, mikä sen vahvuus on ja nyt se heittäytyy kokeilemaan uusia työskentelytapoja, kuten Ruotsi.

Hän muistuttaa, että Suomen hyvät Pisa-tulokset ovat opettajien ansiota, eivät opetussuunnitelmateoreetikkojen ansiota. Hän epäilee, että jyväskyläläiset nuoremmat radikaalit pedagogit ovat olleet turhautuneita siihen, että Suomen koulu ei ole tarpeeksi moderni, kun he ovat työstäneet uuden opetussuunnitelman.

Suomi ei tunnu ymmärtäneen, mikä sen vahvuus on, kirjoittaa Enkvist, ja nyt se heittäytyy kokeilemaan uusia työskentelytapoja, kuten Ruotsi.


Kun sorkitaan, sorkitaan sitten kunnolla. 

Omia kirjoituksiani aiheesta:


Suora linkki Svenska Dagbladetiin:


Tarvitaanko Suomessa aina ulkopuolelta joku, joka paljastaa keisarin uudet vaatteet?


Ajatellaanko meillä enää mitään? 


Vai puuhastelemmeko sopuleina kaikki yhdessä ja iloisesti sen kummemmin mitään miettimättä? 


Kun kerran käsketään? 


Kun on niin kivaa?


Kun keksimme uuden tuutin, niin kaikki tavara tungetaan siihen yhteen ja samaan, uuteen tuuttiin?


Miksi Ruotsista käsin pitää muistuttaa:

Inger Enkvist muistuttaa, että Suomen hyvät Pisa-tulokset ovat opettajien ansiota, eivät opetussuunnitelmateoreetikkojen ansiota. 


Vaikuttaa siltä, että suomalaiset kasvatustieteilijät ja koulutussuunnittelijat joutuivat Pisa-paniikkiin pienen notkahduksen jälkeen. Pitää muistaa, että Pisa 12 tutkimuksessa tutkittiin maahanmuuttajavaltaisia sekä ruotsinkielisiä kouluja:

Pisa 12 -tutkimuksen otos ihmetyttää (Properuskoulu 10.1.2014)


Ruotsalaiset tietävät totisesti, miltä tuntuu, kun peruskoulu notkahtaa kunnolla:


Ruotsin koulupaniikki (Properuskoulu 12.3.2014)


En ole vakuuttunut, että uusi opetussuunnitelma, uusi oppimiskäsitys ja uusi oppimisympäristö nostavat suomalaisten lasten oppimisen tasoa. 


Ops! Oppiminen uusiksi (Opettaja 1.20215)


On aivan käsittämätöntä, että tieto- ja viestintäteknologiaa on käytettävä kaikilla vuosiluokilla ja kaikissa oppiaineissa. Voi käydä niinkin, että lapset kyllästyvät jatkuvaan tablettien räpläämiseen. 

Kohtuus kaikessa.

Kun keskiöön otetaan oppiaineet ylittävät oppimiskokonaisuudet, voi käydä, että ei opitakaan eri oppiaineiden perusasioita. Oppimiskokonaisuudet voivat muotoutua oppilaan päässä sekavaksi pullamössöksi: Nyt lapset sohlataan matematiikkaa kuvataiteeseen.


Toivottavasti suomalaiset opettajat käyttävät järkeään kuten peruskoulu-uudistuksen alkukarikoissa, kun opettajat suurinpiirtein naureskellen hyppäsivät esim. uuden matematiikan yli: Tämä oli tässä, eiköhän siirrytä taas matematiikan pariin.


Toivottavasti suomalaiset opettajat kokevat itsensä yhä edelleen opettajiksi, ei oppimisen ohjaajiksi.


Mikä hinku meillä on kaataa kansainvälisesti hyviä tuloksia tuottanut järjestelmä? 


Ei peruskoulun peruskiviä tarvitse kaataa kuten professori Jouni Välijärvi taannoin esitti. 

Peruskoulun peruskorjaus riittää. 


Annetaan peruskoululle takaisin opettamisen eväät ja palautetaan peruskoulun resurssit säädylliselle tasolle.


Annetaan opettajien opettaa. 


Luotetaan itseemme ja toisiimme sekä suomalaiseen kulttuuriimme ja peruskouluumme.


Olen vahvasti edelleen sitä mieltä, että on monta tietä ja tapaa opettaa kuten on monta tapaa oppiakin.

2 kommenttia:

  1. Harmi, että sinä Kai-Ari et pääse nyt kokeilemaan uutta opsia käytännössä, vai onko sinua jo pyydetty sijaistamaan?

    Minäkin nimittäin luotan siihen, että suomalaisilla opettajilla on tolkku päässä tässäkin uudistuksessa. Äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana olen tyytyväinen uuteen opsiin, sillä äidinkielessä on nyt neljä sisältökokonaisuutta: vuorovaikutustilanteissa toiminen, tekstien tulkinta, tekstin tuottaminen sekä kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen. Tuohan on todella selkeä paketti ja se eheyttää sekä opettamista että oppimista. Ennen minusta tuntui, että äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaine on täynnä silppua, mutta uudessa opsissa esim. lukeminen, kieliopin hahmottaminen, kirjoittaminen, mediatietämys, tvt jne. eivät ole irrallisia kokonaisuuksia vaan liittyvät toisiinsa. Tietenkin se vaatii opettajalta ammattitaitoa, mutta sitähän suomalaisilta peruskoulun opettajilta ei onneksi puutu.

    Jos haluat seurata, miten tämä käytännössä toimii yläkoulussa, voit seurata opeblogiani Open huoneessa osoitteessa gimmyh.blogspot.fi

    VastaaPoista
  2. Kiitos.


    Suomalaiset opettajat. WARNING.
    Näin minulle kertoi suurinpiirtein eräs suomalainen opettaja tilittäessään hljaisesti sitä mihin me olemme menossa.

    Meillä on käsillämme opetuksen hätätila, jota opettajat ja kasvattajat eivät tilanneet mutta jonka saivat.
    Päättäjät ovat tehneet vääriä ja peruuttamattomia päätöksiä.
    Kuten rehellisimmät kentällä jo tietävät, suomalaista koululaitosta ollaan tuhoamassa alkutekijöihinsä uuden opetussuunnitelman myötä.
    Joissakin kunnissa sekä uusi ilmiö-ops että digiloikka
    on sidottu opettajien tulospalkkaan.
    Mitä se tarkoittaa?
    Sitä että opettajat ostetaan pikkurahalla tekemään koulussa muutosta, jonka jäljet on jo Ruotsissa nähty.

    Ruotsissa opettajakunnan ja koulujen arvostus on nollassa.
    Koulut ovat kaaoksen tilassa. Kouluihin ei saada palkattua päteviä opettajia. Opettajaksi opiskelemaan ei ole halukkuutta. Koulut muistuttavat enemmän nuorisotaloja kuin kouluja.

    Ruotsista näemmekö oman tulevaisuutemme?
    Perusteet voitte lukea yltä. Blogisti on puhunut tästä jo pitkään.
    Nyt me alamme tehdä siitä totta. Kaivamme oppimisen ja kasvatuksen maan jalkojemme alta - itse!
    Onko se meille todella ok?

    t. nimimerkki " Ulla-Maija"

    VastaaPoista