torstai 19. marraskuuta 2009

Päässälaskutaidosta

HS-STT 19.11.

Peruskoulun päättöluokan kävijöiden päässälaskutaidot ovat heikentyneet reilusti parissa vuosikymmenessä.

Hälyttävät tulokset ilmenevät filosofian maisteri Liisa Näverin väitöskirjasta, joka tarkastetaan perjantaina Helsingin yliopistossa.

Odotettu uutinen. Mielenkiintoinen ajoitus.

Tällaisia uutisia alkaa aina putkahdella, kun tuntimääristä tai niiden jaosta eri oppiaineiden suhteen aletaan keskustella. Erityisen vahvoja keskustelijoita ja mielipiteenmuokkaajia ovat Matemaattisten Aineiden Opettajien Liitto ja Äidinkielen Opettajien Liitto.

Jos joku ei tiedä, niin peruskoulun päättöluokka on yhdeksäs luokka. Yläkoulussa matematiikassa saa käyttää laskimia, mikä heikentää päässälaskutaitoa ja mekaanista laskutaitoa. Olen ollut koko ajan sitä mieltä, että laskimia ei peruskoulussa tarvita, koska laskut ovat vielä melko yksinkertaisia läpi linjan.

Alakouluissa päässälaskujen osuutta on viime vuosina lisätty. Niitä tehdään joka matematiikan tunnin alussa, kokeissa testataan jatkuvasti oppilaiden päässälaskuja.

Näveri toteaa, että perussyy päässälaskutaitojen heikentymiseen on oppituntien vähäisyys. Se on vain osa- tai tekosyy.

Oppilaiden aivoja pitää vaivata. Jos ei mitään vaadita, juuri mitään ei opi. Ei elämästä selviä pelkästään googlailemalla tai wikipedialla, tai taskulaskimilla.

Pään sisällä täytyy olla jotakin pysyvää.

5 kommenttia:

  1. Niin, tai, no - siis tarvitaanko sitä päässälaskutaitoa pitää mielestäni myös kysyä:) Sen lisäksi että laskukone on käytössä peruskoulussa se on myös lukiossa ja elämässä.

    Tuohan siis kuulostaa todella huolestuttavalta, kun se sanotaan, mutta oikeasti - mekaaniset pienetkin laskut voi tehdä koneella eikä suurin osa keskikoulunkaan jälkeen kovin isoja lukuja päässään laskenut...

    Päässälaskutaitoakin tärkeämpää olisi kai ymmärtää kuinka laskut ylipäätään lasketaan? Prosentteja ei saa ulos koneestakaan ellei asiata ymmärrä:)

    VastaaPoista
  2. Päässälaskutaito on niinkuin mikä tahansa taito. Sitä täytyy pitää yllä jatkuvasti, jotta siitä olisi käyttöä.

    VastaaPoista
  3. Samassa artikkelissa myös todetaan, että matematiikan hyvä perusosaaminen tarjoaa pohjan innovatiiviselle ajattelulle.

    Eivät aivot kehity, ellei niitä kehitä ja näe vähän vaivaa. Päässälasku voi olla tylsää, samoin jokin taito- ja taideaineiden tarjoamat hienomotoristen taitojen hiomiset.

    Nykyisin törmää usein yläkouluikäisiin, jotka ovat älyllisesti aivan käsittämättömän jäljessä ikätoveriensa kehityksestä. Usein nämä ovat niitä, jotka eivät ole koskaan joutuneet ajattelemaan yhtään monimutkaisempia asioita, vaan käyttävät pienestä pitäen laskimia, wikipediaa, youtubea ja googlea sangen lahjakkaasti.

    Kyllä ihmisellä pitäisi olla jonkinlaista itsenäistä ongelmanratkaisukykyä jo tuossa iässä. Koska sen jälkeen sitä on jo vähän vaikeampi kehittää.

    VastaaPoista
  4. Päässälaskutaito on olennainen myös sen vuoksi, että ihmisillä olisi käsitys myös suuruusluokista. Nekin ovat välillä hakusessa. Eräs pankkirouva laski koneella paljonko pitää antaa takaisin kun 99 markan lasku maksettiin satasella. "Että tulis oikein"... Entäpäs jos sormi olisi lipsahtanut?

    VastaaPoista
  5. Koneet laskevat, ihmiset käyttävät koneita!

    Oikeassa elämässä matematiikan avulla ratkaistavat ongelmat ovat niin monimutkaisia, että niitä ei voi ratkaista kohtuullisella tarkkuudella päässä laskemalla. Tämän vuoksi on törkeän hyvä, että laskimet on käytössä.

    Tietenkin laskimettomuus on oppilaan etu, silloin tietää että jossain on virhe kun (väli)tulokseksi tulee hankala desimaaliluku. Viksut oppilaat tajuavat tämän takaisinkytkennän.

    VastaaPoista