Olen tänään ja huomenna kotona vahtimassa poikaani, joka on sikainfluenssan kourissa. Kaverini naapurikoulusta soitti juuri äsken, hänen luokaltaan on tänään ollut 19 oppilasta poissa sikainfluenssan takia. Nyt tauti alkaa iskeä voimalla. Minulla on ollut aikaa miettiä.
Kouluissa opettajien sijaistaminen tuottaa aina päänvaivaa. Koulunkäyntiavustajat ovat halpaa työvoimaa, niin halpaa, että heitä pitäisi palkata roimasti lisää. Usein kunnollinen avustaja on parempi sijainen kuin "se kadulta revitty" ihminen, josta ei aina tiedetä mitään. Joskus on käynyt niin, kun opettaja on sairas, palkataan tilalle joku täysin kokematon ihminen, jota luokan avustaja joutuu avustamaan opettamisessa eli käytännössä kokenut avustaja pitää tunnit.
Koulunkäyntiavustajat ovat päähänpotkittu työntekijäryhmä. Palkkaa tulee vähän, ja kaiken kukkuraksi kesällä joutuu toisarvoisiin hommiin tai lomautetaan. Koulunkäyntiavustajilla pitäisi olla suurinpiirtein samat työ- ja loma-ajat kuin opettajilla. Näin saataisin avustajan statusta nostettua ja alalle haalittua motivoitunutta väkeä.
Omassa koulussani on neljä avustajaa, jotka toimivat koulun erityisluokissa. Tavallisille luokille heitä ei ole herunut, vaikka koulussamme on 15 isoa tavallista luokkaa. Tilanne on samanlainen muuallakin Vantaalla.
On se kumma, kun yhteiskunnalla on varaa pitää työttömiä, eivät hekään ilmaisia ole. Kunnat ja valtio leikkivät ihmeellistä palapeliä, kaikki hallinnonalat laskevat ja säästävät omaan pussiin, ja lasku lankeaa työttömyyskorvauksina ja nousevina sosiaalitoimen kustannuksina. Ilmeisesti ei ole tahoa, joka kykenisi laskemaan kokonaiskustannuksia.
En ymmärrä millään, miten meillä on varaa pitää nuoria työttömänä. Koko ajan puhutaan tulevasta työvoimapulasta, ja samaan aikaan monia nuoria opetetaan olemaan tekemättä työtä.
Koulunkäyntiavustajien työnkuvaa pitää laajentaa. He voisivat aivan hyvin hoitaa lyhyitä sijaisuuksia, pitää kerhoja tai läksyparkkeja. Jotkut voitaisiin palkata sillä ehdolla, että he hoitaisivat koulun atk-puolta tai kirjastoa.
Opettajat voisivat keskittyä opetukseen ja kasvatukseen.
Kouluvaarin terveisiä torstailta 20.11.
-
Tällä viikolla kouluvaaripäiväksi osui torstai. Työvuoro alkoi klo 8.15 ja
päättyi klo 14.15. Miten ihana koko luokan taideteos olikaan ikkunalla
tuomassa...
Samaa mieltä. Hienoa että KA näkee avustajien arvon noin.
VastaaPoistaEdellisen lisäksi kouluavustajien palkkaa (joka on noin suomalainen m i n i m ipalkka!)tulisi myös kohentaa reilusti.
Avustajat ovat todellakin kunnille halpaa työvoimaa. Liian halpaa.
Tulevaisuuden inkluusiomaailmassa palkkaamalla alipalkattu kouluavustaja muka-hoidetaan se luvattu resurssi, kun tunnilla istuu ne 7 erityisoppilasta. Siihen taas ei edes taitavan avustajan osaaminen tule riittämään, kun ei tule opettajankaan.
Avustajille kunnon liksa, kunnon lomat ja työajat ja kaikki se arvostus , mistä blogisti jo hyvin puhui.
Itse koen suurinta sympatiaa kouluissa nimenomaan avustajia ja keittiöhenkilökuntaa kohtaan.
Out
Out...
VastaaPoistakouluavustaja ei todellakaan ole erityisopettaja kuten ei ole luokan- tai aineenopettajakaan.
Mikäli luokkaan sijoitetaan todellisia erityisoppilaita, niin mukaan on palkattava erityisopettaja, tietenkin. Kaikki muu on bluffia.
Kouluavustajien palkkauksesta - mikäli työnkuvaa laajennetaan, on syytä nostaa heidän palkkaustaan. Nytkin se on jo riittävän vaativaa.
Oman kouluni avustajista suurin osa kuuluu OAJ:öön. He ovat itse hakeutuneet järjestöön, koska se entinen oli niin huono.
"Mikäli luokkaan sijoitetaan todellisia erityisoppilaita, niin mukaan on palkattava erityisopettaja, tietenkin. Kaikki muu on bluffia", kirjoitti oikein blogisti.
VastaaPoistaJa sen bluffin me tulemme näkemään. Toisaalta en kyllä koe sellaistakaan tulevaa työnkuvaa mielekkäänä että samassa luokkahuoneessa, nyt jo ahtaassa, heiluu entisten oppilaiden plus uusien erityisoppilaiden lisäksi vielä kaksi uutta aikuista, yksi avustaja ja yksi erityisopettaja. Kaaos siitä tulee.
Senpä vuoksi olen kaikilla foorumeille, täälläkin, toitottanut että jos ette nyt inkluusioon halua, ettekä siihen usko, niin nyt on toiminnan - suoran - aika. Oman toiminnan. OAj tekee mitä OAJ yleesä tekee :)
Soittakaa, meilatkaa, vittuilkaa, kieltäytykää, uhatkaa alan vaihdolla, liittoutukaa ja älkää pelätkö muuutosvastarintamiehen/naisen leimaa. Puhukaa opettajankokouksissa, haastakaa rehtorit, älkää tyytykö hyssyttelyyn.
Kun laki on hyväksytty, protesti on turhaa. Nyt on muutama viikko aikaa. Ellette tiedä mistä on kysymys, olkaa yhteydessä pääluottamusmiehiin tai koulujen ay-vastaaviin. Tosi asia kuitenkin on, ja tästä sain varman tiedon viime viikolla, että koko OAJ E I (!?) ole yhdessä rintamassa inkluusiolakia vastaan, van asiasta neuvotellaan, sen ehdoista. Ja moni luupää siellä todellakin alkaa uskoa että "resursseja" asian hoitamiseen saadaan.
Toivottavasti sitten saadaan omat happipullot että luokissa happi riittää....Ahtaaksi tulee käymään, niin pedagogisessa kuin työsuojelullisessa mielessä sekä oppilaiden perusturvallisuuden kannalta, kun inkluusioluokat starttaavat.
Out