maanantai 24. marraskuuta 2014

Pädejä pukkaa

 Iso patti pädejä, takana Harri Larjoston valokuvateos

Opettajan henkilökohtainen pädipakkaus purettuna

Melkoinen möntti, lavallinen pädejä, tupsahti koulumme ruokasaliin tänään. Opettajien Samsungit jaettiin heti opettajienhuoneen pöydälle räplättäviksi. Ohje oli, että opettajien olisi syytä räplätä pädiänsä aina, kun siihen on mahdollisuus, jotta laite tulisi umpikotaisin tutuksi.


Harmiksemme huomasimme, että mukana ei tullut näppäimistöjä ollenkaan. Ruudun näppäintuntuma ei koskaan ole yhtä luonteva ja fyysinen kuin näppäimistön. Ruudulta kirjoittaminen on hidasta ja tahmeaa touhua. Jos mukana olisi ollut näppäimistö, esim. opettajienkokousten muistiinpanot olisi ollut helppo laittaa pilveen talteen.

Toivotaan, että pädien hankkiminen ei ollut säästökeino. Jos ajatusmalli on sellainen, että pädi kestää vaikka kolme vuotta ja sillä ajalla ei tilata oppikirjoja juuri ollenkaan, rajua säästöhän siitä tulisi.

Mutta säästäminen ei saa ohjata oppimista. Oppikirjoissa tieto on systemaattisesti jäsenneltyä. En usko millään, että pädi voisi korvata oppikirjat, vielä ei netistä löydy kunnollista suomenkielistä oppimateriaalia. Pelkään, että opiskelu muuttuu epämääräiseksi surffailuksi.

Oppikirjan teksti on staattista ja helposti luettavaa. Pädistä luettaessa tulee hosuttua, ei aina jaksa keskittyä. Toisaalta netistä löytyy paljon tietoa, jos sitä haluaa vain etsiä.

En usko, että pädi on avain kaikkeen oppimiseen kuten moni niin luulee. Oletukseni on, että samat oppilaat, jotka opiskelevat nyt tunnollisesti, opiskelevat pädilläkin yhtä tunnollisesti.

En voi välttyä ajatukselta, että kuinkahan murrosikäiset pojat alakoulun ylimmillä luokilla ja yläkoulussa tulevat toimimaan? Montaa poikaa kiinnostaa lähes kaiki muu kuin opiskelu. Kuinka helppoa onkaan kadota netin syövereihin heti, kun maikan silmä välttää. Päällekkäin voi olla monta sivua kerrallaan, kun maikka tulee kohdalle, napsautetaan esiin se asiallinen sivu, joka liittyy opiskeltavaan aiheeseen.

On täysin mahdollista, että olemme luoneet uuden Pandoran lippaan. 

Taas ollaan tilanteessa, että kouluun tuli kasa koneita, joiden opetuskäyttöön opettajia ei ole perehdytetty.

Nurinkurista.

10 kommenttia:

  1. Mun ennuste: teidän padit tulee olemaan puolen vuoden kuluttua keskimäärin käytössä noin 5 prosenttia oppitunteihin käytettävästä ajasta. Kun muovileluja tilaa, muovileluja saa... t. nimimerkki isä

    Opettajallekin välttämätön kysymys esitettäväksi silloin tällöin (vaikka näiden padien parissa sormea ylös ja alas tahmaista pintaa pitkin liu`utellessa): mitä hittoa minä olen tässä tekemässä ja minkä vuoksi?

    VastaaPoista
  2. Siirtyminen digipedagogiikkaan ei onnistu lähettämällä lavallinen tabletteja koululle. Sorry vaan.

    VastaaPoista
  3. En halua saivarrella mutta Samsungilla on tabletti/tabu (Tab) ja Applella pädi (iPad) ;). Vinkiksi, opetusmatsku esim. lukujutut, voisivat olla esim. PDF-tiedostona. Langaton yhteys pois tabuista niin harhailut nettiin vähenevät ja käyttöön vain pdf-reader, josta voidaan lukea tietoa kuin kirjasta. Tietojen etsiminen niin netti taas päälle ja etsimään (toivottavasti on ollut fiksua porukkaa ja nettiyhteyteen on asennettu sivurajoituksia koskien mm. aikuisviihdesivustoja niin ei tule yllätyksiä selailun aikana). Tosin tässä tullaan siihen, kuinka paljon opintomateriaalia on julkaistu sähköisenä jo ja onko lopiointioikeuksia noudatettu? Terv. Äippä-75

    VastaaPoista
  4. Eiköhän teille järjestetä tvt-koulutusta vesoissa tms. Oisin onnesta mykkyrässä, jos meillä olis pädejä noin paljon. Omastani (tosin iPad) en enää luopuisi, niin kätevä se on. Kahootit, socrativet, prezit, qr-koodit, google driven mahdollisuudet, popplet, padlet, storybird, kirjoitusalusta ja sockpuppet käyttöön vain :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pauska...

      Kaikki koulutukset uppoaa nyt uusiin opetussuunnitelmiin. Opettajien koulutusrahat ovat rahapulan takia nyt täysin minimissä eli nollassa.

      Poista
  5. Pauska, positiivinen asenne sulla on ainakin kunnossa - mutta mitä näillä välineillä oikeasti tehdään, lisääkö tämä padihyöky oppimisen tasoa, kasvattaako se laajasti sivistynyttä ihmistä, tekeekö se lapsista sosiaalisempia, rakastavampia, syttyykö intohimo oppimiseen, tietoon, taitoon, kulttuuriin, näitä korealaistuotteita sormeillessa? Jos opettajat eivät kysy tälläisiä kysymyksiä on ihan sama onko pihalla vaikkapa Applen tiedekeskus yhtä luokkaa kohden. Tutkimuksista jo tiedetään että netti- ja opetusohjelmasilpun käyttäminen ja pomppulinnamainen hyppely tieto"lähteestä" toiseen ei tee sivistynyttä ihmistä, ei sinne päinkään - ja senhän - eikö niin, pitäisi olla edelleen peruskoulun tavoite numero yksi? Näillä pädeillä ja tabuilla suomalainen peruskoulu on kytketty nyt vain globaaliin elektroniseen tyhmistymiseen. Ugh!

    Ja Martti: ei tilannetta muuta se, että kouluissa alkaa ravata tietokone-opetuskonsultteja kertomassa "miten tää juttu pitää tehdä." Olen heitä tavannut työssään tuota tehtävää hoitamassa ja em. perusteita eivät ole ymmärtäneet ollenkaan. Ohjelmasilppu on jo pimentänyt heidän mielensä, addiktit opettamassa addiktioitaan muille... no good, no good.

    t. tässä asiassa edelleen se skeptinen, hyvin skeptinen Isä

    (Sitten kun kaikki lapset osaavat laskea, lukea, kirjoittaa ja kokea myötätuntoa kaikkea elävää kohtaan, kokeilkaa sitten näitä ohjelmapaketteja. Sitä ennen on missio vasta puolivälissä. Tämä toivomus koskee ainakin omaa lastani. )

    VastaaPoista
  6. Edellisessä kirjoituksessasi oli top ten -lista taidoista, mitä tulevaisuudessa tarvitaan. Kärjessä olivat vuorovaikutus- ja tunnetaidot, onngelmanratkaisutaidot ja oppimistaidot. Minkä lisäarvon padit/tabletit tuovat näiden taitojen harjoitteluun, on pohdinnan arvoinen kysymys.

    Juha Wikström
    opetustyöläinen

    VastaaPoista
  7. Se mikä on nyt kiinnostavaa, esimerkiksi siellä teillä Pähkinärinteessä, on seurata näiden laitteiden vaikutusta koulun budjettiin. Pysyykö budjetti ennallaan muun suhteen, vai alkavatko padit syödä määrärahoja. Miten paljon koulu maksaa näistä jne.? Jos laitteet ovat entisen budjetin päälle annettuja eivätkä niiden myöhemmät kulut laske määrärahoja niin ei kai noista mitään haittaa ole.

    Jos tuntikehys pysyy ennallaan, ja lapset saavat riittävästi oppitunteja koulussaan niin ok...Tuo laitehan ei sinänsä mullista mitään, ei hyvään eikä kai huonoonkaan suuntaan. Laitteesta sinänsä en olisi kovin innoissani mutten vastaakaan, opetuksen väline monien muiden joukossa. Muovia, loppujen lopuksi.

    Jorma

    VastaaPoista