27.11. HS
Vantaan aikuisopiston
rahoista puuttuu nyt yli puoli miljoonaa euroa. Opisto luotti liikaa valtion
ostokoulutukseen.
Vantaan aikuisopiston
kassassa on paljastunut 660 000 euron aukko. Laskentavirheestä johtuva lovi
on katettava muun sivistystoimen rahoista.
Vajetta on nyt korvattava
esimerkiksi perusopetuksen säästöistä ja rahasta, joka on säästynyt kotihoidon
kuntalisän poistolla yli 1,5-vuotiailta lapsilta.
Tämän vuoden vaje katetaan
sivistystoimen kassasta. Toimiala on Vantaan velkakuurin takia säästänyt noin
neljä miljoonaa.
Eniten kirpaisseita säästöjä
ovat olleet 1.–2.-luokkalaisten tuntien minimointi, joka säästi 300 000
euroa. Kotihoidon kuntalisän vieminen yli 1,5-vuotiailta säästi 1,5 miljoonaa.
Lukiosta on viety kursseja 540 000 eurolla.
"Aikuisopistossa ei ole
kyse siitä, että olisi hoidettu huonosti asioita, mutta on tapahtunut virhe. Se
on korjattu", sanoo sivistystoimen apulaiskaupunginjohtaja Elina
Lehto-Häggroth (sd).
Vantaalla perusopetus on viety
niin tiukille kuin olla ja voi, vantaalainen peruskoululainen on Suomen halvin
koululainen.
Kun koululainen on halpa,
merkitsee se, että vantaalaiset koululaiset saavat vähemmän opetusta kuin muut
koululaiset Suomessa. Säästö on tehty lähinnä opettajien palkoista eli opettajat
ovat joutuneet kovan palkkaleikkauksen kohteeksi.
Säästökurimuksen takia Vantaalla on ajauduttu toteuttamaan lähikouluperiaatetta, erityiskouluja on
lakkautettu ja oppilaita on alettu sijoittaa lähikouluihin. Alakouluihin on jo sijoitettu eka- ja tokaluokkalaisia erityisoppilaita.
Tilanne on hyvin
nurinkurinen. Samaan aikaan, kun erityisoppilaita on valunut eka- ja tokaluokille,
alkuopetuksen resursseja on vähennetty. Oppitunnit on viety minimiin ja jakotunteja on vähennetty selvästi. Kun aloitin opettaa ekaa luokkaa viitisen
vuotta sitten, minulla oli yksi oppitunti ja kolmisen jakotuntia enemmän kuin ekoilla luokilla nyt on.
Vantaalaisen alkuopetuksen todellisuus on muuttunut radikaalisti joka tasolla huonompaan suuntaan. Toimitaan juuri päinvastoin kuin pitäisi.
Vantaalaisen alkuopetuksen todellisuus on muuttunut radikaalisti joka tasolla huonompaan suuntaan. Toimitaan juuri päinvastoin kuin pitäisi.
Nyt Vantaan
aikuisopistossa on tehty virhe, mutta asioita ei ole hoidettu huonosti,
toteaa apulaiskaupunginjohtaja Elina Lehto-Häggroth. Eikö asiat
ole hoidettu huonosti, kun on tehty noin massiivinen virhe? Virhe on mielestäni raskauttava, koska kaikki tietävät, millaisessa velkakurimuksessa
Vantaan kaupunki on.
Kun tiedetään, että yhden
viikkotunnin vähennys alkuopetuksessa merkitsee 300 000 euroa, herää kysymys,
mistä laskentavirheestä johtuva lovi oikein täytetään?
Peruskoulusta ei löydy enää mitään revittävää. Olemme pohjalla.
Tilanne oli maanantaina
esillä opetuslautakunnassa. Lautakunnan jäsen Soili Haverinen (kd) pitää sitä
kohtuuttomana.
"Juuri edellisessä
kokouksessa oli tehty rajuja säästöjä perusopetuksesta. Miksi ei ole havaittu
näin isoja miinuksia opistolla, joka ei ole edes lakisääteinen?" (HS
27.11.)
Työmarkkinajärjestö KT Kuntatyönantajat haluaa, että kuntien talouksiin haetaan tasapainoa myös opetuksesta leikkaamalla.
KT:n mukaan ryhmäkokojen
sääntely tekisi "joustavasta ja tilanteen huomioivasta" opetuksen
säätelystä hankalaa. Kuntatyönantajien etujärjestö vetoaa myös siihen, ettei
ryhmäkoolla ole merkittävää vaikutusta oppimistuloksiin.
"KT ei näe yhteyttä
lomautusten ja yleisten oppimistulosten välillä", kuntatyönantajien
tiedotteessa sanotaan. (Taloussanomat 20.11.)
Kuinka paljon kuntien taloutta oikein voidaan tasapainoittaa opetuksesta leikkaamalla? Minua ärsyttää KT vaateessa sana myös. Palkkaleikkausten takia esim. oma palkkani ei ole noussut muutamaan vuoteen yhtään, päinvastoin, se on laskenut. Kun neuvottelemalla olemme saaneet hieman palkankorotusta kuten muutkin palkansaajat ovat saaneet, olemme joutuneet palkkaleikkauskurimukseen.
Mekanismi on törkeä, opettajilta on viety opetustunteja pois (opettajat saavat palkkansa lähinnä pidetyistä oppitunneista). Kun opettajilta on viety opetustunteja pois, lapset saavat vähemmän opetusta.
KT väittää, ettei ryhmäkoolla ole merkittävää vaikutusta oppimistuloksiin. Se ei näe mitään yhteyttä lomautusten ja yleisten oppimistulosten välillä. KT on sokea.
Valtiontalouden tarkastusviraston pääjohtaja Tuomas
Pöysti tuli viime viikolla ällistyttävällä tavalla esille:
"Täytyy miettiä ihan palvelu palvelulta, mitkä kunnan on mahdollista sekä toteuttaa että rahoittaa", hän sanoo.
"Täytyy miettiä ihan palvelu palvelulta, mitkä kunnan on mahdollista sekä toteuttaa että rahoittaa", hän sanoo.
Hiipuvan väestön alueilla Pöysti keskittäisi kouluverkkoa.
Luokkakokojen ei pitäisi olla sitovasti säädeltyjä, vaan jos oppilailla sujuu
hyvin, luokat voisivat olla hyvinkin suuria. (HS 19.11.)
Kuinka pitkälle kouluverkkoa voidaan keskittää? Hiipuvien kuntien kouluverkko on jo keskitetty. Nyt keskitetään kouluverkoa jo suurissa kasvukeskuksissa kuten Vantaalla, vaikka kaupungin oppilasmäärä on kasvussa.
Pöystille on kerrottava, että luokat eivät voi olla hyvinkin suuria, koska tunnit on viety minimiin ja samaan aikaan on siirrytty lähikouluperiaatteeseen.
Kun tiettyjä puheita ynnäilee, on todettava, että Suomessa on menossa melkoiset peruskoulun tappotalkoot. Toiminta näyttää olevan hyvin suunnitelmallista.
Ilmeisesti en ole ainoa kuten Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä, joka ajattelee, että peruskoulun olisi oltava valtion harteilla. Kunnat eivät yksinkertaisesti pysty suorittamaan niille asetettuja velvoitteita.
Peruskoulu valtion harteille 2. (Properuskoulu 4.11.)
Peruskoulu ajetaan valtion syliin. Vai haetaanko rinnalle yksityiskouluja kuten Ruotsissa tehtiin?
OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen:
Kuntapäättäjät leikkaisivat koulutuksesta (olliluukkainen.opetus.net 26.11.)
Peruskoulu ajetaan valtion syliin. Vai haetaanko rinnalle yksityiskouluja kuten Ruotsissa tehtiin?
OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen:
Kuntapäättäjät leikkaisivat koulutuksesta (olliluukkainen.opetus.net 26.11.)
Peruskoulu on jo nyt valtion harteilla. Ongelma on siinä, että valtion maksamaa rahaa ei korvamerkitä, vaan kunnat saavat käyttää sen omiin, mielestään tähdellisempiin projekteihinsa -kuten vaikka nyt aikuiskoulutuksen puolella tehdyn virheen paikkaamiseen.
VastaaPoistaMeitä sopimuskouluja kadehditaan ja kuvitellaan, että kylvemme joissain salaperäisissä rahoissa. Todellisuudessa saamme täsmälleen saman valtion rahan per oppilas kuin kunnatkin (poislukien joihinkin kouluihin jaetut "positiivisen syrjinnän" rahat). Ero kuntien kouluihin on siinä, että käytämme saamamme rahat siihen, mihin ne on tarkoitettu eli opetukseen ja infraan.
Kysykäähän tätä asiaa seuraavissa kuntavaaleissa ehdokkailtanne. Sitä saa, mitä äänestää.
Terveiset "yksityiskoulusta" eli sopimuskoulusta, jossa ei rajoiteta lyijykynän käyttöä säästösyistä
Hei Maria. Valitettavasti sitä ei saa, mitä äänestää. Ainakaan Vantaalla. Jokainen Opetuslautakunnan jäsen oli ennen kunnallisvaaleja sitä mieltä, ettei opetuksesta tai kouluista pidä säästää. Toisin on kuitenkin käynyt, takki kääntyi nopeasti, ja tänä syksynä päätettiin lopettaa mm. Hevoshaan ja Tuomelan koulut.
VastaaPoistaOn totta tosiaan sietämätöntä, ettei äänestäjillä ole minkäänlaista "kuluttajansuojaa". Toisaalta äänestäjän muisti on lyhyt, ja samat sanansasyöjät päätyvät aina uudestaan syömään sanojaan...
PoistaAivan tuollaisia seikkoja en kuitenkaan tarkoittanut. Tämä on kyllä enemmän valtiollinen kuin kuntatason asia sikäli, että valtionhan pitäisi korvamerkitä jakamansa rahat. Sitten taas kuntatasolla vasemmisto ja vihreiden punainen siipi hyökkäävät toistuvasti sopimuskouluja vastaan. Heidän logiikkansa mukaan siltä, joka hoitaa asiansa, pitää ottaa asioiden hoito pois. Näille kurjuuden jakajille ei tule mieleenkään, että kunnan koulut saisivat aivan samat rahat, jos ne eivät välissä päätyisi muualle.