sunnuntai 29. tammikuuta 2017

Käytöksestä viitonen

 

29.1. Vantaan Sanomat

Koululaisten käytöstavat kateissa


Aulis Pitkälän mukaan yksi syy käytöstapojen rapautumiseen on opettajien auktoriteetin murtuminen. Monissa maissa opettajia teititellään, ja ulkomaiset vieraat ihmettelevät, kun Suomessa opettajia sinutellaan.


- Opettajien asema on heikentynyt. Opettaja ei voi olla kaveri eikä häntä saa puhutella kuin kaveria, Pitkälä sanoo, vaikkei kannatakaan paluuta teitittelyyn.


Pitkälä arvioi, että huonoissa käytöstavoissa ja koulukiusaamisessa heijastuvat myös kotien ongelmat, kun vanhemmilla ei ole voimia tukea lasten kasvamista.


- Suomalaisten käytöstavat ovat muutenkin huonoja.


Huonot käytöstavat näkyvät kouluissa rauhattomuutena ja opettajien väsymisenä.



Laitoin otsikon niin, että kaikki ymmärtävät, mistä on kyse. Kuva on leike vanhasta todistuksesta.


Käyttäytymisen arviointi (Pähkinärinteen koulu)


Huolellisuuden ja käyttäytymisen kriteerit (Utajärven koulu)


Käytösnumerot ovat aina herättäneet jonkinlaisia intohimoja.


Käydessäni oppikoulua käytännössä kaikilla oppilailla oli käytöksestä kymppi. Käytöksen alennus oli vakava paikka, usein se merkitsi koulun vaihtoa. Oikeastaan silloin käytöksen numero ei kuvannut juuri mitään, koska kaikki sen kympin yhtä tai kahta poikkeusta lukuunottamatta saivat.


Nykyään käytöksen tyyppinumeroiksi voidaan ajatella kasia tai ysiä. Kymppi ansaitaan, pitää olla kohtelias, auttaa muita ja olla yhteistyökykyinen. Arviointikeskustelut ovat hieno lisä myös käytöksen arviointiin.



Aulis Pitkälä on entinen Opetushallituksen pääjohtaja. Hän on toiminut sekä Vantaan että Espoon kaupunkien sivistystoimen johdossa, nyt hän teki paluun Espooseen.


Aulis Pitkälä puuttuu vakavaan asiaan ja on oikeassa. Opettajien auktoriteettiasema on murtunut.


Opettaja ei saa olla oppilaan frendi.


Opettaja ei voi olla kaveri eikä häntä saa puhutella kuin kaveria, Pitkälä sanoo, vaikkei kannatakaan paluuta teitittelyyn. (VS)


Martti Haavion auktoriteetin määritelmä on ylevä ja kaunis:


Opettajan auktoriteetilla tarkoitamme siis sitä henkistä voimaa, joka hänestä säteilee koululuokkaan, niin että hän voi ulkonaisesti ja sisäisesti johtaa sitä. Hänen katseensa ja sanansa saavat luokassa aikaan toivotun vaikutuksen.
(Haavio, Martti 1948: Opettajapersoonallisuus, s. 28)


Ei voida sanoa, että koululaisten käytöstavat olisivat yleisesti heikentyneet. Suuri osa lapsista käyttäytyy yhä edelleen hyvin.


Mutta huonosti käyttäytyvien lasten osuus on selvästi kasvanut muutamina viime vuosina. Uutta ovat lähes täysin holtittomasti käyttäytyvät pienet oppilaat. Huudellaan estottomasti mitä vain, oppilas voi jopa käydä opettajaan kiinni, mikä aikaisemmin oli täysin ennenkuulumatonta.


Syy voi olla opettajien auktoriteetin mureneminen kuten Pitkälä toteaa. Samalla tavalla muutkin auktoriteetit ovat murentuneet kuten esim. kirkko. Kodeissa kaikki lapset eivät enää tottele omia vanhempiaan. Kaikki perheet eivät voi hyvin.


Todennäköisesti huonon käytöksen lisääntyminen kouluissa on seurausta yhteiskunnan yleisestä polarisoitumisesta. Yleinen luulo on, että koulu pystyy ratkomaan lähes kaikki yhteiskunnalliset ongelmat. Näin ei ole.

Olen miettinyt usein omaa auktoriteettiani opettajana kuten varmaan muutkin opettajat. Harva meistä on syntymäauktoriteetti, jolle auktoriteetti on luontaista. Suurimmalle osalle meistä auktoriteetti on tullut iän myötä oppimalla.


Onko opetusalan naisistuminen vaikuttanut opettajien auktoriteetin murtumiseen? 


Sekä Aulis Pitkälä että minä olemme vaatineet kouluihin lisää miesopettajia. Kun asiaan puuttuu, yleensä tulee turpiin.


Mieskiintiöt takaisin opettajienkoulutukseen (Properuskoulu 9.3.2014)

Miehiä kouluihin (Properuskoulu 6.1.2010)

Inkluusio on vaikuttanut koulujen työrauhaan, kun erityisoppilaat integroitiin normiluokkiin. Kaikki eivät sopeutuneet, ja osalla heistä on käytösongelmia.


Sijaisena olen kierrellyt useissa kouluissa ja monissa luokissa. Olen huomannut, että luokissa, joissa on paljon maahanmuuttajataustaisia lapsia, on selkeästi enemmän käytöshäiriöitä kuin muissa luokissa.

2 kommenttia:

  1. Oppilaat katsovat käytösesimerkkejä televisiosta, jossa poliitikot haukkuvat toisiaan. Kotikatu on vuosikausia kasvattanut televisiossa meitä suomalaisia. Kovaa polemiikkia voi kyllä käydä, mutta ei tarvitse mennä henkilökohtaisuuksiin mediassa etenkään. Olisipa hauska katsella, kun riitelevät poliitikot paiskaisivat lopuksi kättä ja kehuisivat toisiaan kovankin väännön päätteeksi. Esimerkin voima on valtava. No, olen kanssasi samoilla linjoilla sinänsä käytöstapojen höllentymisestä ja niiden syistä reilun kolmenkymmenen opettajavuoden näkemyksellä.

    VastaaPoista
  2. "Todennäköisesti huonon käytöksen lisääntyminen kouluissa on seurausta yhteiskunnan yleisestä polarisoitumisesta."

    Sanoisin itsekin näin. Polarisoituminen aiheuttaa pelkoa ja epävarmuutta tulevaisuudesta, ja saa vanhemmat varmasti kasvattamaan lastaan eri tavalla, silkkihansikkain.

    Toisaalta syy on varmasti myös nykyisessä populäärikulttuurissa. Telkkarista tulee yhä enemmän kaikenlaista sanoinkuvaamatonta soopaa, samoin monet konsoli- ja tietokonepelit ovat teemoiltaan kyseenalaisia.

    Jos vertaa 60-90-lukujen televisiosarjoja nykyisin tehtäviin sarjoihin, olen ainakin itse huomannut monenlaisia muutoksia huonompaan suuntaan. Yhä enemmän on tarjolla vääränlaisia esikuvia lapsille. Sivuhuomautuksena mainittakoon myös se, että sarjat ja elokuvat ovat nykyisin todella paljon nopeatempoisempia. Ihmiset ovat nykyisin kärsimättömiä.

    Monessa asiassa ohjenuorana on "might makes right". Viidakon laki, vahvimman valta. Opetetaan että jos sinua kohdellaan huonosti, niin olet ansainnut sen, mitäs annat ihmisten kohdella itseäsi huonosti. Että omapa on syysi. Nykymaailmassa saa muutenkin kohta tehdä toiselle aivan mitä haluaa, kunhan vain sanoo että se oli "läppä".

    VastaaPoista