tiistai 7. joulukuuta 2010

Pisa-arvioinnin kärjessä edelleen

Toivottavasti Suomen koulujärjestelmä pysyy pystyssä.

HS 7.12.

Shanghai vei suomalaiskoululaisilta ykkössijan Pisa-vertailussa

Suomalaiset 15-vuotiaat koululaiset menestyivät jälleen hyvin OECD:n osaamisvertailussa. He eivät yltäneet kuitenkaan ihan kärkeen, vaikka tällä kertaa testien pääkohteena oli suomalaisten vahva alue, lukutaito.

Pisa-arvioinnin ykköseksi rynni uusi tulokas, Kiinan Shanghai, joka otti kärkipaikan myös matematiikassa ja luonnontieteissä.

Lukutaidossa Suomea hieman parempi oli nyt myös Etelä-Korea, mutta piste-erot sen, Suomen ja neljänneksi tulleen Kiinan Hongkongin välillä ovat hyvin pienet.

Matematiikassa Suomi sijoittui OECD-maista toiseksi ja kaikista osanottajista kuudenneksi. Edelle menivät Shanghai, Singapore, Hongkong, Etelä-Korea ja Taiwan.

Luonnontieteissä suomalaisnuoret olivat Shanghain jälkeen toiseksi parhaita.

Näyttää siltä, että aurinko nousee idästä.

Ihmetystä herättää, että Kiinasta on noukittu yksi talousalue, Shanghai. Noukintamenetelmällä luulisi löytyvän maailmasta muitakin alueita, jotka pärjäisivät Pisa-tutkimuksessa hyvin.

Mielestäni Pisa-tutkimukset pitäisi keskittää vain valtioihin, kokonaisiin koulujärjestelmiin. Kiina on hyvin laaja alue, suuri osa kiinalaisista asuu maaseudulla. Shanghai on pieni osa Kiinaa, maaseudun elinolot eivät ole häävit.

Heikennystä suomalaisnuorten lukutaidossa on tapahtunut tiedonhaun ja luetun ymmärtämisen sekä tulkinnan osa-alueilla. Pohdinnassa ja arvioinnissa taso on sen sijaan säilynyt.

Lukutaidon pienikin heikkeneminen vuodesta 2000 on Pisa-tutkijoiden mukaan huolestuttava ilmiö. Tosin naapurimaassa Ruotsissa tason lasku oli vielä suurempi.


Yhdyn Pisa-tutkijoiden näkemykseen.

Hyvä kumminkin on, että olemme OECD-maiden kärjessä.

4 kommenttia:

  1. Hei, tietääkö KA, tai kukaan muu, mihin otokseen nämä suomalaiset Pisa-tutkitut kuuluvat? Missä ja kuka koululaisiamme tutkii ja mistä näiden testien sisältöä voisi tarkastella?

    Kysymykseni nousee lukemattomien tuntemieni opettajien epäilystä omankin maan hyvää sijoitusta kohtaan. Kukaan ei myöskään tunne ketään kenen oppilaat olisivat tähän Pisa-tutkimuksen osallistuneet.

    Nämä tiedot olisi tärkeä saada julkisuuteen, jotta tod.näk. turhat epäilyt sijoitustamme kohtaan hälvenesivät.


    Out

    VastaaPoista
  2. Hmmm...keskimmäinen tyttäreni on osallistunut ollessaan ysillä, kyseessä oli aivan tavallinen vantaalainen yläkoulu.

    En ole perehtynyt tutkimukseen, muuten kuin tulosten suhteen.

    Minä en epäile yhtään.

    http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/artikkelit/pisa-tutkimus/index.html

    Luotan Jyväskylän ja Helsingin yliopistoihin.

    VastaaPoista
  3. Suomen Kuvalehden sivuilta:

    Miten osaamista sitten mitataan? Suomesta PISA-tutkimukseen osallistui 6 415 oppilasta 203 koulusta.

    Lukutaidon kysymyksissä piti pohtia muun muassa hampaiden harjausta, etätyötä ja teatteria. Taitoja tutkittiin kolmella osa-alueella: tiedonhankinta, luetun ymmärtäminen ja tulkinta sekä luetun pohdinta ja arviointi.

    VastaaPoista
  4. Yli 6000:n otos on kyllä aika edustava ja luotettava. Eli turha epäily kaiketi pois.

    Opekavereiden kanssa vaan joskus omia oppilaitamme katsoessa tulee mieleen, että nämäkö maailman huippuja...heh. No, ehkä niitä fiksuja lahjakkuuksia ovatkin sitten muiden opettajien oppilaat....ja omat oppilaat oman opettajansa kuvia.

    Päässä on myös tietysti mielikuvat monien muiden maiden selvästi enemmän tietopainotteisista kouluista ja opettajan auktoritettiasemasta, ja se mutu ettei Suomessa kukaan nykyään tiedä mistään mitään.

    Pisa tosin tuntuukin painottavan enemmemmän taitoja kuin tietoja, mikä lienee hyvä asia.

    Vai...?

    Ainakin se on opetushallituksen kanta, ja nehän ne on aina oikeassa :)

    Out

    VastaaPoista