torstai 1. joulukuuta 2011

Suomalainen koulujärjestelmä ällistyttää


Googlailin jotain kuvaa tänne hakusanalla "finnish school". Ei tuntunut hyvältä, kun joukosta alkoi pulpahdella suomalaisten kouluampujien kuvia.

Vaikka me olemme ylpeitä koulujärjestelmästämme, meidät muistetaan kouluampujistamme. Näkyvyyttä tuli kerta- eikun pariheitolla.

Valitsin kirjoitukseni kuvaksi turvallisen Aapiskukon.

Iltasanomat 1.12.

Suomen kouluissa ällistyttävä piirre: "Amerikassa saisi rangaistuksen"

Kun yhdysvaltalaiset käyvät tutustumassa Suomen kouluihin, heitä hämmästyttää eniten se, miten paljon suomalaiset luottavat toisiinsa, kertoo kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen Cimon johtaja Pasi Sahlberg.

–Opettaja kysyy oppilailta hyvin pehmeästi ja inhimillisesti, kuinka moni on tehnyt läksyt. Kun vain puolet viittaa, opettaja muistuttaa, että tehtävien tekeminen on jokaisen omalla vastuulla. Amerikassa oppilas saisi rangaistuksen.

Suomessa viranomaisetkin luottavat koulujen henkilökuntaan: rehtoreilla ja opettajilla on paljon valtaa vaikuttaa opetuksen sisältöön ja opetusmenetelmiin, eikä kouluissa kierrä tarkastajia.

–Amerikkalaisessa koulujärjestelmässä sekä oppilaat että opettajat ovat tilivelvollisia.

Myös valtakunnallisten kokeiden puute ihmetyttää yhdysvaltalaisia.

–He kysyvät, miten Suomessa tiedetään, missä ovat huonot koulut. 

Minä vastaan, että meillä luotetaan siihen, että ihmiset tekevät asiat hyvin ja että tarvittaessa apu on lähellä. Emme tarvitse kontrollijärjestelmää, jossa etsitään virheitä ja rankaistaan niistä.

Ihmeellistä on myös se, että Suomessa on osattu yhdistää koulutuksen tasa-arvo ja korkea laatu.


Yhdysvaltalaisen koulutusjärjestelmän suurin ongelma lienee yleinen ruohonjuuritason opettajien arvostuksen puute. Rankaiseva kontrollijärjestelmä osoittaa, ettei opettajiin luoteta. Opettajan ammatti ei houkuta. 

Suomalaisen koulujärjestelmän voima ja perusta on peruskoulussa. Kaikille annetaan mahdollisuus.

Sahlberg: He kysyvät, miten Suomessa tiedetään, missä ovat huonot koulut.

Miksi pitäisi olla huonoja kouluja?

Suomalainen opettajienkoulutus tuottaa tasalaatuisen hyviä opettajia. Koulutukseen pyrkijöitä on paljon, on varaa valita. Yhdysvalloissa opettajan työstä on tehty hanttihomma. Jos ei muualla pärjätä, ryhdytään opettajaksi.

Olisi aivan järkyttävää, jos opettajia ja oppimistuloksia syynättäisiin jatkuvasti ja järjestelmällisesti. Tuloksia verrattaisiin muitten koulujen oppimistuloksiin. Julkaistaisiin koulujen rankinglistoja lehdissä.

Yhdysvalloissa voidaan ns. heikkoja kouluja opettajakuntineen lopettaa.  Monissa kouluissa opetetaan "pelko perseessä". Kaikki tietävät, että pelko ei ole paras mahdollinen motivaattori oppimisessa. Pelko ei motivoi opettamaankaan.

Harvoin tulee ajatelleeksi, kuinka itsenäisiä suomalaiset opettajat ovatkaan. Koen opettajan ammatin edelleen hyvin vapaana ammattina. Suomessa opettaja saa luoda ja opettaa vapaasti hengittäen. Kukaan ei tule luokkiimme päsmäämään.

Sahlberg: Minä vastaan heille, että meilä luotetaan siihen, että ihmiset tekevät asiat hyvin ja että apu on tarvittaessa lähellä.

Näin pitää ollakin. Tuloksetkin sen osoittavat. 

2 kommenttia:

  1. Mutta, mutta, iso Mutta.

    Suomalaisten oppilaiden tyytymättömyys ja ahdistus on ollut vuosia gallupeissa Euroopan suurinta.

    Psykososiaaliset mittarit pitäisi ottaa myös huomioon -- kuten myös psyykkinen painostus kotona ja koulussa menestymään "ainakin paremmin kun tuo naapurin Pekka".

    VastaaPoista
  2. Arhi: "Psykososiaaliset mittarit pitäisi ottaa myös huomioon -- kuten myös psyykkinen painostus kotona ja koulussa menestymään "ainakin paremmin kun tuo naapurin Pekka".

    Näin on Pekka.

    Vaikea vaan on päätellä, mikä on on koulusta tai sitten yleisestä tilanteesta pulppuavaa ahdistusta.

    Nykysuomalaiset ovat onneksi melko onnellista kansaa mittareiden mukaan.

    Koulussa oppilaiden vertailua toisiinsa on vähennetty rajusti, ainakin peruskoulun puolella. Lukioon kait kuuluukin jo jonkinlainen kilpailu.

    VastaaPoista