Kaleva 9.1.
Suomen Vanhempainliitto ei kannata
koulupinnareiden vanhemmille annettavia sakkorangaistuksia.
Nyt huoltajalle voidaan tuomita
sakko, jos hän laiminlyö velvollisuutensa valvoa oppivelvollisuuden
täyttymistä. Vanhempainliiton mielestä sakottamisesta ei ole apua ja sitä
tulisi harkita erittäin tarkasti.
– Mielestämme on syytä arvioida, onko
sakkorangaistukselle lainsäädännössä enää todellista tarvetta ja merkitystä,
sanoo toiminnanjohtaja Tuomas Kurttila liiton tiedotteessa.
Liiton mielestä
perusopetuslainsäädäntöön tulee silti jatkossakin kirjata selkeästi vanhempien
vastuu oppivelvollisuuden suorittamisen valvonnasta.
Edellisessä kirjoituksessani
käsittelin aihetta. Ainakin Lempäälän Sääksjärven koulussa on kokeiltu sakkojen
tehoa, kun mikään muu ei ole auttanut. Sakkoja on tuskin jaeltu mistään
pikkulintsauksesta.
Opetan alakoulussa. Oppilaat
lintsaavat koulusta äärimmäisen harvoin, koska he pitävät koulunkäynnistä. Kun
kotona on vaikeaa, oppilas kokee oman luokkansa ja koulunsa turvapaikaksi.
Koulussa oppilas voi puhua omalle opettajalle tai koulukuraattorille, jos
kotona hän ei uskalla. Jos lintsaamista on tapahtunut, asiat on saatu
yleensä hoidettua normaalein koulun keinoin.
Olen opettanut yli kolmekymmentä
vuotta. Vain parissa tapauksessa mikään ei ole auttanut. Silloin
sakkorangaistus olisi voinut olla paikallaan. Vanhempien on huolehdittava
lapsistaan.
Ääritapauksissa pakoillaan
ongelmia, vaihdetaan maisemaa. Kaikki peruskoulun opettajat tietävät, että on
ongelmaperheitä, jotka muuttavat uuteen kouluun ja toiseen kuntaan juuri, kun
ollaan päästy auttamisessa alkuun. Alakoulun aikana oppilas on voinut käydä yli
kuutta-seitsemää koulua. Joskus on paettu jopa Ruotsiin asti.
Toinen sakottamisen paikka on
julma kiusaaminen ja väkivalta. Jatketaan, vaikka koulussa on tehty kaikki
mahdollinen, mitä tehtävissä on. Ääritapauksissa ei KiVa-koulut auta. On vaikea
ymmärtää, miksi koulussa voidaan sallia jatkuvaa kiusaamista ja väkivaltaa, kun
muualla sitä ei sallita.
Rikos
on rikos.
Blogisti: "On vaikea ymmärtää, miksi koulussa voidaan sallia jatkuvaa kiusaamista ja väkivaltaa, kun muualla sitä ei sallita."
VastaaPoistaTuota minäkin olen ihmetellyt. Jo pelkkä kirjallisen varoituksen antaminen on tehty äärettömän monimutkaiseksi ja byrokraattiseksi asiaksi.
Taustalla on oikeusturva-ajattelu, mutta jos joku lyö jotakin kerta toisensa jälkeen turpaan tai tekee nimittelemällä toisen oppilaan elämästä helvetin, on mielestäni uhrin oikeusturva kymmenen kertaa tärkeämpi asia.
Koulu on itse itselleen luonut säännöstön joka tekee uhrin todellisen auttamisen mahdottomaksi. Kaikki ei tosiaankaan aina selviä KiVa-keskusteluissa. Jääkiekkokaukalo ja koulu ovat paikkoja joissa toista voi satuttaa ja lujaa ja selvitä siitä "keskustelulla."
Lintsaamisesta loppukevennys.
Minä antaisin asennuttaa oman kaupunkini kaikkien virastojen ( inc. opetusvirasto) tietokoneisiin ohittamattoman Facebook-eston. Tai en sittenkään...
Sittenhän niillä olisi lisää aikaa keksiä opettajille lisää palkattomia työtehtäviä. Eli tämä ei siis ollutkaan loppukevennys.
Jorma
Jorma
aiheesta mielestäni a talk ohjelmassa tänään.
VastaaPoistaJoo, näin oli. Minuunkin otettiin asian tiimoilta yhteyttä.
VastaaPoistaOhjelma kulki odotettua rataa. Muiden kuin koulun väen on todella vaikeata tajuta, millaisia ovat pahimmat lintsaustapaukset. Molemmat ohjelman opettajat puhuivat sakottamisesta äärikeinoina ääritapauksissa niin kuin minäkin.
Kurtila puhui järkevästi yhteistyön puolesta. Yhteistyö toimiikin normitapauksissa, mutta mitä tehdään, kun huoltajat eivät suostu minkäänlaiseen yhteistyöhön. Kirveellä ei voi pakottaa yhteistyöhön.
On jopa olemassa ns. "saippuaperheitä", jotka pakoilevat koulusta ja kunnasta toiseen, jotta yhteistyötä ei tarvitse tehdä.
Nyky-yhteiskunnan ääri-ilmiöt näkyvät valitettavasti koulussakin. Koulu- ja sosiaalitoimi ovat käytännössä sellaisissa tapauksissa aikalailla kädettömiä.
Kuulin, että "saippuaperheitä" varten ollaan kehittämässä jonkinlaista "pakettia", joka seuraa perhettä uuteen paikkaan, ettei kaikkea tarvitse aina uudestaan aloittaa, esim. tutkimuksia tms.