Enkeliporsas:
Laitoin Kari Uusikylän Suomen
Kuvalehden mielipidekirjoituksen blogiini kokonaisuudessaan, jotta kaikki
voivat lukea sen.
Kokenut kasvatustieteilijä
kirjoittaa oleellisista asioista. Kannattaa lukea ajatuksella.
13.12. Suomen Kuvalehti Mielipide
Puheenvuoro
Pisan tulokset laukaisivat
keskustelun peruskoulumme romahduksesta. Mitään katastrofia ei ole tapahtunut,
taso on tosin hieman laskenut, eniten matematiikassa.
Poliitikot puhuvat
kouluremontista, kun heidän pitäisi keskittyä koulujen resurssien turvaamiseen.
Leikkaukset ja säästöt vahingoittavat kouluja ja oppilaita. Koulujen ulkoisesta
turvallisuudesta puhutaan paljon, mutta oppilaiden sisäinen turvallisuus
unohdetaan. Isoissa kouluissa monella on paha olo.
Lapsi kaipaa turvallista perhettä;
raha ja koneviihde ei korvaa ihmistä. Huoli oppilaiden kouluviihtyvyydestä on
ylimitoitettu. Koulu ei ole huvipuisto eikä opettaja ole sirkuspelle. Opettajan
tulee olla turvallinen aikuinen ja osaava pedagogi. Onneksi suomalainen
opettaja on useimmiten sellainen.
Väitetään, että koululaitos on
jämähtänyt laiskaksi, nauttimaan Pisa-maineestaan. Tuskinpa vain, ilo on ollut
hillittyä, töitä on tehty kuten ennen. Nyt on paljon niitä, jotka ovat
tietävinään keinon, jolla koulumme on pian kärjessä: lisää sitä tai tuota
oppiainetta, tämä mullistava opetusmenetelmä tai tietokonepelit käyttöön!
Pisa-tukijammekin korostavat
oikeutetusti tietotekniikan opetuskäytön tehostamista. Kovalevy ei kuitenkaan
korvaa aivoja Varttunut opiskelija kysyi, onko U aakkosten alkupäässä. Myyjä
hätääntyy, jos kone ei kerro, paljonko rahasta annetaan takaisin.
Poliitikot ovat luoneet uuden
vision: Suomen tulee olla maailman osaavin kansa 2030. Mitä tämä tarkoittaa?
Peruskoululla on jo upea visio vuodelta 1970: Koulun tulee kasvattaa eheitä
persoonallisuuksia, vastuuntuntoisia ihmisiä, jotka kunnioittavat toistensa
perusoikeuksia. Eheä ihminen luottaa itseensä, hän haluaa oppia tietoja ja
taitoja.
Koulu ei ole pelkkää oppimista, se
on ihmiseksi kasvamista, yhteiselämää. Kaikki eivät opi yhtä helposti. Oppilaat
eroavat lahjakkuuden rakenteiltaan, temperamenteiltaan ja persoonallisuuden
piirteiltään. Kotien ahdinko lamauttaa monia.
Etenkin Itä- ja Pohjois-Suomen
poikia tulee auttaa uskomaan itseensä ja opiskelun tärkeyteen. Tärkeintä on
myönteinen kannustus ja sopivien työtapojen käyttö. Opetuksen suunnittelu
yhdessä oppilaiden kanssa on hyvä tapa innostaa opiskeluun.
Tutkijat ymmärtävät, että
koulusaavutukset perustuvat kymmenien tekijöiden yhdysvaikutuksiin. Poliitikot
ja kansa vaativat kuitenkin yksinkertaisia selityksiä ja nopeaa toimintaa. Se
on vaarallista.
Lasten tulee saada kasvaa
kehitysrytminsä mukaisesti leikkien, liikkuen ja nauttien kavereista. Pisan
itäisissä kärkimaissa oppilaat elävät autoritaarisissa suoritushelveteissä.
Moni tuupertuu kilparadalle ja perhe joutuu häpeään.
Jotkut haluavat taas uudistaa
koulujärjestelmämme, tuhota ”tasapäisen keskinkertaisuuden” hökkelin ja
rakentaa markkinapalatsin. Ensimmäinen Pisa-mittaus 2001 pelasti peruskoulumme,
jonka tilalle oli suunniteltu kilpailu- ja markkinakoulua. En usko, että
peruskoulua pilkanneet ovat unohtaneet sitä, että heidän faktansa olivatkin
luuloja. Voi olla revanssin aika.
Poliittinen eliitti ratkaisee
koulujen kohtalon. Kyse on arvoista ja rahasta, ei arvopuheesta ja
propagandasta, vaan arvojen näkymisestä päätöksissä. Onko Suomella
tulevaisuudessa hyvä, oikeudenmukainen koulujärjestelmä, vai ovatko koulumme
terveydenhuollon tiellä? Jokainen kykenevä pakenee kurjistetusta
terveyskeskuksesta/peruskoulusta sinne, missä raha ratkaisee.
Kari Uusikylä on didaktiikan
(opetusopin) professori emeritus.
Juuri Usikylän kirjoituksen ilmaisemaa järkeä tarvitaan tähän keskusteluun koulustamme. Minusta peruskoulu on ollut ja on hyvä koulu, en ikinä haluaisi lasteni käyvän idän ihmekouluja, joissa todellakin osa oppilaista sortuu.
VastaaPoistaMinulla on aikoinaan yläasteella todella fiksu ranskalainen tyttö, ja opetin osin hänen äidinkielellään myös muuta luokkaa, vaan toki pääsääntöisesti suomeksi.
Yläasteen viimeisen vuoden puolivälissä hän palasi takaisin ja Pariisin ehkä hienoimpaan Henri IV-kouluun. Vaan mitä hän keroi parin vuoden päästä Suomessa käydessään.
Yksinkertaisesti sen, että Ranskassa on todellapaljon kaikkea tohinaa ja läksyjä, pitkiä päiviä ja pingoitusta, vaan tukokset eivät kummoisiakaan. Suomessa oppiminen tapahtui oppilaan omilla ehdoilla ja oli mielekästä, vaikka osa oli hänelle viraalla kielellä. Mutta tulokset olivat paljon parempia. Hän oppi paljon enemmän ja tehokkaammin.
Hänestä tuli peruskoulumme vankkumaton ystävä.