Yle Uutiset laski Pisa-lukujen pohjalta kokonaisindeksin.
Kun yhdistetään pärjääminen matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa,
Suomi sijoittuu OECD-maista sijalle 3. ja kaikista Pisa-maista sijalle 7.
Enkeliporsas:
Yö on nukuttu ja päivä kukuttu.
Nyt tuntuu vähän paremmalta, Suomi on sentään Euroopan paras maa.
Tänään aamutelkkarissa espoolainen lukion rehtori
kuvaili, millaista koulunkäynti on Koreassa, joka pärjäsi hyvin Pisassa: yhtä
kouluhelvettiä.
Aamulla seitsemältä kouluun, illalla yhdeksän jälkeen pois ja läksyt päälle. Hiostamista, yksityisopetusta, jopa itsemurhia. Koulua arvostetaan perheissä korkealle, mutta perheen ja suvun kunnia sotkevat päät.
Nyt kannattaa pitää järki kädessä koko Pisa-keskustelussa, ei ole mitään mieltä lähteä kilpailemaan aasialaisten kanssa. Meidän pitää luottaa omaan hienoon peruskoulumalliimme ja parantaa sitä. Suomi on sittenkin tasa-arvoinen pohjoismainen demokratia.
Koulun tervettä arvostusta pitää nostaa joka tasolla, myös perheissä. Työ ja ahkeruus kunniaan.
Ruotsalaiset säälittää niin paljon, ettei huvita edes ilkkua.
Ruotsin malli on täysin epäonnistunut peruskoulumalli. Ruotsissa tehtiin epäsikiöyksityiskoulumalli, valtio kustantaa ne ja omistajat käärivät voitot taskuihinsa. Wallenbergin suku on yksi suurimmista omistajista.
Sekä yksityiset että julkiset koulut ovat rapautuneet. Ruotsalainen kouluväki on paniikissa. Harva tietää, että ruotsalaisia koululaisia eivät opettajat arvioi ollenkaan.
Ruotsin mallin surkeus on meidän onnemme, sillä kukaan järjellinen ihminen ei tule esittämään yksityisiä peruskouluja meille.
Meidän on pidettävä huolta vielä toimivasta peruskoulustamme. Suurin uhka peruskoululle on kuntien kaamea taloustilanne, on kuntia, jotka eivät pysty kustantamaan säädyllistä peruskoulua. Koulutuksellinen tasa-arvo on todellisessa vaarassa.
Suurin Pisa-opetus meille on, että osa pojista on putoamassa kyydistä. Itä- ja Pohjois-Suomen koulupoikien tilanne Pisan mukaan on jo ylittänyt hälyrajan.
On selvää, että Suomen laskeva Pisa-käyrä on saatava sojottomaan ylöspäin. Kansalliset matematiikkatalkoot on odotettavissa, saa nähdä millaiset.
Eilen minua haastateltiin Business Insideriin:
Oleellisin toteamukseni oli, joka helpottaa monen ihmisen Pisa-angstia on:
"We teach mathematics only four times a week," Lundell adds. "It's not a lot, especially when we compare how much they teach maths in some Asian countries."
Kannattaa tutkailla alla olevaa Yle:n hienoa yhteenvetoa.
Maa | Matematiikka | Lukeminen | Tiede | Keskiarvo |
---|---|---|---|---|
1. Shanghai (Kiina) | 613 | 570 | 580 | 588 |
2. Singapore | 573 | 542 | 551 | 555 |
3. Hongkong (Kiina) | 561 | 545 | 555 | 554 |
4. Etelä-Korea | 554 | 536 | 538 | 543 |
5. Japani | 536 | 538 | 547 | 540 |
6. Taiwan | 560 | 523 | 523 | 535 |
7. Suomi | 519 | 524 | 545 | 529 |
8. Viro | 521 | 516 | 541 | 526 |
9. Liechtenstein | 535 | 516 | 525 | 525 |
10. Macao (Kiina) | 538 | 509 | 521 | 523 |
11. Kanada | 518 | 523 | 525 | 522 |
12. Puola | 518 | 518 | 526 | 521 |
13. Alankomaat | 523 | 511 | 522 | 519 |
14. Sveitsi | 531 | 509 | 515 | 518 |
15. Vietnam | 511 | 508 | 528 | 516 |
16. Saksa | 514 | 508 | 524 | 515 |
17. Irlanti | 501 | 523 | 522 | 515 |
18. Australia | 504 | 512 | 521 | 512 |
19. Belgia | 515 | 509 | 505 | 510 |
20. Uusi Seelanti | 500 | 512 | 516 | 509 |
21. Iso-Britannia | 494 | 499 | 514 | 502 |
22. Itävalta | 506 | 490 | 506 | 501 |
23. Tšekki | 499 | 493 | 508 | 500 |
24. Ranska | 495 | 505 | 499 | 500 |
25. Slovenia | 501 | 481 | 514 | 499 |
26. Tanska | 500 | 496 | 498 | 498 |
OECD keskiarvo | 494 | 496 | 501 | 497 |
27. Norja | 489 | 504 | 495 | 496 |
28. Latvia | 491 | 489 | 502 | 494 |
29. Yhdysvallat | 481 | 498 | 497 | 492 |
30. Luxemburg | 490 | 488 | 491 | 490 |
31. Italia | 485 | 490 | 494 | 490 |
32. Espanja | 484 | 488 | 496 | 489 |
33. Portugali | 487 | 488 | 489 | 488 |
34. Unkari | 477 | 488 | 494 | 486 |
35. Islanti | 493 | 483 | 478 | 485 |
36. Liettua | 479 | 477 | 496 | 484 |
37. Kroatia | 471 | 485 | 491 | 482 |
38. Ruotsi | 478 | 483 | 485 | 482 |
39. Venäjä | 482 | 475 | 486 | 481 |
40. Israel | 466 | 486 | 470 | 474 |
41. Slovakia | 482 | 463 | 471 | 472 |
42. Kreikka | 453 | 477 | 467 | 466 |
43. Turkki | 448 | 475 | 463 | 462 |
44. Serbia | 449 | 446 | 445 | 447 |
45. Kypros | 440 | 449 | 438 | 442 |
46. Yhdistyneet arabiemiirikunnat | 434 | 442 | 448 | 441 |
47. Romania | 445 | 438 | 439 | 441 |
48. Bulgaria | 439 | 436 | 446 | 440 |
49. Thaimaa | 427 | 441 | 444 | 437 |
50. Chile | 423 | 441 | 445 | 436 |
51. Costa Rica | 407 | 441 | 429 | 426 |
52. Meksiko | 413 | 424 | 415 | 417 |
53. Kazakstan | 432 | 393 | 425 | 417 |
54. Montenegro | 410 | 422 | 410 | 414 |
55. Malesia | 421 | 398 | 420 | 413 |
56. Uruguay | 409 | 411 | 416 | 412 |
57. Brasilia | 391 | 410 | 405 | 402 |
58. Jordania | 386 | 399 | 409 | 398 |
59. Argentiina | 388 | 396 | 406 | 397 |
60. Tunisia | 388 | 404 | 398 | 397 |
61. Albania | 394 | 394 | 397 | 395 |
62. Kolumbia | 376 | 403 | 399 | 393 |
63. Indonesia | 375 | 396 | 382 | 384 |
64. Qatar | 376 | 388 | 384 | 383 |
65. Peru | 368 | 384 | 373 | 375 |
Ruotsin kouluissa on hirveitä ongelmia ja pääsyy on kehitysmaista saapuvat maahanmuuttajat, ruotsin mediassa on paljon juttuja miten opettajat valittavat opetuksen menneen mahdottomaksi. On oppilaiden seksuaalista ahdistelua, koulujen polttoja, opettajien eroamisia.
VastaaPoistaJokseenkin jokainen kynnelle kykenevä vanhempi pyrkii laittamaan lapsensa mahdollisimman kauas maahanmuuttajien kouluista.
Ei ollut ongelmia 20 vuotta sitten kun ei ollut pohjoisafrikan suunnalta saapuneita maahanmuuttajia.
Ja sitten voisi miettiä, mitkä ovat syyt? Yllättävän pienissä asioissa on suuri selitysvoima. Linkki käsitykseeni:
VastaaPoistahttp://www.kirkkojakaupunki.fi/kannanotot/suomalainen-koulu-tyhmentaa
Olen toiminut opettajana 90-luvun puolivälistä ja nähnyt kaiken eskarista aikuislukioon.
Pari tabua on pakko kirjoittaa auki.
VastaaPoistaDigitaaliset tiedonhakuvälineet ovat ihan ok, mutta minua huvittaa kuinka tässäkin Pisa/Kisa-keskustelussa sormilla tökittävistä näytöistä haetaan ratkaisua ongelmiin.
Tiedonhaunväline? Tosiasiallisesti koululaisilla, opiskelijoilla (usein jopa ammattitoimittajilla) ykköshakuväline on 90 prosenttisesti Wikipedia, eli amatöörien kirjoittama ja täydentämä harrastetietokirja. Eli Wikipediaa läppäämällä tuskin saadaan mitään muuta kuin Wikipedia-sillisalaattia.
Itse käytän myös Wikipediaa lähes päivittäin mutten todellakaan luule että se on yhtä kuin Tieto Maailmasta. Korkeintaan alkeis- ja perustietojen tsekkauspaikka se on. Syntymäajat siellä on ehkä oikein. Kyseistä välinettä käytetään paljon myös poliittisiin tarkoituksiin. On tahoja jotka kirjoittavat sinne omia näkemyksiään rivien, eikä aina niidenkään, väleihin. Tutustukaa ihmeessä asiaan.
Hyvä digi-oppimisohjelma voi tietenkin olla ok mutta ei niihin kannata vaihtaa heti kättelyssä ja paniikissa kirjojen kustannuksella. Ensin isommat asiat kuntoon.
Eli ...toinen asia on hassu, mutta sinänsä jyväskyländosenteilta tms. ymmärrettävä käsitys, että uudistamalla opetusmenetelmien kikkakolmosia tai opetussuunnitelmaa koulukohtaisesti tms. saataisiin jotain parempaa aikaan. Selkeä valtion johtama koulutuspolitiikka, kunnon perusteellinen tieteellinen ja humanistinen koulutus liitettynä riittäviin resursseihin (pienet ryhmät, jakotunnit = oppilaan todellinen kohtaaminen) olisi se tie mitä kannattaisi lähteä kulkemaan.
Mutta mitä siitä tulee kun maassa tehdään pari tuhatta opsia ( jokainen koulu erikseen) ja jokainen kunta toimii resurssien suhteen niin kuin niitä huvittaa?
Hienoa itsenäisyyspäivää. Varsinkin oppilaat ja opettajat. Me emme käy päivittäisessä työssämme mitään Pisa-Kisaa.
Jorma