Pisa-tulokset julki: Suomi pudonnut matematiikassa 10 sijaa yhdeksässä vuodessa
Suomalaisnuorten matematiikan osaaminen on laskenut selvästi vajaassa kymmenessä vuodessa. Tänään julkaistussa Pisa 2012 -tutkimuksessa Suomi löytyy matematiikan osaamisessa 12. sijalta, kun vuonna 2003 Suomi sijoittui toiseksi. Edellisessä Pisa-tutkimuksessa Suomi sijoittui matematiikan osaamisessa kuudenneksi.
Suomen lasku matematiikan osaamisessa vastaa noin puolen kouluvuoden edistymistä. Pisa-tutkimuksen mukaan heikosti matematiikkaa osaavien oppilaiden määrä on kasvanut yhdeksässä vuodessa 7 prosentista 12 prosenttiin. Samalla erinomaisesti matematiikan hallitsevien määrä on vähentynyt 23 prosentista 15 prosenttiin.
– Tulosten yleinen lasku osoittaa, että suomalaista perusopetusta on lähdettävä voimakkaasti kehittämään, sanoo huolestunut opetusministeri Krista Kiuru (sd.) tiedotteessa.
Kiuru aikoo käynnistää välittömästi laajapohjaisen työskentelyn suomalaisen peruskoulun kehittämiseksi.
Lukutaito Suomessa on kansainvälisesti verrattuna yhä korkeatasoista. Suomen keskiarvo on kuitenkin laskenut edellisistä Pisa-tutkimuksista. Samalla vuoden 2009 tutkimuksen kolmas sija on vaihtunut kuudenteen. Suomea paremmin pärjäsivät Shanghai, Singapore, Hongkong, Japani ja Korea.
Myös luonnontieteiden osaamisessa Suomen kehitys on ollut samansuuntaista. Suomi kuuluu OECD-maiden parhaimmistoon, vaikka keskiarvo luonnontieteiden osaamisessa laski hieman. Edellisesti Pisa-tutkimuksesta Suomi putosi toiselta sijalta viidenneksi.
Enkeliporsaan pika-arviointia:
Lukutaidon ja luonnontieteiden tilanne ei ole hälyttävä, mutta alaspäin vievä käyrä on oikaistava ylöspäin.
Matematiikan tilanne alkaa olla hälyttävä.
Erityisen hälyttävää ei ole Suomen matematiikan Pisa-sijoitus, vaan, että erinomaisesti matematiikan hallitsevien oppilaiden määrä on laskenut 23 prosentista 15 prosenttiin. Suomi tarvitsee tulevaisuudessakin hyviä talouden osaajia, insinöörejä ja lääkäreitä.
Kuva: Yle Uutisgrafiikka
1. Shanghai, Hong Kong, ja Macao ovat Kiinan erityistalousalueita. Alueet eivät ole koko Kiina. En laske ko. alueita Pisaan.
Oikeasti olemme sijalla yhdeksän.
Singapore ja Liechtenstein ovat lilliputtivaltioita.
2. Onnittelen eritoten kielisukulaisiamme, Viroa. Pienen kansan on ponnisteltava enemmän kuin muiden, jotta se ansaitsee paikkansa muiden kansakuntien joukossa.
3. Onnittelen myös eurooppalaisia sivistysmaita Alankomaita ja Sveitsiä.
4. Suomi saa minulta pyyhkeitä - sitä saadaan, mitä on niitetty.
5. Niin, ja Ruotsin tilanne on kauhea.
5. Niin, ja Ruotsin tilanne on kauhea.
Peruskoulun resursseja on leikattu viime vuosikymmenen aikana niin paljon, että olisi suoranainen ihme, jos oppimistulokset olisivat säilyneet ennallaan.
Uskokaa tai älkää, myös peruskoulutus on materiaalilaji. Oppitunnit maksavat. Peruskoulusta on viety varsinaisia tunteja, tukiopetustunteja ja jakotunteja. Oppitunnit ovat koulun työkaluja.
– Tulosten yleinen lasku osoittaa, että suomalaista perusopetusta on lähdettävä voimakkaasti kehittämään, sanoo huolestunut opetusministeri Krista Kiuru (sd.) tiedotteessa. (Yle 3.12.)
Mitä opetusministeri Kiuru tarkoittaa sillä, että suomalaista perusopetusta on lähdettävä voimakkaasti kehittämään?
Aikooko Kiuru palauttaa peruskoulun menetetyt oppitunnit? Aikooko opetusministeri koneistaa peruskoulut tietokoneilla ja härpäkkeillä, mistä rahat?
Kaikki tietävät, että kunnat ovat talouskriisissä, jotkut kunnat ovat suorastaan konkurssin partaalla. Kunnanisät eivät ole kovin innoissaan, jos kuntien talousvastuita entisestään lisättäisiin.
Vai onko opetusministeri samaa mieltä kuin minä ja opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä, että peruskoulun rahoitus on otettava valtion harteille?
Tapaan opetusministeri Krista Kiurun ylihuomenna, torstaina suorassa A-talk -lähetyksessä. Odotan suurella mielenkiinnolla Krista Kiurun esityksiä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti