8.12. Yle
Pääministeri
Jyrki Katainen otti tänään pääministerin haastattelutunnilla kantaa Suomen
Pisa-tulokseen sanomalla, että opetusmenetelmiä pitäisi nyt tarkastella
uudelleen.
- Tällä
tarkastelujaksolla määrärahat ovat kasvaneet, eli ainakaan ensi sijassa kysymys
ei näyttäisi olevan rahasta, Katainen pohti.
Katainen haluaa nyt kuulla asiantuntijoiden arvioita siitä, miten suomalaista peruskoulua pitäisi uudistaa ja mitä kannattaisi säilyttää.
- Kruununjalokiviä, jotka pitäisi säilyttää, ovat hyvälaatuinen opettajankoulutus sekä opettajan vahva rooli koulussa opetuksen kehittäjänä. Ne ovat hyviä asioita, joiden varaan tulevaisuudessa kannattaa rakentaa, mutta opetusmenetelmissä voi olla vielä parantamista.
Valtion määrärahat ovat varmaan nousseet, vrt. valtion luokkakokoraha, josta on ollut apua esim. Vantaalla. Ilman valtion luokkakokorahaa vantaalaiset opetusryhmät huitelisivat 30 oppilaassa. 30 oppilaan ryhmässä olisi nykyistäkin vaikeampaa toteuttaa lähikouluperiaatetta (erityiskouluja on lopetettu ja erityisoppilaita on sijoiteltu normiluokkiin).
Mutta samaan aikaan kunnilla on mennyt erittäin huonosti. Koulutuksesta on resursseja viety urakalla tavalla tai toisella. Silloin, kun oppitunteja on viety pois, oppilaat saavat vähemmän opetusta, mikä tuntuu varmasti myös oppimistuloksissa. Opettajien pääasiallinen työkalu on oppitunnit.
Jos opetusmenetelmät olisivat ratkaisu Pisa-tulosten romahtamiseen, opettajat olisivat toimineet ajat sitten. Sitä en kiellä, etteikö opetusmenetelmiä voisi kehittää, mutta tulosten romahtamisen syyt ovat syvemmällä kuin luokkahuoneiden sisällä tapahtuvassa toiminnassa.
Mielestäni, jotta opetusministeri Krista Kiurun esittämät peruskoulutalkoopuheet ja pääministeri Jyrki Kataisen peruskoulun uudistuspuheet saisivat edes jotain katetta, korjattaisiin ensin edes homekoulut. Kunnat sekä valtio, kansallisiin homekoulutalkoisiin siitä!
Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n kartoituksen mukaan kaksi kolmesta päiväkodista ja koulusta on homeessa. Sisäilmaongelmaisissa kouluissa olemista voi verrata siihen, että koettaa opiskella käytetty pölynimuripussi päässä. Edes lahjakas ei pääse niin hyviin Pisa-tuloksiin, vaikka kuinka yrittäisi. (IrmaHirsijärvi, HS Mielipide 8.12.)
Hallituksen
eväät oppimistulosten nostamiseksi tuntuvat hyvin heppoisilta. Kuka tahansa
kadulta revitty ihminen voisi esittää samanlaisen ratkaisumallin, parannetaan
opetusmenetelmiä.
Peruskoulun opettajia on noin 40 000. He ovat kaikki akateemisesti koulutettuja asiantuntijoita.
Peruskoulun opettajia on noin 40 000. He ovat kaikki akateemisesti koulutettuja asiantuntijoita.
Katainen sanoi kuuntelevansa opetusalan asiantuntijoiden arvioita siitä, miten suomalaista peruskoulua pitäisi uudistaa ja mitä kannattaisi säilyttää.
Pääministeri Katainen, kuuntele asiantuntijoita. Paniikkiratkaisuja ei saa tehdä, koska Suomi on edelleen Euroopan maiden Pisa-ykkönen, kun kolmen tutkitun oppimisen osa-alueen pisteet lasketaan yhteen.
Jos uusia opetusmenetelmiä aletaan kehittää, sekin maksaa. Opettajien lisäkoulutus maksaa. Ei opetusmenetelmiä voida uudistaa Opetushallituksen paimenkirjeillä.
Viime vuosina opettajien täydennyskoulutus on täydellisesti laiminlyöty.
On puhuttu paljon, että uutta tekniikkaa pitäisi käyttää entistä enemmän opetuksessa. Uuden tekniikan ongelma on, että se vanhenee pian. Pitää hankkia entistä ehompaa tekniikkaa. Uusi tekniikka se vasta maksaakin.
Hyvä opetus ei
koskaan ole ilmaista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti