keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Pisa-pöly on laskeutunut

4.12. Yle


Yle Uutiset laski Pisa-lukujen pohjalta kokonaisindeksin. Kun yhdistetään pärjääminen matematiikassa, luonnontieteissä ja lukutaidossa, Suomi sijoittuu OECD-maista sijalle 3. ja kaikista Pisa-maista sijalle 7.

Enkeliporsas:

Yö on nukuttu ja päivä kukuttu.

Nyt tuntuu vähän paremmalta, Suomi on sentään Euroopan paras maa.

Tänään aamutelkkarissa espoolainen lukion rehtori kuvaili, millaista koulunkäynti on Koreassa, joka pärjäsi hyvin Pisassa: yhtä kouluhelvettiä.

Aamulla seitsemältä kouluun, illalla yhdeksän jälkeen pois ja läksyt päälle. Hiostamista, yksityisopetusta, jopa itsemurhia. Koulua arvostetaan perheissä korkealle, mutta perheen ja suvun kunnia sotkevat päät. 

Nyt kannattaa pitää järki kädessä koko Pisa-keskustelussa, ei ole mitään mieltä lähteä kilpailemaan aasialaisten kanssa. Meidän pitää luottaa omaan hienoon peruskoulumalliimme ja parantaa sitä. Suomi on sittenkin tasa-arvoinen pohjoismainen demokratia. 

Koulun tervettä arvostusta pitää nostaa joka tasolla, myös perheissä. Työ ja ahkeruus kunniaan. 

Ruotsalaiset säälittää niin paljon, ettei huvita edes ilkkua. 

Ruotsin malli on täysin epäonnistunut peruskoulumalli. Ruotsissa tehtiin epäsikiöyksityiskoulumalli, valtio kustantaa ne ja omistajat käärivät voitot taskuihinsa. Wallenbergin suku on yksi suurimmista omistajista.

Sekä yksityiset että julkiset koulut ovat rapautuneet. Ruotsalainen kouluväki on paniikissa. Harva tietää, että ruotsalaisia koululaisia eivät opettajat arvioi ollenkaan.

Ruotsin mallin surkeus on meidän onnemme, sillä kukaan järjellinen ihminen ei tule esittämään yksityisiä peruskouluja meille.

Meidän on pidettävä huolta vielä toimivasta peruskoulustamme. Suurin uhka peruskoululle on kuntien kaamea taloustilanne, on kuntia, jotka eivät pysty kustantamaan säädyllistä peruskoulua. Koulutuksellinen tasa-arvo on todellisessa vaarassa. 

Suurin Pisa-opetus meille on, että osa pojista on putoamassa kyydistä. Itä- ja Pohjois-Suomen koulupoikien tilanne Pisan mukaan on jo ylittänyt hälyrajan.

On selvää, että Suomen laskeva Pisa-käyrä on saatava sojottomaan ylöspäin. Kansalliset matematiikkatalkoot on odotettavissa, saa nähdä millaiset.

Eilen minua haastateltiin Business Insideriin:


Oleellisin toteamukseni oli, joka helpottaa monen ihmisen Pisa-angstia on:

"We teach mathematics only four times a week," Lundell adds. "It's not a lot, especially when we compare how much they teach maths in some Asian countries."

Kannattaa tutkailla alla olevaa Yle:n hienoa yhteenvetoa. 


MaaMatematiikkaLukeminenTiedeKeskiarvo
  1. Shanghai (Kiina)613570580588
  2. Singapore573542551555
  3. Hongkong (Kiina)561545555554
  4. Etelä-Korea554536538543
  5. Japani536538547540
  6. Taiwan560523523535
  7. Suomi519524545529
  8. Viro521516541526
  9. Liechtenstein535516525525
10. Macao (Kiina)538509521523
11. Kanada518523525522
12. Puola518518526521
13. Alankomaat523511522519
14. Sveitsi531509515518
15. Vietnam511508528516
16. Saksa514508524515
17. Irlanti501523522515
18. Australia504512521512
19. Belgia515509505510
20. Uusi Seelanti500512516509
21. Iso-Britannia494499514502
22. Itävalta506490506501
23. Tšekki499493508500
24. Ranska495505499500
25. Slovenia501481514499
26. Tanska500496498498
      OECD keskiarvo494496501497
27. Norja489504495496
28. Latvia491489502494
29. Yhdysvallat481498497492
30. Luxemburg490488491490
31. Italia485490494490
32. Espanja484488496489
33. Portugali487488489488
34. Unkari477488494486
35. Islanti493483478485
36. Liettua479477496484
37. Kroatia471485491482
38. Ruotsi478483485482
39. Venäjä482475486481
40. Israel466486470474
41. Slovakia482463471472
42. Kreikka453477467466
43. Turkki448475463462
44. Serbia449446445447
45. Kypros440449438442
46. Yhdistyneet
      arabiemiirikunnat
434442448441
47. Romania445438439441
48. Bulgaria439436446440
49. Thaimaa427441444437
50. Chile423441445436
51. Costa Rica407441429426
52. Meksiko413424415417
53. Kazakstan432393425417
54. Montenegro410422410414
55. Malesia421398420413
56. Uruguay409411416412
57. Brasilia391410405402
58. Jordania386399409398
59. Argentiina388396406397
60. Tunisia388404398397
61. Albania394394397395
62. Kolumbia376403399393
63. Indonesia375396382384
64. Qatar376388384383
65. Peru368384373375

3 kommenttia:

  1. Ruotsin kouluissa on hirveitä ongelmia ja pääsyy on kehitysmaista saapuvat maahanmuuttajat, ruotsin mediassa on paljon juttuja miten opettajat valittavat opetuksen menneen mahdottomaksi. On oppilaiden seksuaalista ahdistelua, koulujen polttoja, opettajien eroamisia.

    Jokseenkin jokainen kynnelle kykenevä vanhempi pyrkii laittamaan lapsensa mahdollisimman kauas maahanmuuttajien kouluista.

    Ei ollut ongelmia 20 vuotta sitten kun ei ollut pohjoisafrikan suunnalta saapuneita maahanmuuttajia.

    VastaaPoista
  2. Ja sitten voisi miettiä, mitkä ovat syyt? Yllättävän pienissä asioissa on suuri selitysvoima. Linkki käsitykseeni:

    http://www.kirkkojakaupunki.fi/kannanotot/suomalainen-koulu-tyhmentaa

    Olen toiminut opettajana 90-luvun puolivälistä ja nähnyt kaiken eskarista aikuislukioon.

    VastaaPoista
  3. Pari tabua on pakko kirjoittaa auki.

    Digitaaliset tiedonhakuvälineet ovat ihan ok, mutta minua huvittaa kuinka tässäkin Pisa/Kisa-keskustelussa sormilla tökittävistä näytöistä haetaan ratkaisua ongelmiin.

    Tiedonhaunväline? Tosiasiallisesti koululaisilla, opiskelijoilla (usein jopa ammattitoimittajilla) ykköshakuväline on 90 prosenttisesti Wikipedia, eli amatöörien kirjoittama ja täydentämä harrastetietokirja. Eli Wikipediaa läppäämällä tuskin saadaan mitään muuta kuin Wikipedia-sillisalaattia.

    Itse käytän myös Wikipediaa lähes päivittäin mutten todellakaan luule että se on yhtä kuin Tieto Maailmasta. Korkeintaan alkeis- ja perustietojen tsekkauspaikka se on. Syntymäajat siellä on ehkä oikein. Kyseistä välinettä käytetään paljon myös poliittisiin tarkoituksiin. On tahoja jotka kirjoittavat sinne omia näkemyksiään rivien, eikä aina niidenkään, väleihin. Tutustukaa ihmeessä asiaan.

    Hyvä digi-oppimisohjelma voi tietenkin olla ok mutta ei niihin kannata vaihtaa heti kättelyssä ja paniikissa kirjojen kustannuksella. Ensin isommat asiat kuntoon.

    Eli ...toinen asia on hassu, mutta sinänsä jyväskyländosenteilta tms. ymmärrettävä käsitys, että uudistamalla opetusmenetelmien kikkakolmosia tai opetussuunnitelmaa koulukohtaisesti tms. saataisiin jotain parempaa aikaan. Selkeä valtion johtama koulutuspolitiikka, kunnon perusteellinen tieteellinen ja humanistinen koulutus liitettynä riittäviin resursseihin (pienet ryhmät, jakotunnit = oppilaan todellinen kohtaaminen) olisi se tie mitä kannattaisi lähteä kulkemaan.

    Mutta mitä siitä tulee kun maassa tehdään pari tuhatta opsia ( jokainen koulu erikseen) ja jokainen kunta toimii resurssien suhteen niin kuin niitä huvittaa?

    Hienoa itsenäisyyspäivää. Varsinkin oppilaat ja opettajat. Me emme käy päivittäisessä työssämme mitään Pisa-Kisaa.

    Jorma

    VastaaPoista