Opettaja-lehden päätoimittaja Hannu Laaksola tarttui tulikuumaan aiheeseen, tasa-arvoisen koulutuksen tuhoamiseen. Peruskoulu ei ole enää koulutuksellisen tasa-arvon airut, sillä joka toinen kunta on laiminlyönyt perusopetuksen kehittämisen.
Koulutusleikkaukset ovat niin rajuja, että en enää usko, että kyse on pelkästään säästöistä. Olen varma, että kyse on ideologiasta. Kaikille ei sovi, että kaikki saavat hyvän ja tasa-arvoisen peruskoulutuksen.
Suomessa on rahaa enemmän kuin koskaan. Kyse on aina siitä, kuinka raha jaetaan.
Kannattaa lukea alinna oleva Laaksolan Opettaja-lehden pääkirjoitus kokonaisuudessaan linkkiä painamalla.
Ehdotin peruskoulun siirtämistä kunnilta valtion harteille Enbusken radio-ohjelmassa
mukana olleelle opetusministeri Henna Virkkuselle:
Olen pohtinut asiaa myös blogikirjoituksissani:
30.5.
Opettaja
Tasa-arvoinen koulutus on
nyky-Suomessa vakava harha, jota ei tunnuta Pisa-huumassa ja talouden
puristuksessa ymmärrettävän. Kunnissa päättäjät ovat etääntyneet kouluajoistaan
ja samalla kouluasioista. Sen seurauksena joka toinen kunta on laiminlyönyt perusopetuksen
kehittämisen.
Alamäen pysäyttämiseksi on
välttämätöntä pohtia vakavasti, voitaisiinko perusopetus järjestää toisin kuin
nyt. Olisiko parasta, että peruskoulun rahoitus ja ylläpito olisivat kokonaan
valtion harteilla?
Muutos voitaisiin rahoittaa siirtämällä verotuksen painopistettä kunnallisverotuksesta valtion verotukseen. Uudistuksella voitaisiin tasata kuntien koulutuskustannusten eroja. Sillä taattaisiin, että jokainen oppilas saa saman verran opetusta ja tukipalveluja. Se mahdollistaisi yhtenäiset opetusryhmien koot ja monet koulun käytänteet. Arviointi voitaisiin yhdenmukaistaa nykyistä paremmin, ja jopa homekoulujen korjaamiseen saataisiin ryhtiä ja yhdenmukaisuutta.
Muutos voitaisiin rahoittaa siirtämällä verotuksen painopistettä kunnallisverotuksesta valtion verotukseen. Uudistuksella voitaisiin tasata kuntien koulutuskustannusten eroja. Sillä taattaisiin, että jokainen oppilas saa saman verran opetusta ja tukipalveluja. Se mahdollistaisi yhtenäiset opetusryhmien koot ja monet koulun käytänteet. Arviointi voitaisiin yhdenmukaistaa nykyistä paremmin, ja jopa homekoulujen korjaamiseen saataisiin ryhtiä ja yhdenmukaisuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti