keskiviikko 22. joulukuuta 2010

Oletko sukupuolitietoinen opettaja?

Tätä kuvarinnastusta minun ei olisi pitänyt laittaa tänne. Minun ei olisi pitänyt puuttua koko asiaan ylipäätään. Mutta blogini idea on ajankohtaisten opetukseen ja kasvatukseen liittyvien asioiden kommentointi, ja peruskoulun puolustus.

"Sovinistityöryhmän" esitys on niin kummallinen, että ihmisen päässä alkaa liikuskella omituisia asioita. Miksi "sovinistityöryhmän" jäsenten nimiä ei näy missään?

He leimaavat esityksellään suomalaista opettajistoa hyvin loukkaavalla tavalla.

vrt. Redstockings

Iltalehti 16.12.

Sovinisteilta halutaan estää pääsy opettajankoulutukseen

Naisiin tai miehiin vähättelevästi suhtautuvien on tulevaisuudessa turha edes pyrkiä opiskelemaan opettajaksi, jos sukupuolierojen lievittämiskeinoja pohtinut työryhmä saa tahtonsa läpi.

Työryhmä ehdottaa opettajankoulutuksen opiskelijavalintoihin asenteita mittaavaa osiota, jonka avulla pidettäisiin epätasa-arvoisesti ajattelevat poissa opettajanpöydän takaa.

Opettajankoulutukseen työryhmä ehdottaa sukupuolitietoisuutta lisääviä osioita, joiden tarkoitus on saada opiskelijat huomaamaan, kohtelevatko he eri sukupuolta olevia ihmisiä eri tavoin. Jo työelämässä olevat opettajat saisivat vastaavanlaista oppia täydennyskoulutuksessa.

Kun peruskouluopetusta ohjaavat opetussuunnitelman perusteet lähivuosina uudistetaan, työryhmä toivoo niihin mukaan konkreettisia ja selkeästi määriteltyjä keinoja, joiden avulla kouluopetuksessa pyritään vähentämään sukupuolten välistä kahtiajakoa.


Vaikka blogini ahkera lukija ja älykäs kommentoija nimimerkki Out inhoaa yli kaiken wikipediajournalismia, niin silläkin uhalla laitan oheen Wikipedian määritelmän sovinismista:

Sovinismi (myös chauvinismi ja šovinismi) on jonkin ryhmän tai ryhmän jäsenen äärimmäisyyksiin menevää, yksipuolista ja fanaattistakin käyttäytymistä jotakin toista ryhmää tai sen yksityisiä jäseniä kohtaan. Sovinismista käyttäytymistä voi ilmetä niin maan tai kansan kuin muunkin ryhmän puolustamisessa. Yleensä sovinismia ilmenee silloin kun toinen ryhmä koetaan viholliseksi ja uhaksi.

Olen sulatellut uutista muutaman päivän ajan, asiaa on käsitelty kovasti netti- ja opettajienhuonekeskusteluissa. Ensin ajattelin, että en kommentoi koko uutista, koska kommentointi omalla nimellä on vaarallista. Otsaan voi heilahtaa leimakirves.

Miksi työryhmä on perustettu?

Työryhmän ajattelun lähtökohta täytyy olla, että Suomen opettajistossa on sovinisteja ylenmäärin. Uutisista, tai googlaamalla, en ole löytänyt kuka tai ketkä ovat halunneet, että työryhmälle on tarvetta. Työryhmän jäsenten nimiä en löytänyt.

Ovatko opettajienkoulutuksen valintaprosessit suosineet sovinistisesti ajattelevia hakijoita?

En ymmärrä ollenkaan, miten tämä on mahdollista. Oma kurssini oli Jyväskylän OKL 1977-1980, en muista kurssiltani yhtään sovinistisesti ajattelevaa ihmistä. En lähtisi syyttelemään karsintamenettelyä sovinismin suosimisesta.

Opiskelijatoverini, kuten opettajat yleensä, ovat humaaneja ja tuntevia ihmisiä, joista sovinismi on kaukana. Loukkaantuisin syvästi, jos joku tulisi omaan opettajienhuoneeseeni syyttelemään tai tenttailemaan opettajatovereitani sovinismista.

Ennen sotia ja vielä sotien jälkeenkin oli opettajina sovinistejakin. Mutta me emme elä enää juoksuhaudoissa. Edes omilta kouluajoiltani 1963-1976 en muista yhtään sovinistista opettajaa, en muista yhtään sovinistista heittoa heidän suustaan.

Suvereeni valtaosa opettajista on naisia.

Miehet opettajina ovat häviävä luonnonvara, jolla ei kohta ole enää tilastollistakaan merkitystä. Niin vähän meitä on.

Kun työryhmä esittää, että epätasa-arvoisesti ajattelevat opettajat on pidettävä poissa opettajanpöydän takaa, oletukseni on luonnollisesti, että on kyse naissovinisteista. Perustan oletukseni naisopettajien määrän suuruuteen.

En tunne ketään äärimmäistä naissovinistifanaatikko-opettajaa.

Miten opettajienkoulutuksen hakuprosesseissa työryhmän mahdollinen "parannusehdotus" tulisi näkymään?

Kun ihminen hakee mitä opiskelupaikkaa tai työtä tahansa, hakija varmasti peittää sovinisminsa ja muutkin valintaa haittaavat tekijät.

Luin jostain, että esityksen mukaan sukupuolten välinen tasa-arvonäkökulma pitäisi olla läsnä kaikessa koulun toiminnassa, matematiikasta musiikkin. Silloin sukupuolitietoisuus nousisi kaiken muun yläpuolelle ykkösteemaksi.

Työryhmä esittää opettajienkoulutukseen sukupuolitietoisuutta lisääviä osioita. Työelämässä olevat opettajat saisivat täydennyskoulutusta asiasta.

Minulle termi sukupuolitietoisuus on uusi asia. Oli pakko googlata, löysin yhden luotettavalta tuntuvan selityksen. ks. Jyväskylän yliopisto

Tästä on ilmeisesti kysymys:

Tasa-arvo- ja sukupuolitietoisuus tarkoittaa tietoisuutta siitä, että kasvatuksen ja koulutuksen käytännöissä rakentuu erilaisia sosiaalisia ja kulttuurisia eroja, eriarvoisuuksia ja toiseuksia.

Minä olen ilmeisen tyhmä. Sana toiseus tuottaa minulle vaikeuksia.

Ei auttanut muu kuin googlata taas:

Toiseus on yhteiskuntatieteissä ja filosofiassa käytetty käsite, jolla viitataan "toisten" pois lukemiseen yhteiskunnasta tai yhteisöstä.

Oppia ikä kaikki.

4 kommenttia:

  1. Blogimies on taas ajan hermolla. Ihmisten ajattelua ja mielipiteitä, kun aletaan kontrolloida tällä tavalla, ollaan vaarallisella tiellä. Feministit ovat kuulemma nykyään aivan innoissaan uudesta paradigmasta jossa miehiä ei enää tarvita mihinkään, ei edes harmaaksi nesteeksi sinne lasipurkin pohjalle. Miesviha tulee saamaan yllättäviä muotoja. Tosin sama jengin hyväksyy hiljaisesti naisvihan, jos se tapahtuu muilla mailla, koska se kuuluu kulttuuriin.

    Ihmisen ajatuksia täällä hyvinvoivassa ja degeneroituneessa Pohjolassa tullaan tulevaisuudessa luultavasti ohjaamaan mm.

    - suhteessa "oikeaan" ekologiseen ajatteluun
    - tässä sukupuolitietoisuusasiassa
    - suhteesssa ajatuksiimme maahanmuutto-asiassa
    -suhteessa terveyteen (esim. Antti Heikkilän tyyppiset ajattelijat nonsoleerataan)
    -suhteessa uskontoon (se halutaan sulkea pois julkisesta elämästä ainakin jos se on kristillistä)


    Out

    VastaaPoista
  2. DDR on näköjään taas tulossa muotiin. Tai ehkä se ei ole koskaan poissa ollutkaan. Se on vain pitänyt vähän matalaa profiilia akateemisen maailman syövereissä. Marxilainen ongelmajäte ajatusmailmoinenn ja toimintatapoineen on näköjään kuin ydinjäte. Sen puoliintumisaika on hyvin hidas ja pystyy leviämään nuorempaan ainekseen kontaminaation avulla

    VastaaPoista
  3. Aloitin opettajaopinnot 11 vuotta sitten. Jo tuolloin pääsykokeiden haastatteluvaiheessa minulta kysyttiin voinko työskennellä naisrehtorin alaisuudessa ja nainen työparina. Pidin kysymyksiä jokseenkin hämmentävinä, koska en ollut tullut koskaan ajatelleeksi asiaa tuosta näkökulmasta. Arvatenkin sovinistikysymyksellä ajetaan tuon kaltaisten kysymysten legitimoimista ja painoarvon kasvua erityisesti miesopettajiksi pyrkivien keskuudessa.

    Se mihin esityksellä loppujen lopuksi pyritään, ei ole kenellekkään selvää. Ei edes esityksen tekijöille. Varmaa kuitenkin on, että läpi mennessään esitys karsii itsestään vähääkään epävarmat nuorukaiset jo ennen opettajaksi pyrkimistä. Esitys haiskahtaa politiikalta, eikä edes koulupolitiikalta.

    Kiusallistahan tämä on.

    VastaaPoista
  4. Ps. En aio osallistua sukupuolitietoiseen täydennyskoulutukseen. Kiirettä pitää.

    VastaaPoista