lauantai 30. marraskuuta 2013

Odotettua lievempi Pisa-romahdus

Kuva: Ilta-Sanomat 30.11.

30.11. HS


OECD:n osaamisvertailussa suomalaisoppilaiden taso heikkeni myös lukutaidossa ja luonnontieteissä.
Suomen sijoitus koululaisten osaamista mittaavassa Pisa-vertailussa on heikentynyt.
Helsingin Sanomien tietojen mukaan lähinnä Aasian maat ja alueet ovat pudottaneet Suomen kymmenen kärkimaan joukosta matematiikassa, joka oli tuoreimman tutkimuksen pääaine. Myös muutama Euroopan maa, kuten Viro, ohitti Suomen matematiikan taidoissa. Pohjoismaista Suomi on yhä paras.
Myös lukutaidossa ja luonnontieteissä Suomen sijoitus on hieman pudonnut, mutta on niissä yhä viiden parhaan tuntumassa.

Taloudellisen yhteistyön järjestö OECD julkistaa vuoden 2012 Pisa-tutkimuksen tulokset tiistaina. Järjestö on vuodesta 2000 lähtien testannut kolmen vuoden välein 15-vuotiaiden osaamista lukemisessa, matematiikassa ja luonnontieteissä.


Kärjestä pudottiin, mutta putoaminen ei onneksi ollut läjähtävä mahalasku. Lukemisessa ja luonnontieteissä muutos oli lievä, matematiikassakin säilytettiin vielä pistesijapaikka. Mutta käyrät vievät alaspäin. 

Huolta herättää matematiikan osaaminen.

Aamun lehdissä on toitotettu sitä, että Suomalaiset yläkoululaiset pitävät matematiikkaa tylsänä ja vaikeana aineena. Todetaan myös, että opettajat saavat kehnoa täydennyskoulutusta. Syy voisi löytyä myös vanhentuneista opetustavoista ja -teknologioista.

Pisa-romahduksen syitä (Properuskoulu 14.11.)

Enkeliporsas:

1. On varmaa, että suomalaisten opettajien täydennyskoulutus on heikkoa. Selitys on yksinkertainen, täydennyskoulutusta ei juuri tarjota, koska se maksaa. Jos jostain, niin peruskoulua kurjistaessa on säästetty opettajien täydennyskoulutuksesta. Koulutusta ei tarjota työajalla ollenkaan, oletetaan, että opettajat kouluttaisivat itsensä vapaa-ajallaan, maksaisivat itse koulutuksensa.

2. Yritin googlailla ja etsiä, kuinka monta viikkotuntia matematiikkaa aasialaisten kärkimaiden lapset saavat. En löytänyt. Todennäköisesti he saavat opetusta matematiikassa enemmän kuin neljä viikkotuntia kuten suomalaiset peruskoululaiset saavat.

Joskus tuntuu, että matematiikan opetus on yhtä "idioottihölkkää", aikaa syventämiseen ei aina jää. Asiat opitaan pintapuolisesti,  ei "syväopita" matematiikan perusasioita. Matematiikan oppiminen on portaittaista, ei päästä ylöspäin, jos kontataan jo ala-askelmilla.

3. Monet oppilaat luulevat, että kaikki saadaan ilmaiseksi, mutta joissakin oppiaineissa oppiminen vaatii työtä ja ahkeruutta. Kouluihin pitäisi palauttaa työnteon kulttuuri. 

Olen aikaisemmin kirjoittanut taskulaskinten vaikutuksesta ajatteluun. Monessa yläkoulussa laskinten käyttö on sallittua. Jatkuva taskulaskinten käyttö mahottaa ajattelua. 


4. En usko, että teknologia on ratkaisu. Pitää vaivata oma päätä, aivoja. Aivot ovat kuin mikä tahansa lihas, teho paranee vain työllä ja harjoittelulla. 

Yksinkertaisissa asioissa kuten matematiikan peruslaskuissa tietokoneohjelmat ovat oiva apu, mutta ihmisen todellinen tietokone sijaitsee pään sisällä.

5. Matematiikka on asennelaji siinä kuin kouluopiskelu ylipäätäänkin on. Tiettyyn pisteeseen asti opiskelumotivaatiota voidaan lisätä ulkoisesti, mutta viime kädessä vastuu oppimisesta on aina yksilöllä itsellään. Opiskelumotivaatiota ei voi vaatia kirveellä uhaten.

Matematiikan opetuksessa pitää olla aina mukana leikkimieli, koska koulumatematiikka perimmältään on älyllistä leikkiä. 

6. Vaatimustasoa pitää nostaa. Nykyperuskoulun kasi vastaa vanhaa seiskaa. Moni ysiluokan oppilas saadessaan matematiikassa päästötodistukseen kasin tai ysin, luulee osaavansa matematiikkaa. Oppilas törmää todellisuuteen heti lukion ensi metreillä.

Armovitosilla ei pärjää ollenkaan.

7. Viime vuosien säästövimmassa on kaikkia koulun tukitoimia vähennetty rajusti. Tukitunteja ei anneta entiseen malliin. Jakotunteja on vähennetty. Tuntikehys on niistetty kuiviin, oppitunteja annetaan minimimäärä.

Peruskoulun  kurjistamisessa on tultu pohjalle. On tajuttava, että hyvää ei saa halvalla.

3 kommenttia:

  1. 25 vuotta lukiossa matematiikka opettaneena haluan esittää muutaman kommentin.

    Olen jo yli 10 vuotta ääneen todennut että peruskoulusta tulevien osaaminen on laskussa. Noin 6-7 vuotta sitten tapahtui todellinen romahdus. Sitä ennen jos oppilaalla oli numero 9 tai 10 pystyi olettamaan että oppilas osaa jotain.

    Viimeisinä vuosina oppilas jolla on peruskoulun päästötodistuksen 10 saattaa saada lyhyen matematiikan ensimmäisestä kurssista hylätyn!

    En ole aiemmin kirjoittanut mihinkään julkisesti, koska olen saanut noin 7-8 vuotta väistellä peruskoulun opettajien ja rehtorien selkään puukotuksia.

    Nyt kun on hieno Pisa-tutkimus niin kaikki ovatkin sitä mieltä että osaaminen onkin romahtanut. Kun minä sen sanoin aikaisempina vuosina, oli vika lukiossa ja minussa.

    Toivottavasti nyt jokin instanssi suorittaa vähän lisätutkimuksia.

    Olen sanonut julkisesti oppililleni ja joillekin vanhemmille, että peruskoulun numerot ovat olleet ainakin 5 vuotta kuin noppakuutiolla heitettyjä. Jos noppa antaa 6 niin numero on 10 ja jos noppa antaa 1 niin numero on 5.

    Aivan oikein numero, 4 ei ole enää käytössä.

    Niin mitä pitäisi sitten tutkia?

    Kun nyt on kiistaton totuus että osaaminen on romahtanut,
    ( tilanne on vieläkin pahempi kuin mitä Pisa osittaa..) olisi syytä selvittää että onko peruskoulujen päästötodistusten numerot pudonneet vastaavasti?

    EI OLE!

    Viime päivinä on haettu syitä sieltä sun täältä. Pitäiskö katsoa myös peruskoulun opettajien tekemisia TODELLA tarkasti?

    Sauli Heikka
    25 vuotta lukiossa matematiikkaa opettanut ope

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sauli...

      http://www.properuskoulu.net/2013/11/pisa-romahduksen-syita.html

      Syitä on monia. Toivottavasti tutkitaan.

      Alakoulussa pakotettiin sanalliseen arviointiin. Ensimmäinen numeroarviointi annetaan vasta kuudennella luokalla. Peruskoulun arvioinnissa pitää keskittyä kannustavuuteen, joten oppilaille voi tulla väärä kuva osaamisestaan.

      Itse olen miettinyt, toimiiko yläkoulujen kurssit ollenkaan.

      Väitän, että syyt romahdukseen löytyvät yhteiskunnasta. Niin repivää ja eriarvoistavaa yhteiskuntapolitiikkaa on noudatettu.

      Lue yltä kohta 7.

      Pitää myös ottaa huomioon, että nyt tutkitut ysiluokkalaiset ovat niitä ensimmäisiä todellisia diginatiiveja. Matematiikka ei pysty kilpailemaan lasten kiinnostuksen kohteena kaikenmaailman audiovisuaalisten härpäkkeiden kanssa.

      Sauli: "Viime päivinä on haettu syitä sieltä sun täältä. Pitäiskö katsoa myös peruskoulun opettajien tekemisia TODELLA tarkasti?"

      Sauli, on todettava, että peruskoulun todellisuus viimeisen kymmenen vuoden aikana on muuttunut TODELLA merkittävästi.

      Miten niitä peruskoulun opettajien tekemisiä pitäisi sitten katsoa TODELLA tarkasti? Mitä tarkoitat?

      Poista
    2. Sauli, sinä opetat vain joka toista muksua. Tervetuloa peruskouluun opettamaan kaikkia muksuja! Enkeliporsas on jäljillä.

      -aino-

      Poista