Löysin Veromiehen koulun sivuilta nostalgisen kuvan koulun hiihtokilpailuista. Kävin kansakoulun ensimmäisen luokkani Helsingin maalaiskunnan Veromiehen kansakoulussa. Asuin Ruskeasannalla Lentokentäntien varrella, meidät ja Aerolassa asuvat oppilaat poimittiin Ford Transitiin ja vietiin kouluun.
Muistan hyvin ensimmäiset
hiihtokilpailuni, kuten aina, sijoituin sarjani
viimeisten joukkoon. Katselin maisemia. Koulun takana olleella pellolla
kierrettiin välituntilatua, kilometrit merkattiin luokan seinällä olevaan
hiihtotaulukkoon. Nyt peltoa ei enää ole, koulun ympärille on rakennettu
Kartanonkosken hieno asuinalue.
25.1. HS
25.1. HS
Urheilulajeja
ei enää mainita erikseen koululiikunnan uudessa opetussuunnitelmassa. Nykyisin
perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainitaan muun muassa hiihto,
suunnistus sekä teline- ja välinevoimistelu.
Lajit eivät
kuitenkaan kokonaan poistu kouluista, koska niiden avulla voidaan harjoitella
opetussuunnitelmaan kirjattavia taitoja. Tärkeitä taitoja ovat esimerkiksi
tasapainon ylläpitäminen, välineiden käsitteleminen ja liikkuminen paikasta
toiseen.
"Esimerkiksi
pallon käsittelytaitoja voidaan harjoitella pallopelejä pelaamalla", selventää
Koululiikuntaliiton toiminnanjohtaja Kristiina Jakobsson.
Valmisteilla
oleva uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön syksyllä 2016. Opettajille
uudistus tuo enemmän liikkumavaraa tuntien suunnitteluun, vaikka perusteisiin
kirjataankin tarkat tavoitteet opetukselle.
Täytin tänään 58-vuotta, en juuri ehdi opettaa valmisteilla olevien opetussuunnitelmien mukaan, koska lähden eläkkeelle v. 2016.
Toisaalta luin eilen, että monet tekevät työtä vielä eläköidyttyäänkin, opettajat ovat eläketyöläisten kärjessä. Olen huomannut tämän omassa koulussani, koska moni koulumme eläkeläisopettaja tekee lyhyitä tai pitkiä sijaisuuksia, mikä on mukavaa.
Täytin tänään 58-vuotta, en juuri ehdi opettaa valmisteilla olevien opetussuunnitelmien mukaan, koska lähden eläkkeelle v. 2016.
Toisaalta luin eilen, että monet tekevät työtä vielä eläköidyttyäänkin, opettajat ovat eläketyöläisten kärjessä. Olen huomannut tämän omassa koulussani, koska moni koulumme eläkeläisopettaja tekee lyhyitä tai pitkiä sijaisuuksia, mikä on mukavaa.
Äkkiseltään tuntuu oudolta, että
urheilulajeja ei enää mainita ollenkaan erikseen koululiikunnan
opetussuunnitelmassa. Nykyisen opetussuunnitelman etu on, kun lajit on
mainittu, liikunnanopetus on ollut monipuolista. Kaikille on pyritty
mahdollisuuksien mukaan tarjoamaan monia eri lajeja, varmasti monipuolista
liikuntaa.
Uuteen opetussuunnitelmaan
kirjataan taitoja, joita tullaan harjoittamaan liikuntatunneilla.
Kuvitellaan, että liikunnanopettaja v. 2016 on vaikkapa salibandyhullu, joka peluuttaa lapsille vain omaa lajiaan. Hän pystyy ymppäämään esim. kaikki HS:n artikkelissa mainitut taidot yhteen ja samaan lajiin, tasapainon ylläpitämisen, välineiden käsittelemisen, liikkumisen paikasta toiseen ja pallon käsittelytaidot.
Kuvitellaan, että liikunnanopettaja v. 2016 on vaikkapa salibandyhullu, joka peluuttaa lapsille vain omaa lajiaan. Hän pystyy ymppäämään esim. kaikki HS:n artikkelissa mainitut taidot yhteen ja samaan lajiin, tasapainon ylläpitämisen, välineiden käsittelemisen, liikkumisen paikasta toiseen ja pallon käsittelytaidot.
Suomalaista liikunnanopetusta
tulevaisuudessakin ohjaa vuodenajat. Tuskin kukaan liikunnanopettaja on niin
salibandyhullu, etteikö veisi lapsia ulos luistelemaan tai hiihtämään, kun jäät
ja hanget ovat parhaimmillaan.
Jos valistuneita lukijoitani
kiinnostaa, kannattaa piipahtaa ja katsoa, millainen nykyinen alueeni liikunnan
opetussuunnitelma on. Kannustavuus, liikunnan ilo ja monipuolisuus ovat
valttia.
www.edu.vantaa.fi/pahkis > Kouluinfo > Opetussuunnitelma >
Alueellinen osuus > Liikunta
Muuten, ei niitä liikunnanopettajien käsiä ole kahlittu ennenkään, vapaasti on saanut suunnitella.
Muuten, ei niitä liikunnanopettajien käsiä ole kahlittu ennenkään, vapaasti on saanut suunnitella.
Onnittelut syntymäpäivän johdosta :)
VastaaPoistaOPSit eivät ole vielä luettavissa. OPS-työskentelyssä mukana oleva tuttu puhui ensin kevättalvesta, viimeksi kysellessäni huhti-toukokuusta. Odotellaan rauhassa, että nähdään, mitä siellä oikeasti lukee. Hesarin perusteella ei kannata tehdä kovin pitkälle meneviä päätelmiä.
Jos nyt todella käy niin, että lajeittain luetellut tai muuten tarkasti rajatut sisällöt vähenevät, pidän sitä vain hyvänä asiana ammattimme professioitumisen kannalta. Jos todella aiotaan lisätä tiedonhaun oppimista ja yhteistoiminnallisuutta lukuaineissa, on tarkasti määriteltyjen sisältöjen pakko vähetä. Liikuntalajien määrittelyn poistuminen olisi linjassa tämän yleisen kehityksen kanssa.
P.S. Oli mukava törmätä -melkein konkreettisestikin - Educassa.
Kiitos Maria, en kait tuupannut sinua pahasti?
PoistaItsehän kävelin melkein päin, kun oli niin kiire kuulemaan Käsin tehty tulevaisuus -luentoa. Luentolavakin löytyi sitten lopulta :)
Poista