perjantai 14. helmikuuta 2014

Uusia arvoja, visioita ja sloganeita


Katse suunnattuna tiukasti tulevaisuuteen

Kouluni tämän viikon opettajienkokous oli hyvin mielenkiintoinen, sillä opettajille paljastettiin Vantaan perusopetuksen uudet arvot, slogan ja visio.

HOT-arvot:
Hyvinvointi
Oppimisen ilo
Toisten kunnioitus

Slogan:
Oppien ja osallistuen - taitoja tulevaisuuteen

Visio:
Opimme tulevaisuuden tietoja ja taitoja sekä rakennamme turvallista lähikoulua. Toimimme vastuullisesti ja teemme ekososiaalisesti kestäviä valintoja.


AVS:ää suunniteltiin kaupungissa laajalla rintamalla, mukana olivat niin oppilaat kuin heidän vanhempansa, opettajat ja perusopetuksen johtoryhmä. Suunnittelutyötä veti Juuriharja Consulting Group. Strategiatyö on vasta aluillaan, on mielenkiintoista nähdä, miten perusopetuksen visiota aletaan toteuttaa.

HOT-arvoista:

Hottia, hottia, arvojen lyhennelmä on vetävä.

Erityisen iloinen olen oppimisen ilosta. Oikeastaan tärkeintä peruskoulussa on oppimisen ilon venyttäminen mahdollisimman pitkään, sirkesilmäisistä ekaluokkalaisista murrosikäisiin ysiluokkalaisiin.

Toisten kunnioituksessa ei ole nokan kopautettavaa. Kunnioitus lähtee koskemattomuuden vaateesta aina toisten mielipiteiden arvostamiseen. Alakoulun näkökulmasta arvo on sitä itseään, jokapäiväistä ruisleipää.

Hyvinvointi herättää mielessäni jo paljon ristiriitaisia ajatuksia. Arvona hyvinvointi on hieno, olen blogissani kirjoittanut paljon hyvinvoinnista sekä ennaltaehkäisystä.

Hyvinvointi koulussa on myös resurssilaji. Pitää olla riittävästi:

- erityisopettajia
- koulukuraattoreita
- koulupsykologeja
- koulunkäyntiavustajia
- koululääkäreitä
- kouluterveydenhoitajia

On pidettävä huoli, että ryhmäkoot ovat riittävän pieniä. Opettajilla on oltava aikaa oppilailleen. Myös rehtoreilla olisi hyvä olla aikaa oppilailleen.



Sloganista:

Slogan on hyvä.

Visiosta:

Visio mietittyttää kovasti. Emme tiedä tulevaisuudesta mitään. Voimme vain olettaa.

Mitkä ovat tulevaisuuden tiedot ja taidot? Miten ne eroavat entisistä tai nykyisistä tiedoista ja taidoista? Mitkä tiedot ja taidot ovat pysyviä, mitä niistä ei tarvita tulevaisuudessa?

Eniten minua mietityttää yhdeksänhenkisen perusopetuksen johtoryhmän lisäys, ekososiaalisuus. Sana ekososiaalisuus on minulle uusi.

Ekososiaalisuus on ilmeisesti Helsingin yliopiston dosentti Arto O. Salosen kehittelemä termi.

Salonen toteaa:

Kasvatus perustuu oppimisen avulla saavutettavaan toivoon paremmasta huomisesta. Kasvatuksen merkitys häviää, jollemme määrittele millaista yhteiskuntaa tai kulttuuria tavoittelemme.

Toivo paremmasta huomisesta kuuluu ihmisyyteen.

Mutta kuka tai ketkä määrittelevät millaista yhteiskuntaa tai kulttuuria tavoittelemme? Emme elä enää yhtenäiskulttuurissa, arvot ja asenteet ovat hyvin moninaisia. Elämme hyvin yksilöllistä aikaa.

Salonen määrittelee ekososiaalisuuden näin:

Ekososiaalinen sivistys on inhimillisen kasvun kautta saavutettua ymmärrystä sellaisista ihmisenä olemisen oikeuksista ja velvollisuuksista, jotka perustuvat riippuvuuteen luonnosta ja toisista ihmisistä. Ekososiaalisesti sivistyneen ihmisen maailmasuhde on kokonaisvaltaisesti vastuullinen. Vastuullinen maailmasuhde rakentuu myötätunnosta, kohtuullisuudesta, kyvyistä tasavertaiseen vuorovaikutukseen sekä seuraamustietoisesta käyttäytymisestä.

Ihminen on aina ollut riippuvainen luonnosta ja toisista ihmisistä.

En ole vielä saanut selville, kuka yhdeksästä perusopetuksen johtoryhmän jäsenestä toi termin ekososiaalisuus Vantaan kaupungin perusopetuksen visioon. Kuulin, että sana ekososiaalisuus otettiin, koska muutakaan vastaavaa sanaa ei löytynyt.

Kun googlailin, huomasin ilokseni, että Vantaan perusopetuksen johtoryhmällä on oma blogi. Pitää alkaa seurata ko. blogia. Tunnistan ulkonäöltä noin puolet johtoryhmän jäsenistä blogissa olevasta ryhmäkuvasta.

Kouluni entinen rehtori Kirsi Kolu löytyi ylänapista luotettava. Sellainen hän oli rehtorina.

5 kommenttia:

  1. Pidän siitä, että virastokielen sijaan on onnistuttu sanomaan asiat ihmisten kielellä.
    Myös valituista arvoista pidän kovasti.
    Niissä on nyt se maanläheisyys ja 'paluu perusasioihin' -ajattelu, jota on pitkin matkaa peräänkuulutettu niin vanhempien kuin opettajien toimesta.
    Olin myös mukana VESO-päivässä jossa näistä ryhmissä keskusteltiin.

    Tavallisena vanhempana ja opetuslautakunnan jäsenenä kiinnitin huomiota erityosesti siihen, mitä oppilaat olivat sanoneet, kun heiltä oli kysytty mikä on tärkeää koulunkäynnissä.
    Oppilaat olivat vastanneet ensiksi: Ruoka, lepo, kaverit ja sitten vasta tuli jotain muuta (en muista mitä, koska kalvoa vain vilautettiin äkisti meille).
    Tämä on ilmeisesti se miten oppilaat ymmärtävät hyvinvoinnin: ruoka, lepo ja kaverit.
    Arvelen jopa, että jos nämä ovat koulussa kunnossa, niin monella oppilaalla on vähemmän asiaa koulukuraattorille tai koulupsykologille. Kouluruoka voisi olla vähän vielä parempaa. Koulut voisivat alkaa 8.30 tai 9.00, se helpottaisi aamukiireisiä perheitä ja univajeisia koululaisia. Olen tätä ehdottanutkin, ihan empiirisen tiedon perusteella, jonka mukaan jo 4.luokkalaisista lapsista vain 20% saa unta yli 8 tuntia yössä. ja kouluissa voisi olla tiukempi nollatoleranssi ei vain kiusaamiselle vaan myös syrjinnälle. Monet nimittäin eivät miellä syrjintää kiusaamiseksi, vaikka määritelmällisesti se sitä onkin.

    Oppimisen ilo on hieno, ihan löytö. Jotain niin kivaa ja luonnollista, ja samalla itsestään selvää, että on hassua miten se ylipäänsä voi kadota. Mikä on se (koululais)kulttuuri, joka heikentää oppimisen iloa? Se on selvitettävä.

    Toisten kunnioittaminen sisältyy jo tuohon hyvinvointiin, vaan hyvä että otetaan esiin erikseen. Juuri tässä ajassa toisten kunnioittamista on tarpeen tähdentää ja kasvattaa. Toisten kunnioittaminen vie asioita aina myönteiseen suuntaan. Yliyksilökeskeisessä kulttuurissa tällainen voi jäädä kyynärpäätaktiikan varjoon, ja on syytä sieltä nostaa arvoonsa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vaula:" Mikä on se (koululais)kulttuuri, joka heikentää oppimisen iloa? Se on selvitettävä."

      Joillakin ilo katoaa jo alakoulun ylimmillä luokilla, mutta muuten luulen, että se katoaminen liittyy murrosikään.

      "Ruoka, lepo, kaverit"

      Nuo taitavat pääosin liittyä kotiin ja vapaa-aikaan. Hyväkään kouluruoka ei pysty paikkaamaan puutteita, jos kodeissa ei tarjota kunnon ruokaa. Sama koskee myös lepoa.

      Mutta joka tapauksessa nuo kolme asiaa ovat lapsille tärkeitä.

      Poista
  2. Kannattaa muistaa että lapsi viettää arkipäivästään korkeintaan 25 prosenttia koulussa, eli n. 6 tuntia. Kodin merkitys lapsen hyvinvoinnille on siis ilman muuta ensisijainen. Hän syö päivän n. viidestä ateriastaan yhden koulussa. Sama juttu. Lapsen ruokailusta ovat vastuussa hänen vanhempansa. Koulun pitää kantaa tietenkin vastuunsa omalta osaltaan mutta tänä päivänä mielestäni liikaa painotetaan koulun/yhteiskunnan vastuuta yleisen hyvinvoinnin asioissa, kun elämä itse asiassa tapahtuu pääasiassa kotona, oman perheen parissa. Myös vanhemmat voivat puuttua lapsensa kiusaamiseen jota melkein aina tapahtuu myös vapaa-ajalla. He voivat mennä tapaamaan kiusaajien vanhempia, he voivat vaatia kiusaamista loppumaan välittömästi. Koulussa ollaan kiusaamisen ratkaisemisessa aika avuttomia, jos osallisten vanhemmat ovat passiivisia ja odottavat jonkun muun ratkaisevan kaiken. Koulun ehdoton velvollisuus on lopettaa kiusaaminen ja syrjiminen, tietenkin, mutta ei se voi niin mennä että samaan aikaan vanhemmilla ei ole mitään velvollisuutta toimia lapsensa hyväksi. Jos minun lastani kiusataan, menen ensimmäiseksi kiusaajan oven taakse soittamaan ovikelloa ja juttelemaan. Jos hän on kiusaaja, vien hänet pyytämään anteeksi uhreiltaan.

    Entä arvot sitten? Sanon edelleen että minusta on nurinkurista ja hassua aina kun yksittäiset koulut ja kunnat keksivät itselleen omasta päästään "arvot" samaan aikaan, kun arvoja vääristävän ns. vulgääri- liberalismin (sekä taloudellisen-, että filosofisen ) nimissä ajetaan yhteiskunnan koodistoa ja helpoimpiakin velvollisuuksia alas ja kaiken pohjana toimivat enää omat fiilikset ja "mun (ihmis)oikeudet."

    Yhtälö kalskahtaa.

    Jos yhteiskunnalla ei ole arvoja, miten niitä voisi olla yksittäisillä kunnilla? Ellei sitten kertakäyttöä varten keksittyjä arvoja, jotka ovat käytössä kunnes tulee uusi "arvokeskustelu-kierros." On siis edelleen ennemmin luettava ensin tervettä järkeä kuin ristiriitaisia ja aivoriihien tuottamia keskustelupohjia. Ne voivat olla Hot ja Top, mutta arvot ovat muualla - jos ovat.

    Jorma

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jorma...

      Kirjoitat jälleen kerran täyttä asiaa. Joskus tuntuu, että peruskoulu arvoineen on yksin.

      Poista
  3. Lisään vielä edelliseen, jos blogisti sallii. Koulun tehtävä on lopettaa 100 prosenttisesti kiusaaminen ja syrjiminen. Siinä ei saa olla mitään kompromisseja.

    Mutta samalla tiedän, että lapsi haluaa tulla kohdelluksi oikein myös omalla vapaa-ajallaan, pihalla, kotonaan, kavereiden kanssa, harrastuksissaan. Kuka muu häntä puolustaisi silloin kuin omat vanhemmat? Tarkoitin tätä kuin kehotin meitä vanhempia myös toimimaan kiusaamisen lopettamiseksi. Koulu ei valitettavasti voi yksin, niin hienoa kuin se olisikin, ratkaista yhteiskunnallisia ongelmia. Tälläisiä oletuksia usein asetetaan kouluille. Kiusaaminen ja syrjiminen ei muuten aina ole myöskään puhtaasti yhteiskunnallinen ongelma, josta voi syyttää hallitusta tai muita väärinajattelijoita. Meillä on aina pahuutta keskuudessamme. Myös lapsissa voi olla äärimmäistä julmuutta. Silloin arvona jokin Vantaan "ekososiaalisuus" kuulostaa arvona ( eli mallina toiminnalle)...no, jätetään sanomatta. Olemme menettäneet vapaushuumassamme itse- ja yhteisökontrollin, jota terve häpeä ohjaa oikeaan suuntaan. Nyt keksimme arvoja papereihimme, kun olemme ensin keksineet arvottoman maailman. Tämä saarnaaminen loppuu nyt kuitenkin tähän. Olen jo sanonut että en pitä tätä vapauden ja tasa-arvon tulkintaa todellisena vapautena ja tasa-arvona. Se ei onnistu ilman perimmäistä arvoa, joka on....

    Sen keksimistä ( hah ha) odotellessa pidetään edes penskoista huolta!

    Jorma

    VastaaPoista