Vantaan kaupungin
hankintakeskuksen va.
hankintajohtaja on 27.2.2013 tekemällään hankintapäätöksellä 14/2013 valinnut
perusopetuksen 3. luokan suomenkielisten
matematiikan perusoppikirjojen sekä niihin liittyvien eriyttämismateriaalien
osalta joko oppikirjaan sisällytettynä tai erillisinä painettuina julkaisuina
Vantaan ja Kauniaisten kaupungeille BTJ Finland Oy:n tarjouksen ja sen tarjoaman
Edukustannus Oy:n kustantaman Yykaakoo 3 -kirjasarjan.
Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton
kokonaisarvo on hankintayksikön ilmoituksen mukaan ollut 360.000 euroa.
Piipahdin hankintakeskuksen sivuilla.
Oppikirjojen tuotevastuualueesta vastaa hankinta-asiantuntija Lisa Hartikainen.
Kaupungin opettajille ei ole juuri informoitu,
että kolmansien luokkien matematiikan oppikirjat on kilpailutettu. Kaikille yhteiseksi oppikirjaksi on valittu Edukustannuksen Yykaakoo 3 -kirjasarja. Olen kuullut, että kirjasarjaa hankintakeskuksen lisäksi on ollut valitsemassa jonkinlainen opettajaryhmä, jonka jäsenistä en tiedä yhtään mitään. En tiedä, kuka on valinnut ko. ryhmän.
Tätä ennen oppikirjat on aina valittu koulun tasolla. Valinta on voinut olla koulun opettajien yhteinen päätös, luokka-asteen opettajien yhteinen päätös tai yksittäisen opettajan päätös.
Tätä ennen oppikirjat on aina valittu koulun tasolla. Valinta on voinut olla koulun opettajien yhteinen päätös, luokka-asteen opettajien yhteinen päätös tai yksittäisen opettajan päätös.
En ole kuullutkaan, että missään joku hankintakeskuksen hankinta-asiantuntija olisi päättänyt oppikirjavalinnoista korkeasti koulutettujen opettajien puolesta.
Kilpailutus alkaa saada ällistyttäviä piirteitä.
Kilpailutus alkaa saada ällistyttäviä piirteitä.
Oppikirjat oheistuotteineen ovat opettajien työkaluja. Suomessa opettajuuteen on aina kuulunut autonomia, mikä osaltaan on pitänyt suomalaisen perusopetuksen tason hyvänä. Vantaalla opettajien autonomia on saanut vuotavan pistohaavan.
En halua, että joku kaupungin hankinta-asiantuntija tai kukaan muukaan päättää puolestani, millä kirjasarjalla opetan oppilaitani.
Mielenkiintoista on, että valitussa kirjasarjassa ei ole E-kirjoja ollenkaan, mistä erityisopettajat tuskin ovat riemuissaan.
Mielenkiintoista on, että valitussa kirjasarjassa ei ole E-kirjoja ollenkaan, mistä erityisopettajat tuskin ovat riemuissaan.
Tiedekeskus Heurekassa järjestetään tutustumistilaisuus Yykaakoo-Neeviikuu -sarjaan ti 4.3. klo 14.00-17.00 eli opettajien vapaa-ajalla. En mene paikalle.
Kustannusosakeyhtiö Otava valitti hankintapäätöksestä markkinaoikeuteen. Valitus jätettiin tutkimatta. Päätöksestä on valitettu korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Nyt kyllä on ihan anonyyminä sanottava, että kylläpä Vantaalla opettajien ammattitaitoa pannaan ihan halvalla.
VastaaPoistaTeistähän tehdään tuolla menolla aivottomia opetusrobotteja ( kestääkö huumori...?...ehkä olette sitä jo kun noin teitä viedään) ja välttämättömiä pakollisia opetuspalveluja tuottavana tulos(säästö)yksikkönä.
Mielenkiinnolla odotan onko Lundell ja Otava tosiaan ainoat jota asia häiritsee. Pahoin pelkään että niin on. Opettaja joka ei saa valita työvälineitään ei kyllä saa täyttä luottamusta työnantajaltaan. Iso periaatekysymys.
Ano Nyymi
Ano Nyymi...
PoistaVantaalaiset opettajat eivät vielä tiedä koko asiasta juuri mitään. Kun laitoin linkin blogikirjoituksestani Facebookkiin, närkästys oli suuri sekä vantaalaisten että muiden opettajien keskuudessa.
Pakko oli tuoda asia julkisuuteen.
Muuallakin tuota oppikirjojen kilpailutusta on yritetty, onneksi laihoin tuloksin ja kaatuen omaan mahdottomuuteensa. Kilpailutuksissa halvin voittaa, jos hinta on riittävän alhainen, vaikka muista osioista ei saisi pisteen pistettä. Valitettavan usein halvin on se, jolla ei ole mitään muuta myyntivalttia kuin hinta. Toki rahalla on merkitystä, mutta vanhan sanonnan mukaan köyhällä ei ole varaa halpaa/huonoa ostaa. Ylipäänsä keskusjohtoinen yksi kirja kaikille -ajatus kuulostaa menneiden vuosikymmenten toimintatavalta ja kuvastaa irtautumista tämän päivän koulun arjesta. Nykyaikana pitäisi enemmänkin kannustaa oppimateriaalien monipuoliseen käyttämiseen eikä yhden totuuden politiikkaan. Aikalailla märkää rättiä kouluväen kasvoille tässä yritetään läiskiä, kuvastaako johdon yleistä arvostusta ja asennetta koulua kohtaan? Vastaanhangottelijoille pisteet!
VastaaPoistaOlisikohan tämä niitä ekososiaalisuuden ensiaskeleita?
VastaaPoistaApua! Pitääpä olla erittäin tarkkana, jottei samaan sorruta meidän kunnassa.
VastaaPoistaNäin kommentoi Kalo perustelusähköpostissaan:
VastaaPoista"Osa opettajista voi kokea tämän menettelytavan heikkona, koska he ovat kokeneet voineensa itse päättää mitä oppikirjoja käyttävät. Tämä on ollut osittain illuusiota, sillä opettajan tahtotila ei nykyisessäkään mallissa aina toteudu. Esimerkiksi aineryhmä/ luokanopettajat eivät ole aina samaa mieltä valittavasta kirjasta tai kouluun tuleva uusi opettaja ei pääse lainkaan vaikuttamaan oppikirjavalintaan."
Aika kaukana on kuitenkin nämä tilanteet toisistaan, joita Kalo nyt vertaa. Ainakin meidän talossamme on melko harvoin käynyt niin, että erityisen vastenmieliseen kirjaan olisi ollut pakko suostua.
Tärkeintä ei myöskään ole aina ollut se, että se oma toive olisi valittu, vaan se, että tulos johon päädytään tehty kaikkien äänten tultua kuuluville. Se, että kokee voivansa vaikuttaa ja tulleensa kuulluksi ja arvostetuksi on erittäin tärkeää.
Ops-työskentelyn aloituksessa hieman ennen hiihtolomaa kysyttiin, tähtääkö yhteisten sisältöjen ja ainekohtaisten tavoitteiden luominen siihen, että tällaista viime vuonna yritettyä mallia (tuoda yhteiset oppikirjat) voitaisiin yrittää uudestaan. Vastaus oli kielteinen. Yhteisiä pakotettuja kirjoja ei kuulemma ole tulossa. Joko puhuja valehteli tai oli tietämätön. Molemmat vaihtoehdot kuulostavat kurjilta, koska vastaajana oli perusopetuksen johtoryhmän jäsen.
Pitäisi ehkä mennä Heurekaan kuulemaan, onko kirja todella vain ruotsista käännetty, kuten minulle on kerrottu. Mielenkiintoista. Esittelin kirjan kantta viime vuonna oppilaille ja he tuumivat sen olevan musiikin kirja :-) Eikös em. perustelusähköpostissa mainittu myös oppikirjattoman opetuksen mahdollisuus... On tämä niin älytöntä.
VastaaPoistaKorson seudulla kirjaan on jo tutustuttu, arvioinnit eivät ole olleet mairittelevia. Sähköinen puoli sai haukkuja.
PoistaVertailin tämän vuoden hinnastoja. Jos keskisuuri koulu tilaa 100 matematiikan kirjaa, tulee koululle säästöä noin 80e. Kouluilla on luultavasti jo valmiina opettajan oppaat ja vastauskirjat. Tuleekohan YyKaaKoon mukana kaikille opettajille ilmaiset opettajanoppaat ja vastauskirjat? Jos ei, tässä tapauksessa uusi materiaali tulee jo kalliimmaksi kuin nykyisin käytössä oleva sarja. Oppikirjojen hintaan vaikuttaa myös paperilaatu. Jos vertailette esimerkiksi YyKaaKoon ja Tuhattaiturin paperilaatuja, huomaatte suuren eron.
VastaaPoistaOlisi mielenkiintoista tietää, ovatko päätöksentekijät olleet luokanopettajia tai erityisopettajia, koska heihinhän tämä eniten vaikuttaa oppilaiden lisäksi!
Ymmärtääkseni kirjaan kuuluu harjoitusvihko, jossa on tehtävät merkitty valmiiksi. Mitäpä tehdään, jos/kun tämä vihko hukkuu? Tilataanko uusi, joka tietenkin maksaa ja mahdollinen kilpailutuksessa saatu hyöty häviää tai tämä kirja tulee jopa kalliimmaksi?? Ja lienee turha väittää, etteikö tällaista häviämistä tapahtuisi oppilailla. Muiden kirjasarjojen vihkotehtävät tehdään ruutuvihkoihin, jollaisen häviäminen ei aiheuta samanlaisia kustannuksia. En ymmärrä kaupungin päätöstä - onneksi en työskentele Vantaalla. Tsemppiä teille!
PoistaPeruskoulutason matikan perusteet ovat olleet samat vuosisatoja, en ymmärrä miksi kirjat edes pitää uusia.
VastaaPoistaTässä myös harmittaa toisaalta se, että kirjasarja voi oikeasti olla hyväkin, mutta koska se määrätään kaupungin tasolta, sitä monet lähtökohtaisestikin vastustaa. Itse olen käynyt kirjan esittelyssä ja olen aika innostunut kirjan tarjoamista mahdollisuuksista, nimenomaan toiminnallisuuteen liittyen. Sähköiset materiaalit on suunnattu oppilaalle ja niillä on jotain lisäarvoakin, toisin kuin sellaisilla sähköisillä materiaaleilla, jotka käytännössä toistavat opettajan kirjan materiaalin. Mutta en kyllä tiedä, miten tuo kirjasarja oikeasti toimii. Olisin kiinnostunut kuulemaan jonkun sellaisen opettajan kommentteja, joka on omasta tahdostaan ko. kirjasarjan ottanut, että miten kirja on koulun arjessa toiminut, mikä on ollut hyvää ja mikä huonoa.
VastaaPoistaMonelle opettajajalle toiminnallisuuteen painottuminen vaatisi uudenlaista asennoitumista ja erilaista (ja uudenlaistakin) valmistautumista tunteihin, eikä se todellakaan ole hyvä, että siihen "pakotetaan" Vantaan kaupungin taholta. Kunkin opettajan pitää saada tehdä oma valinta ja itselle sopiva opetusmetodi. Piste.
Kirjaesittelyssä ymmärsin, että kilpailutus tehtiin jonkinlaisen laatuarvioinnin perusteella ja että tämä ko. kirjasarja ei ollut edes halvin. Eli ilmeisesti hinnan perusteella valintaa ei ensisijaisesti ole tehty. Olisi kuitenkin mielenkiintoita tietää, mitkä ne laatukriteerit olivat ja ketkä niitä olivat tekemässä.
Kävin tutustumassa Educa-messuilla kyseiseen kirjasarjaan ja se vaikutti mielestäni tosi hyvältä. Ainoa heikko puoli ensitutkimalta oli ruma kansi, sisäsivutkin onneksi jo tyylikkäämpiä.
PoistaKirjasarjan opeoppaan ohjaaminen toiminnallisuuteen oli ensiluokkaista. Olen pitänyt itseäni keskivertoa reippaasti toiminnallisempana matikanopettajana, mutta noita opeoppaita selatessani sain heti todella monta kehittävää ideaa lisää.
Mitä tulee omien opetusmetodien valintoihin ja tunteihin valmistautumiseen ja asennoitumiseen ja opettajan omaan valintaan, vertaisin pelkästään kirjan ja ehkä sähköisen matskun käyttämistä tilanteeseen, jossa musiikinopettaja katsoo itselleen sopivimmaksi metodiksi käyttää säestyscd:tä taustalla ja oppilaat laulavat joka tunti paikallaan istuen. Kyllähän se niinkiin menee.
Eipä kai kukaan pelkkää kirjaa ja sähköistä materiaalia tässä ehdottanutkaan käytettäväksi. Opetus voi kuitenkin olla hyvää myös hieman vähemmän toiminnallisena kuin tämän kirjan puitteissa on yksinkertaista järjestää.
PoistaKyseinen kirja, johon Vantaa on päätynyt, on kyllä ihailtavan paljon toiminnallisuuteen kannustava. Siitä puolesta pidän.
Sen sijaan kritisoin voimakkaasti joitain pedagogisia ja erityisesti didaktisia valintoja, joita kirjassa on tehty. Siksi en sitä itse haluaisi käyttää. Olisi kuitenkin selkeämpää, etenkin kotiten ja heikompien oppilaiden näkökulmasta, jos kirja tukisi koulussa annettua opetusta. Esimerkiksi kolmannen luokan kirjassa on valittu sellaisen päässälaskustrategian opettaminen ainoaksi treenattavaksi tavaksi, jota en itse myöhemmin vaadittujen taitojen vuoksi painottaisi lainkaan.
Uskon itse voimakkaasti siihen, että oppikirjavalinnoilla ei ketään opettajaa muuteta toiminnallisen matematiikan menetelmiä käyttäväksi. Siihen tarvitaan koulutusta, tukea ja riittävän pienet ryhmäkoot.
Jos Vantaan perusteet eivät ole taloudessa (vaikka perusteluviesti niin antoi ymmärtää), on tämä opetuksen uudistamispyrkimyksiin väärä tie. Tämä ei ole ensimmäinen kerta, kun Vantaalla pyritään hienoihin tavoitteisiin halvimmalla mahdollisella idealla. Vertaisin tätä pika-aikataululla ja budjettileikkauksilla siivitettyyn lähikouluhankkeeseen.
Ohhoh! Tähänkö sitä ollaan menossa? Onneksi en työskentele Vantaalla, tsemiä vantaalaisille.
VastaaPoistaTämä on Vantaan tapa tuoda tasa-arvoa. Jos jollakin ei ennen ole ollut mahdollisuutta valita oppikirjaa, nyt sitä ei ole kenelläkään! Vantaalaisille opettajille säästöä perusteltiin kuljetusfirmojen kuluilla. Tämä yhdessä avs- vesossa tammikuussa. No, tätä yhtenäistä oppiaineopsia odotellessa.. Onko sitten sama kuin kyseisen kustantajan oppikirjan sisällysluettelo?
VastaaPoistaTekstistäsi saa sellaisen virheellisen käsityksen, että Otava valitti päätöksestä, koska vastustaa kunnallista oppikirjasarjan kilpailutusta. Näinhän asia ei ole. Otava oli kilpailutuksessa mukana ja valitti, koska sen oma kirjasarja ei tullut valituksi.
VastaaPoistahttp://www.markkinaoikeus.fi/fi/index/paatokset/hankintaasiat/hankintaasiat/1380801652786.html