22.1. STT
Lapsiasiavaltuutettu
Kurttila kiinnittää huomiota kuntien välisiin eroihin koulutuksen
järjestämisessä ja oppimistulosten heikentymiseen.
- Suomi on monta Suomea.
Lapsen saamassa perusopetuksen määrässä on huomattavat kuntakohtaiset erot,
mikä tarkoittaa 9-vuotisessa peruskoulussa reilusti yli lukukauden välistä eroa
vähiten ja eniten opetusta antavien kuntien kesken.
Samaan aikaan perusopetuksen
loppuvaiheessa olevista pojista joka kahdeksas ei osaa lukea tasolla, joka
mahdollistaisi jatko-opinnot tai työelämässä pärjäämisen. Lisäksi perhetausta
määrittää lapsen tulevaa koulutusuraa.
Kun tähän yhtälöön lisätään vaatimukset universaalien palveluiden, kuten varhaiskasvatuksen, rajaamisesta, olemme pian paluumatkalla luokkayhteiskuntaan, Kurttila tiivistää.
Kun tähän yhtälöön lisätään vaatimukset universaalien palveluiden, kuten varhaiskasvatuksen, rajaamisesta, olemme pian paluumatkalla luokkayhteiskuntaan, Kurttila tiivistää.
Aloitin properuskoulu-blogini kirjoittamisen v. 2009. Olisi pitänyt aloittaa paljon aikaisemmin, sillä jo 1990-luvun puolella oli nähtävissä, mitä tuleman pitää.
1990-luvun kotimaisen laman varjolla suuria omaisuuksia alettiin siirtää taskusta toiseen. Verotuksen keinoin lisättiin tuloerojen kasvua, mm. pääomaverotuksesta poistettiin progressiivisuus.
Suomesta tehtiin väkisin luokkayhteiskunta. Köyhyys alkoi periytyä, ei edes koulutus pysty enää tasaamaan eroja kuten se 1960-80 luvuilla pystyi. Suurin todiste koulutuksen tasaavasta vaikutuksesta on suurten ikäluokkien nousu. Maalta torpista siirryttiin suurten yritysten johtoon, mikä sitä ennen oli haavekuvia vain.
Pikkuhiljaa alettiin tarkoituksellisesti mahottaa peruskoulua. Olen blogissani maininnut pariinkin otteeseen 1990-luvulla pidetystä ammattiyhdistykseni koulutusristeilystä. Vierailijana oli Elinkeinoelämän keskusliiton (EK) edeltäjän Työnantajain keskusliiton (TT ) Seppo Riski.
Charmantti Seppo Riski osasi ottaa hienosti yleisönsä, vaikka hän yksiselitteisesti sanoi, että heidän (TT) kannaltaan peruskoulu on turha. Viking Mariellan kokoustilan takapenkin istujat kohahtivat. Vain legendaarinen Vantaan opettajien ammattiyhdistyksen aktiivi Ville Valkama uskalsi avata suunsa ja arvostella Seppo Riskiä.
Muut takapenkin istujat, kuten minä, olivat typertyneitä ja hiljaa. Jälkikäteen hävetti.
Peruskoulun mahottaminen on ollut selkeää ja jatkuvaa 1990-luvulta lähtien.
Vain loistavat OECD:n Pisa-koulutusvertailujen tulokset toivat hetkellisiä torjuntavoittoja, mutta nekään eivät vaikuttaneet millään tavalla peruskoulun kurjistamiseen.
Tietyt puolueet aktivoituvat ennen eduskuntavaaleja kerta toisensa jälkeen, järjestävät massiiviisia koulutuskiertueita kuten nytkin, mainostavat olevansa koulutuspuolue. Yritetään noukkia keskiluokan ääniä, mutta kun vaalit ovat ohi, alkaa koulutuksen hakkaaminen.
Koulun mahottajien tavoite on selvä. Halutaan ottaa mallia rapakoiden takaa, Ruotsista ja Englannista. Halutaan perustaa yksityiskouluja rikkaille ja niille, joilla on mahdollisuus satsata lastensa koulutukseen. Muut, köyhät ja maahanmuuttajat, jäävät rupukouluihin.
Pitkään on ollut tiedossa, että Iso Britanniassa ja Ruotsissa on kouluja, jotka eivät pysty opettamaan lapsia lukemaan kunnolla. Maissa esiintyy jopa lukutaidottomuutta, mikä ei ole millään tavalla ylevää eurooppalaiselle demokraattiselle sivistysmaalle.
Suomessa ei ole esiintynyt lukutaidottomuutta suurinpiirtein vuosisataan. Lasta ei kertakaikkiaan ole päästetty koulusta pois, jos hän ei osaa lukea. Suomalainen opettajisto on ollut lukutaidon suhteen ehdoton.
On käsittämätöntä, että kuntien koulutusrahoissa on noin suuret erot. Lasten oppimistulokset riippuvat asuinpaikasta. Toiset saavat enemmän opetusta kuin toiset.
Kurttila toteaa, että olemme palaamassa luokkayhteiskuntaan. Ei pidä paikkaansa.
Suomi on jo luokkayhteiskunta.
Tätä rataa meilläkin alkaa esiintyä uuslukutaidottomuutta.
Peruskouluteesini löytyvät tiivistettynä linkkeineen kahdesta blogikirjoituksestani:
Juuri Hesarissa: Krista Kiuru säätäisi luokkien maksimikoot lakiin.
VastaaPoistaNyt on painettava päälle ja pidettävä huolta että asia etenee kaikissa puolueissa ! Tämä on momentum. Olet tätä vaatinut Kai vuosikausia, asia olisi saatava hallitusohjelman kirjauksiin. Pisa-tuloksiin, joista opetusbyrokraatit huolestuvat, tällä olisi suurempi vaikutus kuin millään muulla asialla.
Ja on myös huolehdittava, että kysymyksessä on tosiasialliset luokka- eikä ryhmäkoot. Ryhmäkoko-kikkailua harrastaa esim. Helsinki palkkaamalla resurssiopettajia luokkiin vieraileviksi opettajaksi - näin saadaan laskennallinen ryhmäkoko alas, luokanopettajan kuitenkin vastatessa koko luokasta kokonaisvaltaisesti kaikilla muilla tunneilla sekä kokeista ja yhteistyöstä vanhempien kanssa, oppimissuunnitelomista...Todellista ryhmien/luokkien pienentämistä on vain uusien luokkien perustaminen kuten hyvin tiedetään.
Pikkuhiljaa alkaa mennä perille.
PoistaTulin juuri Educa-messuilta. Aamulla oli puoluejohtajien suuri koulutuskeskustelu. Suurin osa puoluejohtajista oli luokkien maksimikoko lakiin ehdotuksen puolella.
Kaiken järjen mukaan asia nytkähtää seuraavalla hallituskaudella eteenpäin.
Äsken MTV:n kympinuutisissa haastateltiin demareiden Rinnettä. Hyvin selvin sanoin tyrmäsi luokkakokojen maksimin kirjaamisen lakiin. Eli vanhaan malliin mennään...? Esille tuli myös uusi termi, "koulushoppailu." Arhinmäki olisi ko. uutisten mukaan valmis kieltämään lasten oikeutta valita muukin kuin lähikoulu. DDR back? Pyrkimyksen ymmärrän toki, halutaan estää kahden kerroksen väen syntyminen jo koulussa, mutta liikkumavapauden kieltäminen tuohon tapaan ei ole kyllä mikään ratkaisu. Tasoittaisi entisestään vain tietä yksityiskouluille.
VastaaPoistaAno...
PoistaOlin eilen Educassa ja seurasin OAJ:n järjestämää Suurta koulutuskeskustelua. Antti Rinne oli selvästi koulutusvastaisin kaikista puolueiden edustajista. SDP on avlmis koulutusleikkauksiin, jos se seuraavaan hallituksen pääse. Ilmeisesti Rinne ei halua nähdä yhteyttä koulutuksen ja suomlaisen kilpailukyvyn välillä. Rinne on puhdas vanhan ajan ammattiyhdistyspoliitikko.
Minulla on kaksi opettajakollegaa, jotka ovat SDP:n kansanedustajaehdokkaina. Molemmat sanoivat minulle, että SDP on koulutusvihamielinen puolue.
Ihmettelen, miksi SDP on valmis tuhoamaan suurimman saavutuksensa, peruskoulun.