keskiviikko 4. helmikuuta 2009

Kuntaliiton raportista

HS 4.2.

Suomen kuntaliiton työryhmän raportti:

1. Työryhmä ehdottaa, että varhaiskasvatukseen liittyvät tehtävät voitaisiin liittää osaksi kuntien opetus- ja sivistystoimea.

2. Raportissa perätään peruskoulun tuntijakoon ja opetussuunnnitelmiin lisää joustoa.

3. Valtionhallinto on korvannut vähentynyttä normiohjausta ja rahoituksen korvamerkintää erilaisilla suosituksilla, hankeohjauksella ja tuloksellisuusrahoituksella.

Kommentoin raporttia:

1. Jos ajatus on niin kaunis kuin esitetään, siitä vaan. Raportissa todetaan, että suomalainen koulujärjestelmä on saavuttanut hyviä tuloksia tähänkin asti, ja tätä kehtitystä voitaisiin vahvistaa edelleen.

Pelkään, että tälläkin kertaa "uudistuksella" pyritään säästöihin. Tämä kuvio on nähty niin monta kertaa ennekin.

2. Sana jousto on koulu- ja työelämässä kauhistus! Joustolla on hyvin kielteinen kaiku. Kun työelämässä jotain joustetaan, niin silloin vähennetään tai viedään jotain.

Jossain määrin on niin, etä oppilaat saavat liiankin vapaasti valita, mitä opiskelevat. Lukiolaisista joka toinen tyytyy vain kahteen kieleen, englantiin ja ruotsiin.

3. En enää kaipaa aikaa, jolloin joku tarkastaja tuli "kyyläämään" päiväkirjamerkintöjäni tai laskemaan luokkani kuulakärkikynien lukumäärää.

Nyt olemme toisessa ääripäässä, kunnat saavat huseerata opetustoimensa suhteen miten haluavat. Lomautellaan, yhdistellään ryhmiä, erityisoppilaita sijoitellaan tavallisiin luokkiin mielinmäärin, tuntikehys pidetään minimissä, luokkakoot maksimissa...

Toivon valtiolta tiukempaa ohjausta. Valtio voisi suoremmin puuttua kuntien mielivaltaan. Toivon, että opetukseen tarkoitetut rahat korvamerkitään, jotta rahat menisivät tarkoitettuun osoitteeseen eli opetukseen.

7 kommenttia:

  1. Paukutan edelleen: osasyyllinen tähän on opettajien VASTARINNATTOMUUS.

    Meillä on munaton/pilluton (pakko sanoa noin tasa-arvon vuoksi) OAJ koska me annamme sen olla sellainen.

    Opettajat voisivat aluksi ryhdistäytyä vaikkapa huolehtimalla siitä, että omassa koulussa pidetään kunnolla kiinni työehtosopimuksista.

    Hello, oaj-yhdyshenkilöt, tämä oli j u u r i teille!

    Oppilasmääristä ja muusta resurssipulasta voi valittaa suoralla puhelinsoitolla kunnan päättäjille. Oletteko kokeilleet? Jos 35 maikkaa soittaa illassa opetustoimen pomolle, johan tykittää.

    Organisoidaan tällaista. Mennään Pasilaan "Akavan" (v-tuttaa koko väärän liittomme nimikin) toimitaloon sanomaan, että nyt kyllä paskapuheet riittää ja nyt alkaa toiminta.

    En tiedä säälittävämpää näkyä kuin ope lukemassa perjantaina Opettaja-lehden Kangasniemi-palstaa purnaten, että "kyllä se siinä puhuu, mutta missä ne teot sitten oikein on..."

    Meidän pitää olla ne teot.

    Jos sysäämme vastuun "päättäjille" ja "oaj-herroille" olemme kuin opettamamme pikkulapset, jotka valittavat open olevan epis.

    Nyt s-tana vähän miehekkyyttä/naiseutta tähän hommaan!

    Nimim. Out

    VastaaPoista
  2. Olet oikeassa.

    Esim. lomautusten suhteen pitäisi heti laittaa stoppi. Vanhemmat mukaan vaatimaan!

    Mikkelin tai Kuopion lomautusten takia koko maan koulut kiinni, niin eiköhän mikkelit ja kuopiot tokene!

    nimim. y-a ope keski-suomesta

    VastaaPoista
  3. Olette molemmat tasan oikeassa. Vaatia pitää eikä ruikuttaa.

    Muistan hyvin sen viime kerran. Kemijärvellä lomautettiin pitkään, eikä asiaan puututtu. Loppujen lopuksi se "aalto" tuli eteläänkin, ja Vantaakin lomautti.

    Se otti hermoon! Mitään ei tehty heti kärkeen ja homma levähti. Nyt on samanlainen tilanne.

    Mikään ei estä lomauttamasta, kun "lapaspäättäjät" eivät tehneet yksiselitteistä lakia lomautusten estämiseksi.

    Silloin meidän pitää itse toimia.

    VastaaPoista
  4. Juuri niin...meidän opettajien pitää toimia eikä ulvoa opehuoneessa.

    Ja kannattaa aloittaa tutustumalla työehtosopimukseen ja pitää huolta että vähintään siitä pidetään omassa koulussa kiinni. Jos siinä asiassa joustaa, menee uskottavuus kaikessa muussakin.

    Kuinka päättäjät voisivat edes kunnioittaa opettajia tahtojina ja oman alansa asiantuntijoina, jos me ollaan valmiita mihin tahansa "uudistuksiin" ?

    Nyt kaikki kunnia ja energia meille MUUTOSVASTARINTAOPEILLE, joita on syyllistetty pitkään, ja jopa omissa koulutustilaisuuksissamme.

    Opet jopa itse nauravat, kun näistä em. realisteista uusikylät yms. muut puhuvat.

    Hävettää välillä kuulua jengiin, joka paljastaa kuin heikko koira oman kaulansa kun joku kuntapäättäjä tai vesopäivä-"guru" kertoo meille miten joustavasti ja kaikkeen valmiina meidän pitäisi toimia.


    Nm. Out

    VastaaPoista
  5. Komppaan Out:ia

    (kirjoittelin omia höyryjäni enkä seurannut keskustelua, joten toistoa)

    Voidaan kyllä katsoa hiukan opettajanhuoneen peiliin. Siis kaikki me. Minäkin.

    En tiedä muista, mutta kun julkisesti opehuoneesa olen kritisoinut jotakin täysin älytöntä lakiesitystä tai projektihanketta, niin illalla on jostakin syystä vituttanut oikein kunnolla. Kaduttaa kun tuli sanottua. Olenko hankala?

    Miksi näin? Meillä on ylempi korkakoulututkinto, eikä kaikilla pelkästään laulusta ja leikistä. Kriittisestä ajattelusta jokaisella meistä on sentään alkeiskurssit käytynä ja läpikin on täytynyt päästä.

    Koulumaailmaan pääsee nykyiseltään kaikki paska suodattamattomana läpi. Mitä härskimpi esitys, sen parempi. Tilanne ei toki ole uusi, vaan historian toistoa eri kääreessä. Opettajan terve epäilys on aina muutosvastarintaa tai yhteistyökyvyttömyyttä. Ihan sama mistä loppujen lopuksi olikaan kysymys.

    Ammatillinen itsekunnioitus on lamassa ja sille jotakin täytyisi tehdä, jotta kaiken karvaiset visionäärit ei pääsis joka asiassa nenille hyppimään. Jotenkin tuntuu, että kouluasioissa paras konsultti tulee aina koululaitoksen ulkopuolelta. Lopuksi me toteutamme visiot ja petymme itseemme, kun homma ei menekään niin kuin paperilla "viisaammat" ohjeistavat.
    Jopa opetussuunnitelmat huitelevat monessa aineessa sellaisissa svääreissä, että tavoitteista ei kannata edes unelmoida.Tiedämme toki, että yhtälö on epätosi.

    Mitä hiljempaa opettajakunta odottaa, sitä varmimmin "tietäjiä" ympärillä pörrää.

    Deep

    VastaaPoista
  6. Deep, hienoa että jokin muukin näkee, ja haluaa nähdä, keisarin uusia vaatteita.

    Opettajien pitäisi ottaa haltuun oma alansa, ja nauraa "vesopäivä- ja projektiasiantuntijat" takaisin omien työpisteidensä ääreen.

    Miten hitossa se on edes mennyt tällaiseksi että me opet annamme joidenkin toisten tulla kertomaan, mitä " nyt pitää koulussa nähdä, kokea, tuntea ja muuttaa", ja me istumme vielä siellä kuuntelemassa yhden kahvikupin ja korvapuustin hinnalla.

    Takaisin perusopettajan autonomia ja oman työn itsekunniotus!

    Äänestetään aluksi nyt edes vaikka jaloilla ja jätetään educat ja peducat hölmöille.

    Nm. Out

    VastaaPoista
  7. Voisimme ottaa mallia vaikkapa lääkäreistä, he ovat reilusti "ammattimiehiä".

    Ammattilaista aina kuunnellaan. On jotenkin outoa, että ihmiset kuuntelevat tarkemmin autonkorjaajaansa kuin oman lapsensa opettajaa.

    Lääkäreillä se ammattimaisuus näkyy ay-toiminnassakin.

    Deepille...ne "tietäjät" ottaa oikeasti pannuun.

    Se ylempi korkeakoulututkinto on oikeastaan alentanut opettajien arvostusta yleisesti, nyt ollaan niin sivistyneitä että, ollaan ymmärtävinään kaikkea ja kaikkien mielipiteitä...

    Toista oli ennen, silloin, kun itse kävin koulua 60-70-luvuilla opettajien silmille ei hypitty, opettajille ei turhista valitettu. Olihan aikakin eri, mutta kyllä meissäkin on jotain vikaa, kun annamme kaiken vain tapahtua.

    VastaaPoista