torstai 12. helmikuuta 2009

Mustelmilla

HS 12.2.

Suuri osa peruskoulun yläluokkien opettajista on joskus kokenut oppilaiden aiheuttamaa häirintää ja väkivaltaa, ilmenee Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen keskiviikkona julkistamasta verkkokatsauksesta."

Tyypilliset tilanteet, joissa väkivallan mahdollisuus on suuri:

- oppilaan rauhoittaminen
- kahden riehuvan tai tappelevan oppilaan väliin meneminen

Loukkaavaa käytöstä oppilaiden taholta on kokenut lähes joka toinen opettaja. Erityisopettajat kohtaavat väkivaltaa useammin kuin muut opettajat.

Olen itse miettinyt monta kertaa, kuinka minun pitäisi toimia, kun pitää mennä oppilaiden väliin konfliktitilanteessa. Lähes aina on puhe riittänyt. Hyvä komentosana on aina yksinkertainen: IRTI. Jos oppilaat jatkavat toistensa telomista, väliin on mentävä, jotta ei satu enää pahempaa.

Nykykoulussa on monia naisopettajia, joita oppilaat eivät tahdo uskoa tiukoissa tilanteissa. Ohje on, että silloin paikalle on kutsuttava esim. kouluisäntä.

Alakouluissa on jonkin verran lisääntynyt pienten lasten opettajiin kohdistama "sumea väkivalta". Oppilas toimii hetkellisen raivon vallassa, eikä pysty hillitsemään itseään. Voidaan heittää opettajaa saksilla tai taltalla.

Poliisit tai vartijat tai valvontakamerat amerikanmalliin eivät auta väkivallan ehkäisyssä.

Pitää puuttua ajoissa oppilaiden häiriökäyttäytymiseen. Avainasemassa ovat esikoulut ja alakoulun ensimmäiset luokat. Alkuun on satsattava.

1 kommentti: