Otin viime kirjoituksessani voimakkaasti kantaa Anna Kontulan blogikirjoitukseen Lapset eivät ole säilytysongelma.
Eilen Yleisradion toimittaja Hinni Aarninsalo otti minuun yhteyttä ja pyysi minut mukaan huomiseen A-studion Stream-ohjelmaan. Stream lähetetään suorana puoli yhdeksän uutisten jälkeen. Ohjelman nimi on Onko peruskoulu syvältä?
Paikalla ovat lisäkseni kansanedustaja Anna Kontula ja dosentti Jari Salminen Helsingin yliopistosta. Lisäksi ohjelmasta on Skype-yhteys New Yorkiin, tutkija Pasi Sahlberg.
Mielenkiintoiseksi keskustelun tekee, että keskustelijoina on kolme tutkijaa ja yksi jätkä. Olen ainoa, joka tällä hetkellä toimii opetustyössä.
Toimittaja Aarninsalo kertoi, kuinka ohjelma tulee pääpiirteittäin etenemään. Ohjelman alkupuolikkaalla kansanedustaja Kontula perustelee blogissaan esittämänsä väitteet tai mielipiteet, ilmeisesti minä vastaan niihin yhdessä dosentti Salmisen kanssa. Toisen puoliskon alussa otetaan yhteys tutkija Sahlbergiin, joka liittää suomalaisen peruskoulun laajempaan kansainväliseen kontekstiin. Varmaan PISA-tutkimukset mainitaan.
Toimittaja Aarninsalo kertoi, kuinka ohjelma tulee pääpiirteittäin etenemään. Ohjelman alkupuolikkaalla kansanedustaja Kontula perustelee blogissaan esittämänsä väitteet tai mielipiteet, ilmeisesti minä vastaan niihin yhdessä dosentti Salmisen kanssa. Toisen puoliskon alussa otetaan yhteys tutkija Sahlbergiin, joka liittää suomalaisen peruskoulun laajempaan kansainväliseen kontekstiin. Varmaan PISA-tutkimukset mainitaan.
Ongelma on, että ohjelma-aikaa on puoli tuntia ja ohjelmassa on neljä keskustelijaa. Neljässä on yksi liikaa. Toinen ongelma on, että samaan aikaan melkein kaikki suomalaiset katsovat Suomi-Kanada lätkämatsia. Onneksi Stream on myöhemmin katsottavissa YLE:n hienossa Areenassa.
Toivottavasti pysytään asiassa eli puhutaan peruskoulusta. Toivottavasti en ole ainoa peruskoulun puolustaja, jotta en joudu altavastaajaksi. Odotan taustatukea Pasi Sahlbergilta.
Minun tehtäväni on tuoda vahva käytännön näkökulma peruskoulusta. Minusta peruskoulu ei ole syvältä.
Katsoin eilen yhden Streamin ohjelman Areenasta, studion penkit ovat epämukavat ja muovisen liukkaat. Toivottavasti pysyn tuolilla.
Pikalisäys:
Kävin Stremin sivuilla. Sivu on päivitetty, nyt ohjelman nimi on: Mättääkö jokin peruskoulussa? Ihmettelinkin hiukan ohjelman nimen ensimmäistä versiota.
Katsoin eilen yhden Streamin ohjelman Areenasta, studion penkit ovat epämukavat ja muovisen liukkaat. Toivottavasti pysyn tuolilla.
Pikalisäys:
Kävin Stremin sivuilla. Sivu on päivitetty, nyt ohjelman nimi on: Mättääkö jokin peruskoulussa? Ihmettelinkin hiukan ohjelman nimen ensimmäistä versiota.
Ei muuta kuin tsemppiä.
VastaaPoistaOta tiukan rennosti. Ei peruskoulu nyt tähän kaadu. Muista että näitä huutelijoita on ollut aina. Milloin p-koulu tappaa luovuuden ( 80-luvun väite) , milloin se ei opeta ystävyyttä, yhteistyötä ja avunantoa riittävästi naapuriasioissa ( muistatteko 70-luvun?) milloin se ei ota huomioon yrityselämän tarpeita ( 90-luku).
Nimitän näitä kontulankaltaisia "koulufantasisteiksi" - koulun on muututtava omien käsitysten ja näkemysten, oletusten ja pelkojen käsittelypaikaksi.
Ja perusteenahan toimii "mun mielestä olis tärkeää nyky-yhteiskunnassa hei" -analyysi.
Peruskoulun ainoat asiantuntijat ovat oppilaat ja opettajat. Nehän siellä sen koulupäivän yhdessä tekevät.
Ja iso juttu lopuksi. Kontula on sitä mieltä että koulun on muututtava yhteiskunnan uusien muuttuneiden vaatimusten suhteen. Mikä rimanalitus! Tuohan on juuri suomalaisen peruskouluidean antiteesi. Kuulostaa Kontula jo joltakin työelämän keskusliiton toiminnanjohtajalta.
Suomalaisen peruskoulun ideahan on että se LUO todellisuutta omalta arvopohjaltaan eikä vain vastaa sen haasteisiin. Koulu muuttaa maailmaa eikä päinvastoin. Tuo tämä asia esiin. Peruskoulu ei ole tuottamassa työelämän tykinruokaa vaan sen tavoitteet ovat aivan jossakin muualla, ihmisyydessä ja humanismissa, aidosti tieteellisessä maailmankuvassa, järkevässä ja tuntevassa ihmisessä.
Jorma P
Jorma P
Onnea matkaan! Pidä pää kylmänä ja puolusta koulutuksen tarjoamia mahdollisuuksien, ei tulosten, tasa-arvoa. Lupaan sattuneista syistä olla katsomatta mutta näkeehän sen sitten myöhemmin netistä!
VastaaPoistaMutta vastusta resurssien alasajoa, jota oma kuntasikin näyttää valmistelevan.
VastaaPoistaMartti...aivan varmasti teen niin.
VastaaPoistaVantaan aamurätingeistä, kunnasta vähennetään 100 koulunkäyntiavustajan tointa. Samaan aikaan Vantaa aloittaa ns.lähikouluperiaateohjelman, ikluusion.
Kävi juuri niin kuin ennustin. Minulle on nyt hyvin vaikea kenenkään sinisin silmin selitellä, etteikö suunnitelmalla pyritä säästöihin.
Vantaan velat ja talousnäkymät ovat olleet koko ajan tiedossa.
Erityisoppilaiden vanhemmat tulevat kauhistumaan, kun he saavat tietää säästöjen kohteet. Henkilökohtaisia avustajia häädetään ulos kuin vikkilästä kissoja.
Olemme olleet, opettajisto, ja inkluusion kannattajat todella naiiveja uskoessamme kauniisin puheisiin ja sinisilmäisiin vakuutteluihin.
Ekoilta ja tokilta viedään yksi oppitunti ensi vuoden alusta lähtien. Säästöt alkavat 1.1.2013. Kouluissa alkaa kuumeinen suunnittelu, kuinka selviämme tulevaisuudessa.
Olen aivan varma, että sama aalto tulee pyyhkimään sekä Espoon että Helsingin yli. Aallon korkeus voi olla hieman matalampi.
Palaan asiaan blogikirjoituksellani viikonlopun aikana.
Vanhemmat, herätkää jo.
Muistakaa osallistua keskusteluun Kai-Arin kanssa:
VastaaPoistaFB: facebook.com/astudiostream
Twitter: #a_stream, @astudiostream
Ystävällisesti,
Jaakko Karhu
A-studio: Stream
Tsemppiä! Pitää viritellä Twitter valmiiksi oikealle taajuudelle!
VastaaPoistaT. Anna-Maria
Mistä tuo Anna on saanut ajatuksensa? JO aikoja sitten aineenopettajana tei niin ala- ja yläkoulussakin kuten lukiossakin enemmän kuin mitä tuo tantta ajatteli. Siis, eivät opettajat tyhmiä ole, eivät kaltaiseni vanhatkaan, jotka jo ovat eläköityneet.
VastaaPoistaoscari...en ymmärrä.
VastaaPoistaKoskaan en ole ollut niin pihalla keskustellessani peruskoulusta kuin tänään. Kontula puhui kuin vierasta kieltä, jota en ymmärrä.
Tuntui siltä, että hän ei ymmärtänyt mikä peruskoulu oikein on.
Pärjäsit hyvin vaikka Kontula yrittikin väistää aiemmin irti päästämiään sammakkoja. Kontula puhui jostakin ihme sillisalaattikoulusta unohtaen kokonaan peruskoulun kokonaisvaltaisen idean, humanismin ja tieteellisen maailmankuvan edistämisen - ja mitä ehdottaa Kontula: kokkausta hinduille ja muuta sälää. Eikä mennyt sille jakeluun että vuosiluokat 1-6 ovat olleet jo todella pitkään myös kaikkea muuta kuin oppiainejakopohjaisia, vaikka jaot lukujärjestyksessä ovatkin.
VastaaPoistaVielä räikeämpi hänen huolistaan oli se ettei koulussa opeteta toimeentulokaavakkeiden täyttämistä! Vaikka minä en todellakaan ole mikään markkinameiningin kannattaja, niin tuon puheen jälkeen ymmärrän Matti Apusen ja jopa sen Suomen vihatuimman miehen (BW) joitakin kantoja.
Luulisi Kontulan vasemmistoliittolaisuudestaan huolimatta lähtevän siitä, että työn tekeminen on ainoa mikä elättää tämänkin hetkiset koululaiset ja opiskelijat tulevaisuudessa eikä valmistautumisen sosiaaliseen ja ekonomiseen syrjäytymiseen.
No, kuten aiemmin sanoin: milloin "ehdotuksia" tulee vasemmistolitolta, milloin hiihtoliitolta; ehkä meidän opettajien olisi pitänyt jo oppia että puhetta riittää, kun jokainen haluaa olla peruskoulun asiantuntija mutu-pohjalta.
Kontula voisi hallituspuolueen jäsenenä yrittää pistää oikeasti oikeita kouluasioita kuntoon eduskunnassa. Kysymys on myös taloudesta kuten K-A sanoi.
Minun uudistukseni olisi: hyvinvoivia oppilaita ja hyvinvoivia opettajia kunnolla varustelluissa luokkahuoneissa, näennäisprojektit sivuun ja opettajuus ja koululaisuus takaisin sille kuuluvalle paikalle. Sitä voisi nimittää vaikkapa länsimaiseksi sivistykseksi. Kyllä siinä hindutkin tulisivat hyvin käsitellyiksi...:)
Jorma
Jorma...
PoistaKontulan teesit, jotka hän esitti ennen lähetystä ja lähetyksessä olivat hämmästyttävät:
1. Koulurakennukset pitäisi purkaa ja suunnitella ja rakentaa uudelleen.
2. Ainejakoisesta opetuksesta on luovuttava.
Yritin selittää hänelle, että ei oikein ole rahaa rakennusten purkamisiin ja uudelleen rakentamisiin. Salminen yritti rautalangasta vääntää, ettei ainejakoisesta opetuksesta voi luopua. Salminen tutkijana tiesi mistä puhui ja oli hyvin laaja-alaisesti sivistynyt ihminen.
Kontula ei käsittänyt, että peruskoulu on yhdeksän vuoden kokonaisuus. Hän puhui kuin peruskoulu olisi vain ysiluokka.
Peruskoululaiset ovat vielä lapsia.
Parhaat keskustelut pidettiin ennen lähetystä odotustilassa.
Hienoa, että puolustat peruskoulua ja kerrot sen todellisuudesta, mutta myös tarpeista. Nyt kun viimeisen parin vuoden aikana olen enemmän päässyt seuraamaan koulutuksen kansainvälistä tilaa, olen Pasi Sahlbergin kanssa aivan samoilla linjoilla: verrattuna mihin tahansa muuhun maahan, meillä on upea peruskoulu, jossa toimivat maailman parhaiten koulutetut kasvattajat ja opettajat.
VastaaPoistaTuo ei ole itsestään selvyys. Resursseista tulee pitää huolta ja tällä hetkellä leikkaukaalto pyyhkäisee läpi koko valtakunnan. Oletettavasti ei ole yhtäkään kuntaa, jossa talouden tasapainottamista ei tämän vuoden aikana suunniteltaisi myös perusopetuksen kustannuksella. Vantaallakin tuo kh:n edellyttämä leikkauslista on karmiva.
Mainitsit keskustelussa tärkeän pointin: opettajat ovat kurkkua myöten täynnä "kehittämistä". Näin asia on. Siihen on syinä se, että kehittämiseen ei ole ajallisia resursseja ja toisaalta kehittäminen koetaan ulkoapäin ohjatuksi, usein opetussuunnitelmien näennäiseksi viilailuksi. Toivottavasti tulevaisuuden kehittäminen on sitä, että opettajat ja koulut saisivat mahdollisuuksia kehittää koulutasolla kollegiaalisesti yhteistä opetuksen suunnittelua ja toteutusta, kuten myös tarvittavaa oppimisympäristöä. Uusi ops-kierros on alkamassa ja toteutettanee valitettavasti melkoisen perinteellisesti.
Hyvin hoidit homman, K-A.
VastaaPoistaKontula on ilmeisesti katsonut Sir Ken Robinsonia
VastaaPoistasinänsä ihan maineikasta animaatiota:
http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U
Sieltä ne tehtaanpillitkin löytyvät.
Katsoin perjantaisen A-studio: Streamin jakson 11/30 jossa te ja kansanedustaja Anna Kontula keskustelitte suomalaisen peruskoulun ongelmista.
VastaaPoistaOlen itse lukion opettajan ainoa lapsi ja äitini on ollut englannin ja venäjänkielen opettajana Mäntsälän lukiossa jo vuodesta 1977 .
Itse en ole koskaan käynyt lukiota mutta yläaste vuosina lukio oli yläkoulun vieressä ja osa opettajista piti luokkaa yläkoulun puolella. Myös äitini.
Itse arvostin hänen työtään. Yläkoulussa oli paljon opettajia jotka tunsivat äitini. Pidin itse kuria pitävistä opettajista.
He olivat olleet siellä jo yli 20 vuotta. He muistuttivat äitiäni jolla oli samanlainen opetustapa. He kaikki olivat vanhan kansakoulun-kasvatteja.
Ylä-aste oli minulle se lähtöpaikka jossa opitaan aikuistumaan. Ei tietenkään yhdessä yössä vaan vaiheittain. Vastuunkantaminen vaikkapa omista läksyistä oli sinulla.
Ala-asteella oli vapaampaa. Ylä-asteella oppiminen oli nopeaa mutta oli myös hyvin virkistävää. Siellä sai argumentoida ja haastaa. Tietenkin asian mukaisesti.
Anna Kontulan ajatus peruskoulusta on mielestäni utopistinen. Ei peruskoulun tehtävä ole opettaa nuorille kuinka haetaan Kelasta tukea tai täytetään työttömyys tuki paperit vaan sen tehtävä on kertoa että tälläinen järjestelmä on olemassa ja piste.
Lisäksi en ymmärtännyt sitä mihin hänen käsityksensä siihen että kouluun pitäisi tulla tietyn kellon ajan mukaisesti. Kuvitellaanpa että kaikki oppilaat tulisi kouluun koska he haluaisivat. Itse olen kuullut eräältä koulukaveriltani joka oli Brasiliassa lukiolaisena vaihdossa että siellä täkäläisessä koulussa Sao Paulossa tanssittiin sambaa kesken matematiikan oppitunnin. Näinkö Anna Kontula haluaa että pohjoismainen järjestelmä muuttuisi latinalaisamerikkalaiseksi käsien huiskutelemiseksi.
Lukion ja ammattikoulun tehtävänä on kertoa yhteiskunnan tukijärjestelmän toiminnasta. Sitä juuri minä opin kun olin Järvenpäässä opiskelemassa merkonomiksi.
Luuleeko Anna Kontula että 8-vuotias tietää mikä on parlamentarismi tai perustuslaki. Tuskinpa. Niiden tutkiminen ja selvitys tulee ylä-koulussa ja lukiossa.
Moni lukiolainen ei edes tiedä mitä parlamentarismi tarkoittaa. Tai mitä eroa on Suomen ja Ranskan valtiomuodossa.
Minusta ylä-asteelle pitäisi tulla yhteiskuntaoppiin yksi uusi järjestelmä eli EU:n toimintaa käsittelevä jakso. Se voisi yhistää historian ja yhteiskuntaopin kanssa siten että kerrotaan EU:n syntyminen ja sen toiminta nykyään ja tietenkin erot vuoden 1959 ja 2006 välillä.
Kotitalous tunnilla ei pidä opetella kuinka hinduille laitetaan ruokaa. Kuten Kontula asian ilmaisee. Vaan miten valmistaa peruskotiruokaa vaikkapa perunoiden keittäminen tai riisin valmistus.
Minulle ei ole tullut vielä selvyys minkälaista tuntijako uudistusta Kontula oikein ajattelee. Jos te pystytte viisaana opettajana sen kertomaan mikä on oma mielipiteenne.
Kunnioitan teidän näkemystänne jo yli 30 vuotta opettajana. Olette yhtä saman veroinen kuin äitini opettajana.
Teillä ja äidilläni on sen viimeisen todellisen opettajan näkemys peruskoulusta.
Teidän kokemus opettajana on kiistatonta ja siihen Anna Kontulan on turha tulla sanomaan mitään.
Kun näin teidät Stream ohjelmassa niin sanoin itselleni "Tuossa Kaissa on sitä mitä opettajassa pitää olla eli viisautta".
Uudistaminen on hienoa mutta koulua ei pidä uudistaa business-maailmasta otettujen mallien mukaan.
Peruskoulu ei ole Nokia.
Peruskoulun tehtävänä ei ole tuottaa voittoa. Nokian tehtävä on tuottaa voittoa ja uusi puhelimia.
Koulun tehtävä on sivistää suomalaisia nuoria. On etuoikeus suomalaisena sanoa että Suomen koulujärjestelmä on maailman huippua ja Etelä-Korea on vain sen edellä ykkösenä ja Suomi hyvänä kakkosena. Yhdysvallat on tippunut vertailuissa jo ajat sitten sadan surkeiman joukkoon. Samoin niin hieno yhteiskunta kuten Saksa.
Peruskoulusta ei saa tehdä anarkismin kotia.
Rahul Somani
Mäntsälästä