maanantai 10. joulukuuta 2012

Yhteiskuntaoppia kansalaisille

Yle 10.12.

Mitä on yhteiskuntaoppi?

Mitä yhteiskuntaoppi on ja mitä sen tulisi olla? Mitä ovat ne perustiedot, jotka yhteiskuntaopin tulisi antaa? Kaipaatko kansalaistaitoa?

Peruskoulun yhteiskuntaopin tulisi antaa perustiedot ja -taidot yhteiskunnan rakenteesta sekä kansalaisen vaikutusmahdollisuuksista.

Mikään tuntimäärä ei riitä kuitenkaan kattamaan kaikkea mahdollista yhteiskunnasta, jokaiselle näkemyssuunnalle ei oppikirjoissa ole tilaa.

Yhteiskuntaopin opetusta huudetaan ratkaisuksi moniin ongelmiin äänestyshalukkuudesta graffitien piirtämiseen.


Kerron esimerkin, joka on jäänyt ikuisesti mieleni sopukoihin kummittelemaan:

Hesarissa tehtiin hauska ja yksinkertainen kysely joskus 80-luvulla. Aikuisille helsinkiläisille esitettiin yksinkertainen kysymys: "Mikä on valtioneuvosto?"

Vain joka viides ihminen pystyi selittämään, mikä on valtioneuvosto.

Nyt Hesarissa pohditaan, mitä on yhteiskuntaoppi. Kannattaa painaa linkkiä ja katsoa, millaista keskustelua siellä käydään. Joka kohdin keskustelu ei ole mieltä ylentävää.

Ennen oppikoulussa oli oppiaine nimeltään historia ja yhteiskuntaoppi. Nyt peruskoulun viimeisellä luokalla järjestetään oppilaille yhteiskuntaopin kurssi tai kursseja. Arvioinnissa yhteiskuntaoppi sisällytetään historiaan, jota tietenkin arvioinnissa painotetaan enemmän, koska historiaa opiskellaan enemmän kuin yhteiskuntaoppia.

Jotta ei arvuuteltaisi, mitä yhteiskuntaoppiin sisältyy, laitan linkin oman alueeni ysiluokan yhteiskuntaopin tavoitteisiin ja sisältöihin:

http://www.edu.vantaa.fi/pahkis/    >   Kouluinfo   >   Opetussuunnitelma   >   13 Yhteiskuntaoppi

Laitan linkin oman alueemme yläkoulun sivuille, sieltä näkyy tuntijako ja kurssimäärät:

http://www.edu.vantaa.fi/hameenkyla/wp/?page_id=141

Yhteiskuntaopin kurssisällöt ovat erittäin laajat yksilön hyvinvoinnista talouspolitiikkaan. Jo ensi silmäyksellä tajuaa, kuinka tärkeästä oppiaineesta oikeastaan on kysymys.

Alakoulussakin jo hieman kosketellaan yhteiskuntaoppia. Tartun aina ajankohtaisiin aiheisiin. Kun on esim. kunnallisvaalit, yritän selvittää lapsille, miten kunnallinen päätöksenteko toimii.

Opetan nyt neljättä luokkaa. Ympäristö- ja luonnontiedossa viime oppitunnilla otsikkona oli "Suomen pääelinkeino on teollisuus". Kappaleen yhteydessä selitettiin verotuksen idea.

Kuudennen luokan kohokohtia on vierailu eduskuntaan. Ennen vierailua käydään yksinkertaisesti läpi eduskuntavaalit, puolueet ja hallitus ja sen muodostaminen. Eduskunnasta otetaan mukaan joka oppilaalle eduskuntaesitteet, joita seuraavana koulupäivänä käydään läpi.

Historiaa on alakoulussa vähän, yksi tunti viidennällä ja kaksi kuudennella. Muutama vuosi sitten alakoulussa oli historiaa yhteensä viisi viikkotuntia.

Tällä hetkellä erilaisilla keskustelupalstoilla käydään käsittämättömän surkeaa keskustelua koulun antamasta yhteiskuntaopista. Jotkut syyttävät koulua ja historian ja yhteiskuntaopin opettajia aivopesusta, ei siis ymmärretä suomalaisen peruskoulun luonteesta mitään. Joissain kommenteissa on vaadittu jopa sitä, että ysiluokan yhteiskuntaopin opettajat pitäisi laittaa jonkinlaiseen valvontaan! Ehdotus sai kannatusta.

Suomalainen historian ja yhteiskuntaopin opetus on maailmanlaajuisesti ajatellen aivan huippuluokkaa. Monissa maissa keskitytään lähes pelkästään oman maan historiaan. Suomalaiset historian ja yhteiskuntaopin opettajat ovat, kuten muutkin peruskoulun opettajat, koulutukseltaan maailman kärkeä.

Ylen sivuilla kysyttiin myös, että "kaipaatko kansalaistaitoa?" Kyllä kaipaan. Nyt kansalaistaito on upotettu sekasikiöoppiaineeseen,  ympäristö- ja luonnontietoon. Samaan kasaan on heitetty biologiat ja maantiedot, fysiikat ja kemiat.

Kyllä kaipaan kansalaistaitoa.

Kun aloitin opettajan työt, oli kolme viikkotuntia biologiaa ja maantietoa, yksi viikkotunti ympäristö- ja kansalaistaitoa sekä yksi viikkotunti jo ajat sitten unholaan jäänyttä oppilaanohjausta, yhteensä viisi viikkotuntia. Nyt neljännellä luokalla minulla on käytössä vain kaksi viikkotuntia ympäristö- ja luonnontietoa, kolme viikkotuntia on hävinnyt kuin tuhka tuuleen.

Nettikeskustelupalstoilla jotkut ovat sitä mieltä, että yleissivistystä ei tarvita. Voidaan sanoa vaikka, että "mitä kirvesmies tekee yleissivistyksellä?"

Pari esimerkkiä:

1. Kun Neuvostoliitto oli Afganistanissa, manhattanilaisilta kysyttiin "mitä pitäisi tehdä?" Enemmistö silmää räpäyttämättä olisi aloittanut kolmannen maailmansodan. Onneksi Yhdysvaltain silloinen presidentti oli niin sivistynyt, ettei hän painanut ydinasenappia.

2. Suomessa on käyty raiskaus- ja pedofiilikeskusteluja. Kysyttäessä suhteellisen moni aikuinen, ns. ajatteleva ihminen, on alkanut yhtäkkiä kannattaa sitä, että kuolemantuomio otettaisiin käyttöön. Onneksi suurin osa suomalaisista on niin sivistyneitä, että Suomessa ei kuolemantuomiota oteta käyttöön.

Jos kansan sivistystasosta ei pidettäisi huolta, raiskaajat ja pedofiilit kuohittaisiin, avionrikkojat kivitettäisiin hengiltä hiekkakuoppiin.

On aivan käsittämätöntä, että Yle esittää kysymyksen "mitä ovat ne perustiedot, jotka yhteiskuntaopin tulisi antaa?" Asioita on pohdittu asiantuntijoiden kanssa perusteellisesti koko peruskoulun olemassaolon ajan. Nyt aletaan tehdä viidettä peruskoulun ajan opetussuunnitelmaa eikä niitä suunnitelmia hatusta tai kansalaispulinalla voida vetää.

Ylekin olisi voinut laittaa linkin vaikka Hämeenkylän koulun sivuille, jotta tiedettäisiin edes mistä ylipäätään keskustellaan.

"Musta ois kivaa ku yhteiskuntaopintunneilla opetettaisiin piirteleen graffitteja seinille..."

7 kommenttia:

  1. Hei, yhteiskuntaopin opetuksesta ilmestyi juuri mielenkiintoinen väitöstutkimus tuolta Turun pujolesta. Marju Markkanen sen kirjoitti ja sen voi lukea e-kirjanakin osoitteesta: http://www.properuskoulu.net/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oscari...tarkempi osoite on:

      https://www.doria.fi/handle/10024/84799

      Aika nopeasti tutkimus löytyy myös googlaamalla sanaparilla "Marjut Markkanen".

      Poista
    2. Sori, olen laittanut ties minkä osoitteen tuohon. Onneksi korjasit sen, kiitos suuri ja kaunis. Hyvää Joulun odotusaikaa, kait sitä advemntukseksi eli keisarin tulemiseksi kutsutaan?

      Poista
  2. Ymmärrän hyvin että tunteitakin on pelissä kun yhteiskuntaopista puhutaan, onhan yhteiskunta aina yhtä kuin yhteiskunnan ylläpitämät arvovalinnat. Asia on siis kunnolla eettinen ja poliittinen.

    Peruskoululla on kuitenkin kaksi selvää pohjakiveä johon koko opetus perustuu, peruskoulu ei todellakaan ole millään tavoin "puolueeton" laitos kuten jotkut virheellisesti kuvittelevat.

    Se pohjahan on kuten me kaikki muistamme
    ( muistammehan?) tieteellinen maailmankuva ja humanistinen ihmiskäsitys.

    Noista emme saa poiketa isoissa linjoissa millään verukkeella, oli se houkutus sitten uskonnollinen, pedagoginen, monikulttuurinen näkökulma tai ympäristönäkökulma tms.

    Nuo pohjakivet ( surkea vertaus, mutta olkoon...) määräävät myös sen, että yht.kuntaopin opetuksen on noiden meitä ohjaavien perusteiden sitomina oltava demokraattiseen ja vapaaseen yhteiskuntaan kasvattavia.

    Me saamme siis olla ihan törkeästi puolueellisia noiden, sanoisinko länsimaisten ihanteiden puolesta. Mitään ja ketään muuta tietenkään mollaamatta, tämä lienee itsestään selvää.

    Emme toimi siis puolueettomassa peruskoulussa, suomalainen peruskoulu on arvonsa tiukasti valinnut ( ja mielestäni vielä oikein!) ja siinä nimenomaan yhteiskuntaoppi on keskiössä.

    Opettaja liputtaa humanismin, demokratian, sivistyksen ja tieteen puolesta loppujen lopuksi.
    Ei huono homma, vai mitä?

    Keskustellahan voi kaikesta, mutta oppilaita ei pidä peruskoulussa johtaa harhaan esim. ympäristökasvatuksen nimissä.

    Vaihtoehtokoulut olkoon yksityisiä.

    Tsemppiä yht.kunt.opet - ainakin me blogistin kanssa luotamme teihin.

    Jorma



    VastaaPoista
  3. Jorma...kyllä näin on.

    Kun tehdään vallankumouksia, kannattaa aina tappaa ensin sivistyneistö, sitten opettajat. Uudet intomieliset alan aatteen maikat laitetaan sitten tilalle.

    Jorma: "Opettaja liputtaa humanismin, demokratian, sivistyksen ja tieteen puolesta loppujen lopuksi.
    Ei huono homma, vai mitä?"

    Ei huono, ei huono ollenkaan. Minä liputan noiden asioiden puolesta mielihyvin. Koulu ei voi taistella vallitsevaa yhteiskuntaa vastaan.

    70-luvulla peruskoulun alkuaikoina jotkut yrittivät, huonoin tuloksin. Kun aloitin hommat vuonna 1980, opettajienhuoneisiin tuli sellainen lehti kuin "Opetustyöläinen". Lehden sisältö oli vähintäinkin mielenkiintoinen. Sääli, että olin niin hölmö, etten kerännyt niitä talteen. Yritin googlata, mutta ei tullut osumia.

    VastaaPoista
  4. Niin. Kyllä tuota humanismi-demokratia-tiede-taide-ihmisjärki - pohjaa yritetään hivuttamalla vyöryttää nytkin, mutta eri pohjalta. Epävarmoina peruskoulun varmasta pohjasta ( kts. ed. kommenttini) opettajakunta nyökyttelee vähän sinne tänne, useimmiten ymp.kasvatuksen nimissä kulkevan antihumanismin kanssa. Tähän jos mihin tarv. yht.kuntatietoa - ja oppia ala- ja yläkoulussa osoittamaan, että suhteellisen hyvät olomme ovat demokratian ja sittenkin myös vapaan ja vastuullisen markkinatalouden hedelmiä. Jorma

    VastaaPoista
  5. Et kyllä K-A haastetta pelkää, se on sanottava.

    Yhteiskuntaopin perusteita netin läpi aikuisille, kun aikanaan koulussa leikattiin vähistäkin tunneista.

    Ja niin selkeästi että leikkauksista huolimatta pitäisi jokaisen peruskansalaisen olla `pakassa`.
    Hyvin selkeä ja perusteltu. Jatka samaan taattuun tyyliin - asialinjalla.

    Vantaan vaari

    VastaaPoista