Yle 3.12.
Opetus- ja kulttuuriministeriön
työryhmä luovutti tänään ehdotuksensa koulutuksellisen tasa-arvon
parantamiseksi opetusministeri Jukka Gustafssonille. Vanhempien varallisuus ja
koulutustaso ennustavat edelleen lasten koulutuspolkua – paremmin
toimeentulevien jälkeläiset kouluttautuvat keskimäärin pidemmälle kuin
vähäosaisten perheiden lapset.
Työryhmä ehdottaa kaikkiaan 35
toimenpidettä koulutuksellisen tasa-arvon parantamiseksi. Esityksen mukaan
lasten varhaista eriytymistä voisi parhaiten ehkäistä osoittamalla
lisäresursseja kouluille, joiden oppilaista merkittävä osa painiskelee heikon
koulumenestyksen kanssa.
Valtio jakaa tänä vuonna
ensimmäistä kertaa 23 miljoonaa euroa koulutuksellisen tasa-arvon
edistämiseksi. Työryhmä ehdottaa, että jatkossa raha kohdennettaisiin
nimenomaan oppimistuloksiltaan huonompien koulujen tukemiseen.
Työryhmän slogan, lasten tasa-arvo
paranee heikkoja kouluja tukemalla, on harkitsematon ja huono.
Koulujen oppimistulosten erot
johtuvat pääosin huonosta yhteiskuntasuunnittelusta. On selvää, kun
asuinalueita on suunniteltu yksisilmäisesti, eri asuinalueiden koulujen
oppimistulosten erot ovat kasvaneet. Joissain kaupungeissa ihmiset on jaoteltu
asumaan varallisuustason mukaan, on hyvin toimeentulevien ihmisten
omistusasumisalueita ja on köyhien ihmisten ja maahanmuuttajien vuokra-asumisalueita.
Kärjistäen, ei ole heikkoja
kouluja, on vain huonosti suunniteltua asumista.
Sinänsä on järkevää jakaa 23
miljoonaa euroa koulutuksellisen tasa-arvon edistämiseksi oppimistuloksiltaan
heikompien koulujen tukemiseen. Mutta jotenkin tulee mieleen vanha lasten
laulu, jossa purukumilla paikkaillaan polkupyörän kumia. Nyt niitetään selkeän
ja johdonmukaisen politiikan ja yhteiskuntasuunnittelun satoa - Suomesta on
vaivihkaa tehty kaksinapainen yhteiskunta. Ei voida enää puhua pohjoismaisesta
hyvinvointivaltiosta.
Koulujärjestelmän tavoitteeksi
ollaan asettamassa kahta laajaa tavoitetta:
1. Korjataan uusliberalistisen
yhteiskuntapolitiikan fataaleja virheitä. Vapaat markkinat ja vapaakauppa eivät
sittenkään edistäneet parhaiten ihmisten yleistä hyvinvointia.
2. Satsataan
ennaltaehkäisyyn.
Koulutuksessa järkevintä on
panostaa heti lapsen koulutien alkuun, esikouluun ja peruskoulun kolmeen
ensimmäiseen luokkaan. Ei ole mitään järkeä vyöryttää lasta ongelmineen läpi
peruskoulun kuten nyt tehdään. Oppimisongelmiin pitää puuttua varhain, heti
alussa.
1. Koulukypsyyskokeet on otettava
uudelleen käyttöön. Nyt osa lapsista käy pari-kolme ensimmäistä lukuvuottaan
tyhjäkäynnillä. Yksi huilivuosi esikoulussa tekisi terää.
2. Jos oppilas ei ole saavuttanut
asetettuja tavoitteita, luokan kertaamiset opintien alussa on otettava
käyttöön. Alussa kertaamisen teho on suurinta. Nyt ei juuri kertailla, uskotaan
vain sokeasti, että kaikki oppivat kaiken samassa ajassa.
3. Kolmen ensimmäisen luokan
luokkakoot on pidettävä kohtuullisina, kolmen ensimmäisen luokan maksimina
pidän 20 oppilasta.
4. Jakotuntien riittävästä
määrästä on pidettävä huolta. Kolmena ensimmäisenä lukuvuonna pidän riittävänä
määränä neljää jakotuntia viikossa. Jakotunnit ovat mitä parhaitanta
eriyttämistä etenkin äidinkielessä lukemaan ja kirjoittamaan opeteltaessa.
5. Laaja-alaisia erityisopettajia
on oltava riittävästi luokanopettajien tukena oppimisongelmia ratkottaessa.
Lasten yhtäläisiä kouluvalmiuksia
on tarkoitus parantaa säätämällä esiopetus pakolliseksi vuotta ennen kouluun
menoa. Nykyisin se on vapaaehtoista, mutta peräti 99 prosenttia ikäluokasta
osallistuu esiopetukseen. Lähinnä hyvin harvaan asuttujen seutujen ja joidenkin
maahanmuuttajaperheiden lapset ovat toistaiseksi jääneet esiopetuksin
ulkopuolelle. (Yle)
Kannatan.
Kunnianhimoinen tavoite on
puolittaa sekä sosiaalisesta taustasta että sukupuolesta johtuvat erot
koulutukseen osallistumisessa lapsilla ja nuorilla sekä aikuisopiskelijoilla
vuoteen 2020 mennessä. (Yle)
Uskokoon, ken haluaa.
Puolittamisaikaa on vain noin
seitsemän vuotta. En usko, että pelkästään koulutuksellisilla toimenpiteillä kyetään puolittamaan sosiaalisesta taustasta että sukupuolesta
johtuvat erot koulutukseen osallistumisessa.
Tarvitaan paljon muutakin.
Koulutuspolitiikka on vain pieni osa yhteiskuntapolitiikkaa.
Seuraavaksi työryhmän esitys lähtee
lausuntokierrokselle, minkä jälkeen hallitus aloittaa sisäiset keskustelut
toimenpiteistä koulutuksellisen tasa-arvon parantamiseksi. (Yle)
Nyt mitataan Kokoomuksen kunnallisvaalipuheet.
Kokoomusta ei voi
hyvällä tahdollakaan kutsua koulutuksellisen tasa-arvon airueksi.
Lisäys, nyt löysin esityksen kokonaisuudessaan:
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2012/liitteet/tr28.pdf?lang=fi
Lisäys, nyt löysin esityksen kokonaisuudessaan:
http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2012/liitteet/tr28.pdf?lang=fi
Olen samoilla linjoilla. Nuo blogistin mallit ovat varmasti kaikkien opettajien kannattamia ja meidän pitää opettajina sekä kansalaisina toimia niiden edistämiseksi.
VastaaPoistaMutta asumisesta. En tiedä uskonko minä ajatukseen omistusasujien ja meidän vuokra-asujien sekoittamisen autuudesta. Siis koulutuksellisessa mielessä.
Kai pitäisi lähteä siitä että yhteiskunnan arvot ovat sen verran yhtenäiset ja toimivat, että täältä vuokrataloistakin tulee koulunsa hoitavia lapsia työssä käyvistä perheistä. Onhan niin aina ennenkin tullut. Ajatellaan vaikkapa Kallion työläiskaupunginosan historiaa...
Liittyykö epätasoarvo sittenkin "kulttuurien" keskittymiseen tietyille alueille? Jos suomen kieltä ei osata eikä sen osaamista yhteiskunnassa vaadita ja jos työttömyys periytyy isältä pojalle, mihin sitten koulutusta tarvitaan ja miksi sitä arvostettaisiin? Pudottaako tämä pehmeäksi kuvittelevamme suvaitsevaisuus ( joka onkin sisältä kova ja eriarvoistava liian helpossa liberaaliudessaan) maahamme muuttaneet perheet heti kättelyssä ensin koulutuksesta ja sitten työelämästä?
Kokoomuksen pitäisi lunastaa vaalilupauksensa.
Totta.
Meidän muidenkin pitäisi lunastaa lupauksemme.
Maahanmuuttajien ( joiden alueille se "heikko" koulu valitettavasti liian usein sijoittuu) pitäisi myös lunastaa lupauksensa yhteiskuntaamme integroitumisesta.
J
J...sekamallin autuudesta on näyttöä, vrt. Vantaa, jossa koulujen tasoerot ovat pääkaupunkiseudun pienimmät ja tulos hyvää.
VastaaPoistaHelsingistä löytyy hyviä uudehkoja sekamallialueita kuten Malminkartano ja Katajanokan uusi alue.
Ei ole mitään järkeä sulloa huono-osaisia ihmisiä samoille alueille, joissa ongelmat sitten kumuloituvat.
K, olen samaa mieltä ettei ole järkeä sulloa huono-osaisia samalle alueelle, mutta samalla pitäisi pyrkiä tietenkin poistamaan huono-osaisuutta sinänsä, eikö?
VastaaPoistaEihän huono-osaisuutta voi hoitaa vain niin, että huono-osaiset sekoitetaan muuhun populaatioon ja siten vähemmin näkyviksi.
Eikä poistaminen voi olla vain yhteiskunnan homma. Ei onnea voi kukaan järjestää. Vain mahdollisuudet pyrkiä siihen ( oikeus pyrkiä "onnen tavoitteluun" on muuten Amerikan perustuslaissa).
Maahanmuuttajille laitoin minimivaativaatimukset yllä:
kielitaito olisi hankittava oikeasti eikä vain puhuttava sen tärkeydestä - niin löytyy varmasti töitä ja muutkin ongelmat alkavat vähitellen helpottua, oikotietä rikkaaksi se ei tietenkään takaa, eli ei kannata jäädä kotiin odottelemaan.
Itse asiassa työelämä poistaisi aika paljon kantasuomalaistenkin ongelmia ja huono-osaisuutta. En usko että huono-osaisuutta on tilastollisesti paljon, jos vanhemmat käyvät töissä; niukkuutta kyllä mutta sellaista elämä joskus on.
Omaan utopiaani kuuluisi myös vanhanaikaisesti kunnon ja osittain yhtenäinen arvomaailma, väitän että monet masennukset ja ahdistukset nousevat myös siitä, että esim. klassisen perhemallin ihanne on hajotettu ja maassamme vaikuttaa monia poliittisia voimia jotka siitä iloitsevat. En uskalla kirjoittaa ihan suoraan mitä tarkoitan. Kukin voi keksiä itse. Mutta maailma on liian monessa asiassa liian monenlaisessa muutoksessa - liberalismi kukkii oikealla ja vasemmalla ja vihreällä...
Mutta asiaan takaisin: vuokrataloista voi tulla ihan yhtä hyviä perheitä kuin omistusasunnoista. Siinä mielessä mitään sekoittamisia ei tarvita, vaan työtä, toimeentuloa, yhteisvastuuta ja vastuullista vapautta kaikissa yhteiskuntaluokissa.
J
J...K, olen samaa mieltä ettei ole järkeä sulloa huono-osaisia samalle alueelle, mutta samalla pitäisi pyrkiä tietenkin poistamaan huono-osaisuutta sinänsä, eikö?
VastaaPoistaNimenomaan pitää pyrkiä poistamaan huono-osaisuutta sinänsä.
J...Mutta asiaan takaisin: vuokrataloista voi tulla ihan yhtä hyviä perheitä kuin omistusasunnoista. Siinä mielessä mitään sekoittamisia ei tarvita, vaan työtä, toimeentuloa, yhteisvastuuta ja vastuullista vapautta kaikissa yhteiskuntaluokissa.
Näyttää siltä, että työ ja toimeentulo ovat tulevaisuudessakin erittäin tiukilla. Yhteisvastuun ja vastuullisen vapauden kanssa olen pessimistinen. Hyvin paljon pitäisi tapahtua, ei oikein löydy uuden suunnan reivaajia.
J...K, olen samaa mieltä ettei ole järkeä sulloa huono-osaisia samalle alueelle, mutta samalla pitäisi pyrkiä tietenkin poistamaan huono-osaisuutta sinänsä, eikö?
VastaaPoistaSiitä huono-osaisuuden poistamisestahan tässä juuri on kysymys. Että kaikissa kouluissa oppilailla olisi mahdollisuus vastaanottaa opettajan opetusta.
Nythän on niin, että toisessa koulussa ope opettaa ja luokallinen rauhallisia lapsia (joiden vanhemmat ovat jo kotona huolehtineet läksyjen muistamisen ja selostaneet epäselvät kohdat ja aamulla tarjoilleet ravitsevat aamupalat...) kuuntelee mielenkiinnolla opetusta.
toisessa taas oppilas väistelee lentäviä kuminpalasia ja katsoo vierestä kun opettaja juoksee irrottelemassa tappelevia oppilaita toisistaan, etsii sitä yhtä karannutta ja ehkä siinä samassa selostaa viidelle suomea osaamattomalle oppilaalleen mitä 'lehti' tarkoittaa päästäkseen vähitellen kertomaan yhteyttämisestä.
Resursseja lisäämällä tuskin tulokset paranevat. Ruotsissa on niillä kouluilla, joiden resursseja huono-osaisuuden (lue: maahanmuuton)vuoksi on lisätty, huonommat tulokset kuin vähemmän resurssoiduilla kouluilla. Kjell Håkansson on tutkinut Ruotsin kouluja: mitä enemmän maahanmuuttajaoppilaita (koskee myös toisen polven maahanmuuttajia), sitä huonommat arvosanat ja mitä useampi opettaja oppilasta kohti, sitä huonommin menestynyt koulu.
VastaaPoistaTanskassa samanlaisia tuloksia. Aarhusin yliopisto tutki kokopäiväkoulua. Kokeilussa oli mukana 12 koulua, kaksikielisillä alueilla tulokset olivat huonoja siitä huolimatta, että tukeen, maksuttomaan ruokailuun ym. oli panostettu. Venstren kansanedustaja Karen Jespersen kirjoitti Berlingste Tideniin "Folkeskolen er truet af opløsning" (Peruskoulua uhkaa hajoaminen). Tanskassa on paljon huonosti toimivia kouluja, maahanmuuttajataustaiset oppilaat varsinkin muslimipojat käyttäytyvät huonosti, opettajiin kohdistuvat rasismisyytökset ovat yleisiä, kaksikielisistä oppilaista 38% ei koulussa saa riittävää luku- ja kirjoitustaitoa.
Tanskassa onkin yksityiskouluinnostus koko ajan lisääntynyt. Nørrebrossa jo 45% lapsista käy yksityiskoulua. Vanhemmat muuttavat koulupiiristä toiseen saadakseen lapsensa kouluihin, joissa ei ole maahanmuuttajataustaisia. Julkisissa kouluissa on vallalla vapaus ja suvaitsevaisuus, yksityiskouluissa kuri ja järjestys. Sosiaalidemokraatit Thorning-Schmidtin johdolla ajavat nyt kokopäiväkoulu-uudistusta.
Bogreol...
VastaaPoistaRuotsin koulujärjestelmän tulokset vapaakouluineen ovat ällistyttävän huonot. En ottaisi mallia Ruotsista juuri mistään.
Koulujärjestelmät ovat hyvin kulttuurisidonnaisia.
Sekä Ruotsissa että Tanskassa maahanmuuttajat ovat kasautuneet tiettyihin kouluhin. Suomessa jakautuminen on tasaisempaa. Toistaiseksi meillä ei ole "maahanmuuttajaslummeja", meillä ei ole slummeja ollenkaan.
Ruotsalaismalliset vapaakoulut olisivat viimeinen niitti.