keskiviikko 14. elokuuta 2013

Iltalehden juttu kouluarjen selviämisestä

10.8. Iltalehti 
Miten kouluarjesta selvitään?
Vuoden luokanopettaja neuvoo, miten uusi kouluvuosi saadaan parhaiten käyntiin.
Vantaalaisen alakoulun opettajan Kai-Ari Lundellin mukaan vanhempien on syytä osoittaa lapselle, että he arvostavat lapsen koulunkäyntiä.
Erityisesti pienille alakoululaisille koulun alku on merkittävä hetki.
– He ovat motivoituneita oppimaan uutta.
Yläkoululaiset painiskelevat motivaatio-ongelmien kanssa alakoululaisia useammin. Yläkouluun siirtyminen osuu lapsen kehityksen kannalta vaikeaan vaiheeseen: murrosikään.
– Viimeistään ysiluokalla motivaatio taas löytyy, kun nuori hoksaa, että on tehtävä oman elämän kannalta tärkeitä ratkaisuja.
Lundellin mukaan koulujen sisäinen yhteistyö on kehittynyt huimasti.
– Ennen opettaja toimi ongelmatilanteissa luokkansa kanssa yksin, nyt tukea saa muulta henkilökunnalta, kiittää vuoden 2013 luokanopettajaksi valittu Lundell.
Muista rytmi
Kotona kannattaa noudattaa säännöllistä elämänrytmiä, jotta koululainen pärjää koulutyön paineissa.
– Huolehditaan lapsen hyvästä ravinnosta, tuetaan ja seurataan koulunkäyntiä aktiivisesti. Kouluun voi aina tarvittaessa ottaa yhteyttä.
Liikunta ja ulkoilu ovat avaimia jaksamiseen.
– Kunhan aktiviteetit eivät rajoitu ruudun ääreen. Loppupeleissä kyse on yksinkertaisista, mutta tärkeistä asioista.
Mistä motivaatio?
Jokaisella on joskus ongelmia motivaation kanssa. Läksyt eivät maita, eikä jaksa lukea.
– Vanhemmat voivat osallistua lapsensa koulutyöhön vaikkapa kuulustelemalla vieraan kielen sanoja. Näin vanhempi osoittaa lapselleen, että arvostaa lapsen koulunkäyntiä.
– Koulu on lasten työtä. Koulu voi tarvittaessa järjestää tukitoimia.
Entä jos kiusataan?
Lundellin mukaan koulukiusaaminen on Suomen kouluissa vähentynyt sitten 1980-luvun.
Jos joutuu koulukiusatuksi, kannattaa ensin yrittää jutella asiasta kotona. Kouluun tulee ottaa yhteyttä.
– Vanhempi oppilas voi keskustella asiasta kuraattorin kanssa. Kouluissa tehdään jatkuvasti työtä kiusaamisen estämiseksi.
Avoin keskustelu on kaiken a ja o.
Parempia numeroita?
Jos oppilaan arvosanat tippuvat, on mietinnän paikka. Silloin lasta tai nuorta tulee tukea kotona entistä enemmän.
– On ensisijaisen tärkeää, että vanhemmat ovat kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä.
Ongelmien kanssa ei kannata jäädä kotiin muhimaan, vaan ottaa rohkeasti yhteys opettajaan. Lundell suosittelee soittamista tai tapaamista kasvotusten.
Suvaitsevaisuutta
Lundell on työskennellyt luokanopettajana yli 30 vuotta.
Opetustyössään hän pyrkii siihen, että oppilas voi käydä tasapainoisesti koulua ja tulee toimeen muiden oppilaiden kanssa.
–Järjestän runsaasti ryhmätöitä, joissa pohditaan elämistä ja olemista.
Lundell korostaa, että suvaitsevaisuus on yksi työelämän vaatimuksista.
– Suvaitsevaiseksi kannattaa opetella jo nuorena. On myös tärkeää, että kaikki sisäistävät tarvittavat asiat vaaditussa aikataulussa.
Pihla Hakala
pihla.hakala@ilmedia.fi


Enkeliporsaan arvio Iltalehden jutusta:
Kasi. Toimittaja soitti edellisenä päivänä, kun löhöilin parvekkeen sohvalla. Vastailin toimittajan kysymyksiin. Sain suurinpiirtein ulos, mitä sillä hetkellä päästäni oli ulos saatavissa, kesäterässä vielä oli koko porsas.
Tarkennuksia, elämänrytmiin kuuluvat luonnollisesti myös riittävä lepo ja uni. Elämisen ja olemisen ryhmätyöt ovat olleet pääasiassa Lions Quest-ryhmätöitä. Joskus 5.-6. luokilla järjestän porinaryhmiä uskonnossa ko. aiheista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti