10.8. Iltalehti
Miten kouluarjesta
selvitään?
Vuoden luokanopettaja neuvoo, miten uusi
kouluvuosi saadaan parhaiten käyntiin.
Vantaalaisen alakoulun
opettajan Kai-Ari Lundellin mukaan vanhempien on syytä osoittaa lapselle, että
he arvostavat lapsen koulunkäyntiä.
Erityisesti pienille alakoululaisille koulun
alku on merkittävä hetki.
– He ovat motivoituneita oppimaan uutta.
Yläkoululaiset painiskelevat motivaatio-ongelmien
kanssa alakoululaisia useammin. Yläkouluun siirtyminen osuu lapsen kehityksen
kannalta vaikeaan vaiheeseen: murrosikään.
– Viimeistään ysiluokalla motivaatio taas löytyy, kun
nuori hoksaa, että on tehtävä oman elämän kannalta tärkeitä ratkaisuja.
Lundellin mukaan koulujen sisäinen yhteistyö on
kehittynyt huimasti.
– Ennen opettaja toimi ongelmatilanteissa
luokkansa kanssa yksin, nyt tukea saa muulta henkilökunnalta, kiittää vuoden
2013 luokanopettajaksi valittu Lundell.
Muista rytmi
Kotona kannattaa noudattaa säännöllistä
elämänrytmiä, jotta koululainen pärjää koulutyön paineissa.
– Huolehditaan lapsen hyvästä ravinnosta,
tuetaan ja seurataan koulunkäyntiä aktiivisesti. Kouluun voi aina tarvittaessa
ottaa yhteyttä.
Liikunta ja ulkoilu ovat avaimia jaksamiseen.
– Kunhan aktiviteetit eivät rajoitu ruudun
ääreen. Loppupeleissä kyse on yksinkertaisista, mutta tärkeistä asioista.
Mistä motivaatio?
Jokaisella on joskus ongelmia motivaation kanssa.
Läksyt eivät maita, eikä jaksa lukea.
– Vanhemmat voivat osallistua lapsensa
koulutyöhön vaikkapa kuulustelemalla vieraan kielen sanoja. Näin vanhempi
osoittaa lapselleen, että arvostaa lapsen koulunkäyntiä.
– Koulu on lasten työtä. Koulu voi tarvittaessa
järjestää tukitoimia.
Entä jos kiusataan?
Lundellin mukaan koulukiusaaminen on Suomen
kouluissa vähentynyt sitten 1980-luvun.
Jos joutuu koulukiusatuksi, kannattaa ensin
yrittää jutella asiasta kotona. Kouluun tulee ottaa yhteyttä.
– Vanhempi oppilas voi keskustella asiasta
kuraattorin kanssa. Kouluissa tehdään jatkuvasti työtä kiusaamisen
estämiseksi.
Avoin keskustelu on kaiken a ja o.
Parempia numeroita?
Jos oppilaan arvosanat tippuvat, on mietinnän
paikka. Silloin lasta tai nuorta tulee tukea kotona entistä enemmän.
– On ensisijaisen tärkeää, että vanhemmat ovat
kiinnostuneita lastensa koulunkäynnistä.
Ongelmien kanssa ei kannata jäädä kotiin muhimaan,
vaan ottaa rohkeasti yhteys opettajaan. Lundell suosittelee soittamista tai
tapaamista kasvotusten.
Suvaitsevaisuutta
Lundell on työskennellyt luokanopettajana yli 30
vuotta.
Opetustyössään hän pyrkii siihen, että oppilas
voi käydä tasapainoisesti koulua ja tulee toimeen muiden oppilaiden kanssa.
–Järjestän runsaasti ryhmätöitä, joissa
pohditaan elämistä ja olemista.
Lundell korostaa, että suvaitsevaisuus on yksi
työelämän vaatimuksista.
– Suvaitsevaiseksi kannattaa opetella jo
nuorena. On myös tärkeää, että kaikki sisäistävät tarvittavat asiat vaaditussa
aikataulussa.
Pihla Hakala
pihla.hakala@ilmedia.fi
Enkeliporsaan arvio Iltalehden jutusta:
Enkeliporsaan arvio Iltalehden jutusta:
Kasi. Toimittaja soitti edellisenä päivänä, kun löhöilin parvekkeen sohvalla. Vastailin toimittajan kysymyksiin. Sain suurinpiirtein ulos, mitä sillä hetkellä päästäni oli ulos saatavissa, kesäterässä vielä oli koko porsas.
Tarkennuksia, elämänrytmiin kuuluvat luonnollisesti myös riittävä lepo ja uni. Elämisen ja olemisen ryhmätyöt ovat olleet pääasiassa Lions Quest-ryhmätöitä. Joskus 5.-6. luokilla järjestän porinaryhmiä uskonnossa ko. aiheista.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti