27.8. Vantaan Sanomat
Yle: Lakiesitys antaisi opettajille luvan takavarikoida puhelimen voimakeinoin
Koulujen työrauhaongelmiin
etsitään parhaillaan uusia keinoja lainsäädäntöä uudistamalla. Valmisteilla
oleva lakiehdotus antaisi opettajalle luvan takavarikoida oppilaan puhelin jopa
voimakeinoin.
Esityksen taustalla on älypuhelinten käytön oppitunneilla aiheuttamat häiriöt.
Esityksen taustalla on älypuhelinten käytön oppitunneilla aiheuttamat häiriöt.
– Suurin ongelma on häirintä. Häiritään omaa oppimista
tai muiden opetusta. Niillä pelaillaan, niillä lataillaan, niihin puhutaan ja
niillä viestitetään oppituntien aikana, kertoi opetus- ja kulttuuriministeriön
hallitusneuvos Janne Öberg Ylelle.
Nykyisellään opettaja voi
kieltää puhelimien käytön oppitunnilla ja tarvittaessa poistaa häiriköivän
oppilaan luokasta. Moniin kouluihin on myös perustettu vapaaehtoisuuteen
perustuvia kännykkäparkkeja, joihin puhelimet kerätään oppituntien ajaksi.
Ylen mukaan opetusministeriössä valmistellaan
parhaillaan lakipakettia, jonka tarkoitus on parantaa koulujen työrauhaa.
Opettajille kaavaillaan oikeutta ottaa oppilaalta pois häiriötä aiheuttava
esine vaikka väkisin.
* * *
* * *
En ole oikeastaan koskaan kokenut oppilaiden kännyköitä ongelmina. Nyt kun olen paossa koulun atk-luokassa, koska koulussamme kesällä tapahtui vesivahinko, olen alkanut käyttää kännyköitä opetuksessakin. Teemme PowerPoint-esitelmiä lemmikkieläimistä, oppilaat ottavat kuvia lemmikeistään ja siirtävät kuvat esityksensä dioihin.
Oppilaiden kännykät helpottavat elämääni kovasti. Vanhemmat lähettävät muistutuksia oppilaiden kännyköihin, kun pitää mennä esim. kouluhammaslääkäriin. Minulla ei ole enää keltaisia liimalappurivistöjä pöytäni etuosassa.
Kun oppilas tuntee olonsa huonoksi, pyydän häntä soittamaan äidille tai isälle ja ilmoittamaan, että nyt on syytä mennä kotiin lepäilemään.
Opintoretkillä kännykät ovat melkein pakollinen väline. Jos oppilas eksyy joukosta, kännykällä opettajan saa aina kiinni.
Joskus kun oppilas on tehnyt koulussa pahojaan, pyydän oppilasta selittämään tekosensa verekseltään äidilleen tai isälleen. Itse seison käytävällä oppilaan vieressä, kun hän kertoo kolttosensa omalla kännykällään.
Oletan, että kännykkä on ongelma yläkouluissa.
Uskon, että on äärimmäisen ärsyttävää, jos oppilas räpläilee kännykkäänsä, kun pitäisi tehdä töitä. Ei varmaan tunnu kivalta, kun opetustilanteessa kuunnellaan musiikkia napit korvissa.
Mielestäni lainsäädäntöuudistus kännyköiden takavarikoinnin suhteen on oikeansuuntainen. Ihmettelen vain, miksi opettajien takavarikko-oikeutta ei voisi laajentaa muihinkin asioihin. Mieleen äkkiseltään tulee puukot ja puntarit, tupakka, alkoholi ja huumeet.
Korhos-gaten yhteydessä todettiin, että koulu on julkinen paikka, jossa oppilaat voivat kuvata opetustilannetta salaa, jos vain niin haluavat. Jos kerran koulu todetaan julkiseksi paikaksi, niin luulisi, että edes puukot ja puntarit voisi ottaa oppilailta pois. Onhan teräaseiden kanniskelu julkisilla paikoilla kielletty.
Luulen, että alakouluissa opettaja saisi "väärinkäytetyt" kännykät takavarikkoon pyytämällä, voitko laittaa kännykkäsi opettajan pöydälle, saat sen takaisin koulupäivän päätyttyä.
Voimakeinoja en lähtisi kännykkätakavarikoissa käyttämään, vaikka voimankäyttö tulisikin sallituksi. Aina voi tapahtua vahinkoja.
Voimakeinoja en lähtisi kännykkätakavarikoissa käyttämään, vaikka voimankäyttö tulisikin sallituksi. Aina voi tapahtua vahinkoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti