Kuvajainen
Vuoden 2013
luokanopettaja kannustaa nuoria opettajan työhön
Luokanopettajaliiton hallitus on
valinnut Vuoden 2013 luokanopettajaksi luokanopettaja Kai-Ari Lundellin, joka
on työskennellyt luokanopettajana Vantaalla 33 vuotta. Kävimme kysymässä
Lundellilta, miten koulumaailma on vuosikymmenten mittaan muuttunut.
Koulumaailmassa kuohuu, ainakin
mikäli uskomme mediaa. On väkivaltaa, sekasortoa ja koulukiusaamista. Meno on
viime vuosina muuttunut paikoin aivan hallitsemattomaksi. Näin väitetään, mutta
luokanopettaja Kai-Ari Lundell ei moista allekirjoita. ”Päinvastoin kuin
luullaan, kiusaaminen ja väkivalta ovat vuosien mittaan vähentyneet”, Lundell
väittää. ”Näistä asioista keskustellaan nyt paljon ja se on luonut mielikuvaa
kiusaamisen lisääntymisestä. Tosiasiassa pihalla ei nykyään enää tapella, kuten
menneinä vuosikymmeninä ja kaikenlainen jengiytyminenkin on vähentynyt.
Vastaavasti pihoilla ei enää leikitä porukalla, eikä urheilukentilläkään näe lasten omatoimisia joukkuepelejä. Me-henki on saanut väistyä. Oppilaiden yksilöllisyys on korostunut. Omassa opetuksessani otankin tämän huomioon muun muassa siten, että olen lisännyt ryhmätöiden määrää. Se opettaa lapsia toimimaan ryhmässä ja ottamaan muut huomioon”, Lundell kertoo.
”Merkittävimpänä muutoksena koulumaailmassa viimeisten yli 30 vuoden aikana näen ryhmäkokojen pienentymisen. Vantaalla ryhmäkokojen pieneneminen johtuu ryhmäkokotuesta, jota saavat kunnat, joissa on isoja opetusryhmiä. Raha on korvamerkittyä, joten se myös käytetään siihen, mihin se on osoitettu.”
Vastaavasti pihoilla ei enää leikitä porukalla, eikä urheilukentilläkään näe lasten omatoimisia joukkuepelejä. Me-henki on saanut väistyä. Oppilaiden yksilöllisyys on korostunut. Omassa opetuksessani otankin tämän huomioon muun muassa siten, että olen lisännyt ryhmätöiden määrää. Se opettaa lapsia toimimaan ryhmässä ja ottamaan muut huomioon”, Lundell kertoo.
”Merkittävimpänä muutoksena koulumaailmassa viimeisten yli 30 vuoden aikana näen ryhmäkokojen pienentymisen. Vantaalla ryhmäkokojen pieneneminen johtuu ryhmäkokotuesta, jota saavat kunnat, joissa on isoja opetusryhmiä. Raha on korvamerkittyä, joten se myös käytetään siihen, mihin se on osoitettu.”
Lähiö kuin
pikkukaupunki
Noin 400 oppilaan Pähkinärinteen
koulussa 29 vuotta opettanut Lundell sanoo mielellään korostavansa sitä, että
on lähiökoulun opettaja ja siinä tehtävässä varsin tyytyväinen. Hänen mukaansa
lähiöitä kohtaan tunnetaan usein turhia ennakkoluuloja. ”Lähiö on kuin
pikkukaupunki. Koulu, koti ja harrastukset ovat lähellä. Monelle on yllätys,
että lasten keskuudessa tehty onnellisuusmittaus osoitti, että lähiö on
pikkukaupungin jälkeen lapsille mieluisin kasvuympäristö. Kolmannella sijalla
ovat isot kaupungit ja vasta neljännellä sijalla on idyllinen maaseutu.
Lähiössä kaveritkin ovat lähellä.
Perheiden
ongelmat näkyvät koulussa
Ei Pähkinärinteen koulu toki mikään
poikkeuksellinen onnela ole. Luokanopettaja kohtaa työssään arjen monet kasvot,
myös ne vähemmän kauniit. ”Osalla lapsista on todellinen syrjäytymisvaara.
Yhteiskunta on polarisoitunut. On erittäin hyvin ja huonosti voivia perheitä.
Jos perheellä on ongelmia, se yleensä näkyy koulussa. Olisi tärkeää, että
perheitä ja lapsia voitaisiin auttaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.”
Lundell sanoo, että ei ymmärrä nykyistä käytäntöä, jossa koululta vaaditaan
tukea ja osallisuutta samaan aikaan, kun se jätetään syrjään lapsen
kokonaisvaltaisesta läsnäolosta.
Tieto opettajien ja viranomaisten välillä ei kulje. ”Kaikkia muita tahoja informoidaan, mutta opettajat jätetään tietosuojakysymyksiin vedoten sen ulkopuolelle, missä apua tarvitsevan lapsen kanssa mennään. Mehän olemme joka päivä tekemisissä näiden lasten kanssa” sanoo Lundell ja muistuttaa, että myös opettajilla on salassapitovelvollisuus. ”Miksi lasta juoksutetaan lastensuojelussa, kun koulu voisi olla lapsille se keskiö, jossa sosiaalitoimi toimisi? Kokenut opettaja näkee usein puolessa tunnissa, mikä lapsen ongelma on. Miksi tätä näkemystä ei käytetä hyväksi”, Lundell ihmettelee.
Tieto opettajien ja viranomaisten välillä ei kulje. ”Kaikkia muita tahoja informoidaan, mutta opettajat jätetään tietosuojakysymyksiin vedoten sen ulkopuolelle, missä apua tarvitsevan lapsen kanssa mennään. Mehän olemme joka päivä tekemisissä näiden lasten kanssa” sanoo Lundell ja muistuttaa, että myös opettajilla on salassapitovelvollisuus. ”Miksi lasta juoksutetaan lastensuojelussa, kun koulu voisi olla lapsille se keskiö, jossa sosiaalitoimi toimisi? Kokenut opettaja näkee usein puolessa tunnissa, mikä lapsen ongelma on. Miksi tätä näkemystä ei käytetä hyväksi”, Lundell ihmettelee.
Lundell tiivistäisi myös
esiopetuksen ja koulun välistä yhteistyötä. ”Päiväkodeissakin nähdään paljon
asioita. Jos yhteistyö esiopetuksen ja koulun välillä olisi nykyistä
joustavampaa, luokkiin sijoittelussa ei tulisi yllätyksiä.” Tällaisilla yllätyksillä
Lundell tarkoittaa esimerkiksi tilannetta, jossa useampia tavattoman vilkkaita
lapsia sijoitetaan samalle luokalle. ”Luokille tulee myös niin sanottuja
jokereita. He ovat oppilaita, joilla jo on havaittu yksilöllisiä
erityistarpeita, mutta oppilaat eivät vielä ole saaneet erityisoppilaan
statusta, koska diagnoosia ei ole ehditty tehdä. Tiivis yhteistyö ja hyvä
tiedonkulku auttaisivat tässäkin”, Lundell toteaa.
Lundell
kannustaa nuoria opettajan työhön
Koulumaailmasta julkisuuteen annettu
kuva saattaa saada nuoret opettajan urasta haaveilevat pohtimaan, onko
opettajan työ sittenkin liian vaativaa ja stressaava. ”Media on kärjistänyt
kuvaa kouluista. Ei täällä mitään anarkiaa ole. Meillä on maailman paras,
yliopistotasoinen opettajakoulutus, joka antaa hyvät eväät opettajan työhön.
Opettajan työ on myös yhteiskunnassamme arvostettua päinvastoin kuin monessa
muussa maassa. Tietysti tässä työssä on omat haasteensa. Työssä tarvitaan aitoa
innostusta, kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä ja sellainen luonne, että
kykenee luomaan oppilaisiin ja perheisiin hyvät suhteet menettämättä
auktoriteettiaan. Oppilaisiin pitää osata luoda lämmin suhde, mutta oppilaan
kaveriksi opettajan ei pidä ryhtyä”, Lundell sanoo.
Suomalainen
peruskoulu on näyttänyt voimansa
Tasa-arvoista peruskoulua Lundell
pitää hyvänä ja uskoo sen tulevaisuudessakin olevan suomalaisen
koulujärjestelmän perusta. ”Olisi surullista nähdä meillä toteutuvan Kaukoidän
malli, jossa oppilaat kilpailutetaan hengiltä. Toisaalta kaikkein pahin kauhuskenaario
on Ruotsin malli. Siinä yksityiskoulujen ja kunnallisten koulujen väliset erot
kärjistyvät todellisiksi luokkaeroiksi. Suomalainen peruskoulu on
todistettavasti monin tavoin näyttänyt voimansa, joten pidetään se”, Kai-Ari
Lundell sanoo.
Enkeliporsaan arvio Kuvajaisen
jutusta:
Ysi. Toimittaja haastatteli minua koulun
ruokalassa. Toimittaja kyseli paljon nykykoulun tilasta ja hän kirjoitti hyvin
ydinasiat. Sain sanottua, mitä yritinkin. Kuva on otettu myös ruokalassa,
taustalla on seinälle ripustettuja oppilaiden kuvataidetöitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti