11.10. Savon Sanomat
Itä-Suomen
aluehallintoviraston ylitarkastaja Kari
Lehtola kritisoi voimakkaasti nykyisten kouluverkkoselvitysten
lähtökohtia ja niiden pohjilta tehtyjä koulujen lakkauttamisia
– Suomessa kouluverkkojen selvitystyötä on tehty pelkästään kamreerimaisesti ja katsottu ainoastaan helposti laskettavia, teknisiä menoeriä kuten kiinteistö- ja lämmityskustannuksia tai palkkoja, Lehtola sanoo.
– Suomessa kouluverkkojen selvitystyötä on tehty pelkästään kamreerimaisesti ja katsottu ainoastaan helposti laskettavia, teknisiä menoeriä kuten kiinteistö- ja lämmityskustannuksia tai palkkoja, Lehtola sanoo.
Päätöksiä tehdään nyt
sivuille vilkuilematta toimialasiilon sisällä optimoimalla pieni osa suuresta
kokonaisuudesta.
– Sellainen valmistelu
on hallintolain ja lastensuojelulain vastaista, jylisee Lehtola.
Lapsivaikutusarviota ei
tehdä, ei arviota koulun arvosta yhteisölle ja muille ihmisille eikä
mietitä koulun arvoa pedagogiikalle eli mitä etuja tarjoaa vuosiluokka- mitä
yhdysluokkapedagogiikka. Muita kuin taloudellisia arvoja ei ylipäätään pohdita.
– Pahinta on ollut,
etteivät säästöt ole toteutuneet. Kun kaikkia tekijöitä ei ole arvioitu, eivät
ennusteet voikaan toteutua. Niinpä lasten hyvinvoinnin korjaavat kulut ovat
nelinkertaistuneet.
– Pelkästään
huostaanottokustannukset ovat 700 miljoonaa euroa eli saman verran kuin koko ammatillisen
koulutuksen menot valtiolle vuodessa.
Lehtolasta olisi
tärkeää, että pystyttäisiin moniammatillisesti tutkimaan ja laskemaan myös
koulujen lakkauttamisten kustannusten syy-seuraussuhteet ja
heijastusvaikutukset. Ylipäätään poikkihallinnollista hyvinvointiosaamista
olisi kehitettävä päätöksen teon tueksi.
Itä-Suomessa jo
kolmannes lapsista on koulukuljetusten piirissä.
Perusopetuslain mukaan
opetus pitää järjestää lapsen iän ja kehityskausien mukaan mahdollisimman
lähellä ja turvallisesti.
Tämä yleinen ja kiva,
mutta tarkemmin määrittelemätön lain kohta on ohitettu ja menty suoraan ainoaan
olemassa olevaan numeronormiin eli säädöksiin koulukuljetusten maksimiajoista.
Alle 12-vuotiaan lapsen koulumatka saa kestää korkeintaan 2,5 tuntia ja yläasteikäisen
maksimissaan kolme tuntia.
– Hurjaa on ollut
seurata, miten kuljetusten maksimiajoituksista on tullut tavoitteita, joihin
pyritään.
– Onko 7-vuotiaan
lapsen etu, että häntä pidetään 2,5 tuntia päivässä turvavöihin sidottuna?
Ylitarkastaja Kari Lehtola on asian ytimessä.
90-luvun laman jälkeen Suomesta on lopetettu roppakaupalla kouluja. Ensin lopetettiin pieniä kyläkouluja, nyt on alettu lopettaa jo suurten kaupunkien isoja kouluja. Hoetaan mantranomaisesti: Säästetään mieluummin seinistä kuin opetuksesta.
Säästöt eivät ole toteutuneet.
Säästöt eivät ole toteutuneet.
Lasten hyvinvoinnin korjaavien kulujen suuruusluokka on järkyttävä. Kunnissa, joissa opettajia on lomautettu, korjaavat kulut ovat myös nousseet merkittävästi.
En voi ymmärtää, että pelkästään huostaanottokustannukset voivat olla 700 miljoonaa euroa vuodessa. Kaikkiaan kodin ulkopuolelle oli vuoden 2011 aikana sijoitettuna 17 409 lasta ja nuorta. (Sosiaaliportti)
Huostaanotettuja lapsia on siis suurinpiirtein saman verran kuin Naantalin kaupungissa on asukkaita!
Kari Lehtola on oikeassa sanoessaan, että päätöksiä tehdään nyt sivuille vilkuilematta toimialasiilon sisällä optimoimalla pieni osa suuresta kokonaisuudesta.
En voi ymmärtää, että pelkästään huostaanottokustannukset voivat olla 700 miljoonaa euroa vuodessa. Kaikkiaan kodin ulkopuolelle oli vuoden 2011 aikana sijoitettuna 17 409 lasta ja nuorta. (Sosiaaliportti)
Huostaanotettuja lapsia on siis suurinpiirtein saman verran kuin Naantalin kaupungissa on asukkaita!
Kari Lehtola on oikeassa sanoessaan, että päätöksiä tehdään nyt sivuille vilkuilematta toimialasiilon sisällä optimoimalla pieni osa suuresta kokonaisuudesta.
Maailma on paljon laveampi kuin oma hiekkalaatikko. Peruskoulutuksesta säästetyt rovot moninkertaistuvat sosiaali- ja terveyspuolen menoina.
On aivan selvää, että kaikissa Suomen kunnissa ei riitä asiantuntemusta peruskoulutuksen järjestämiseen.
Lyhytnäköinen ajattelu ohjaa koulutussuunnittelua. Aina ei välitetä edes laeista. Koulutuksellista tasa-arvoa ei enää ole.
Ainoa kestävä ratkaisu on siirtää peruskoulutus valtion harteille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti