torstai 5. maaliskuuta 2015

Uusikylä vs Saloviita 6-0

5.3. MTV

Luokkakokokeskustelu ajoi professorit kiistaan: "Törkeää moittia opettajia laiskoiksi"

Kasvatustieteen emeritusprofessori Kari Uusikylä on seurannut Jyväskylän yliopiston erityispedagogiikan professorin Timo Saloviidan kirjoituksesta noussutta keskustelua kiinnostuneena.

– Yhteiskunnallinen todellisuus oppilaiden tunneongelmat ja oppimisvaikeudet ja kotien huonot olosuhteet heijastuvat sinne kouluun ja monet opettajat toimivat hyvin vaikeissa olosuhteissa. On aivan kohtuutonta ja suorastaan törkeää moittia opettajia laiskoiksi, sanoo Uusikylä, joka on opettanut vuosia opettajia.

Hänen mukaansa erityisluokalle ei ketään siirretä kevein perustein.

– Kyllä tämä on väärää tietoa tämmöisen asian levittäminen. Saloviita nyt koko ajan syyttää opettajia, että opettajat hoitavat omia etujaan. Voisiko hän ajatella, että mahdollisesti opettajat hoitavat lähinnä oppilaiden etua, sanoo Uusikylä.


Hienoa, että professori Kari Uusikylä jyrähti.

Kahvipöytäkeskustelujen ja somen perusteella opettajat loukkaantuivat kovasti professori Timo Saloviidan väitteistä eilisessä Hesarin pääkirjoituksessa.

Rivien välistä Saloviita syytti opettajia laiskoiksi, hankalan oppilaan poistaminen luokasta vähentää opettajan työtä. (HS 4.3.2015)

Kaksi vuotta aiemmin hän totesi:

Kyse on opettajien viitseliäisyydestä. Totta kai jokainen haluaa luokalleen kuuliaiset ja tunnolliset lapset. Jos luokalle tuleekin erityisoppilas, tämä vaatii opettajalta enemmän työtä. Helpompaa on siirtää erityistä tukea vaativa oppilas pois. (Vantaan Sanomat 4.3.2013)

Kirjoitin eilen:

Timo Saloviidan kammiosta kajahtaa (Properuskoulu 4.3.2015)

Jokainen saa päätellä aivan itse, kumman professorin väittämissä on perää. Oma kantani on täysin selvä, kuten kirjoitukseni otsikkokin kertoo, Uusikylä vs Saloviita 6-0.

Olen jo jonkin aikaa ylläpitänyt Facebookissa Kari Uusikylä faniryhmää. Jos haluat, liity ryhmään.

2 kommenttia:

  1. Olen ihmetellyt jo useamman vuoden tätä PROFESSORIA; joka julistaa fundamentalistisaarnaa mustavalkoisesti. Kuinka on mahdollista tällaisen professorin mahdollisuus heitellä, mitä milloinkin, ja joku vielä julkaisee. Toivotan Timo Saloviidan inkluusion ainoasta totuudentornista kentälle näyttämään esim. miten hän poistaa aistiyliherkän lapsen ympäriltä stressitekijöitä kuten työn touhusta ympäristössä syntyvän äänen aiheuttamat lähes kiputilaa aiheuttavat tuntemukset jne. On olemassa lapsia, joille epämiellyttävyystason ylittyminen ja siellä oleminen aiheuttaa vakaviakin seurauksia, mm. koko energia menee selviytymiseen ja oppiminen ei onnistu ylikuormitustiloissa. Ei lapsi voi koko päivää kulkea kuulokkeet korvissa. Surullista, että alallamme on nonchaleerausta, jota vielä verorahoilla tuemme ja elätämme. Koulutussäästöjen aikakaudella tällaiset professorit voisi irtisanoa ja tai tarjota kentälle puuttuvien pätevien erityisluokanopettajien töihin pitemmällä koeajalla kuin 6 kk.

    Saloviita=Suoraan sanottuna 2000-luvun Rousseau, joka ei myöskään kasvattanut yhtään lasta lähdetietojen mukaan omalla aikakaudellaan. Mutta suureksi kasvatusfilosofiksi kumarreltu. Missä ammatissa voi olla näin pihalla oman alansa tietämyksestä, yritysmaailmassa olisi saman tien lentänyt pihalle jo aikoja sitten...

    Lisäksi suosittelen vakavasti harkittavaksi OAJ:lta järeämpiä toimia tällaisten henkilöiden esiintymiseen mediassa, esim. Hesarin tilausboikotin koordinointia, jos Hesari ei pikkuhiljaa ala lopettamaan näin yksipuolista näkökulman esittelyä. Suosittelen ns. YLE-lakiin tutustumista, jossa näin erikoisiin mielipiteisiin kysyttävä muualtakin näkemystä, esim. eri yliopistojen erityispedagogiikan professoreilta, ja myös samassa yhteydessä varattava saman arvoinen palstatila eikä Yleisön osastoa vastineeksi Vieraskynä- palstalle. Käsittämätöntä toimintaa Hesarissa!
    Artikkeliin: Professori: Oppilaiden siirrot erityisluokille lähinnä töiden pallottelua luukulta toiselle NalleKalle 5.3. 19:24-
    ----------------------------
    Ei löydy

    VastaaPoista
  2. Mä en kyllä ymmärrä. Miksi pitää kieltää asia jonka jokainen opettaja sisimmässään tietää: työ oli helpompaa ja mukavampaa ennen inkluusiota.
    Ja että ihminen on mukavuudenhaluinen ja me opettajatkin olemme mukavuudenhaluisia.

    Saloviita sohaisi muurahaispesää, mutta ei hän ihan väärässä ole.

    Ongelma on työn määrän ja byrokratian valtava lisääntyminen 2000-luvun aikana, työn vaativuuden kasvaminen (yhteiskunnan ja lasten muuttuminen sekä inkluusion luokkiin tuomat aiemmin erityisluokilla olleet oppilaat) sekä nyt viimeisimpänä uuden tekniikan rantautuminen kouluun ilman, että tarjolla olisi olllut meille lisäkoulutusta.

    Aineenopettajana nykyisin toimiessani oman kirjanpitoni mukaan teen nykyisin n. 8 tuntia enemmän töitä viikossa kuin 90-luvulla, vaikka kokemuksen kasvaessa työmäärä olisi, oloshuhteiden pysyessä vakiona, luullut laskevan.

    Jokainen me varmasti tunnemme kollegoita jotka ovat tästä muuttuneesta toimintaympäristöstä väsähtäneet tai turhautuneet niin, että vain sinnittelevät työssään. Ehkä Saloviita viittaa heihin.
    Tapa on vain väärä.
    Pitäsi miettiä sitä, miten vastata toimintaympäristön muutoksiin. Rahalla tuskin lisääntynyttä työn määrää ja vaativuutta voi korvata. Mikä raha sen edes korvaisi, ja mistä kunnat sen ottaisivat. Toisaalta, paluuta menneisyyteen ei ole.

    Minulla ei ole esittää viisasten kiveä, mutta selvää on, että jos nykykehitys jatkuu, moni opettaja ei jaksa työssään eläkeikäänsä asti.

    Saloviidan virhe on, että hän väitti opettajia laiskoiksi. Jos hän olisi muotoillut, että muuttuneessa toimintaympäristössä opettajien voimavarat eivät riitä, eivätkä voikaan riittää ja että koulunkäyntiavustajien sijaan luokkiin pitäisi saada erityisopettajia, meiltä olisi tullut aploodit.

    Mutta itse asia: se että erityistä tukea tarvitseva oppilas ansaitsee opettajan aikaa. Se on timanttia.

    VastaaPoista