tiistai 22. maaliskuuta 2011

Keinotekoinen erityisopettajapula


Kaikki tietävät, että erityisopettajista on huutava pula. Miksi ei tehdä mitään? Ihmetellään ja levitellään käsiä ja koulut joutuvat palkkaamaan epäpäteviä ihmisiä erityisopettajiksi.

Tilanne on jatkunut jo pitkään. Voidaan sanoa, että tila on suorastaan krooninen.

Olen sitä mieltä, että erityisopettajapula on tahallaan aiheutettu. On aivan selvää, jos pula on tiedostettu, vastuullisten päättäjien olisi pitänyt toimia ajat sitten. Ilmeisesti erityisopetuksesta ei välitetä tai säästetään rahaa palkkaamalla epäpäteviä erityisopettajia.

Erityisopettajia koulutetaan pääasiassa jo valmiista opettajista, esim. luokanopettajista. Valmis opettaja on useinmiten perheellinen ja asuntovelallinen. Harva ihminen on niin hyväsydäminen, että kouluttautuu erityisopettajaksi ilman palkkaa. Kukaan ei halua, että omat lapset näkevät nälkää.

Oma ratkaisumallini on selkeä:

1. Lisätään erityisopettajiksi opiskelevien aloituspaikkoja.

2. Valmis opettaja, joka opiskelee erityisopettajaksi, saa opiskeluajaltaan koko palkan.

Erityisoppilaiden määrä on kasvanut koko ajan. Kaikki selittely erityisopettajapulasta on vastuun pakoilua.

1 kommentti:

  1. Lisäisin listaasi

    3. Järjestetään erityisopetus niin, että yksikään ryhmä ei ole vaarallinen

    4. Tämä edellyttää kroonisesti väkivaltaisesti käyttäytyvien lasten opetuksen järjestämistä aivan uudella tavalla, jossa kaikki hallintokunnat tukevat yhteisinterventioillaan lapsen perhettä.

    Martti

    VastaaPoista