torstai 3. maaliskuuta 2011

Otetaan kerrankin Ruotsista mallia


OAJ:n sivut 2.3.

Opettajan ammattinimike suojattava myös Suomessa

Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:n mielestä Suomen pitää suojata opettajan ammattinimike, kuten Ruotsi teki keskiviikkona 2.3. Opetuksen laadusta ja ammatin arvostuksesta huolissaan ollut Ruotsin valtiopäivät päätti alkuillasta lakimuutoksista, joiden mukaan opettajan tai lastentarhanopettajan pysyvään työsuhteeseen voidaan valita vain laillistettuja eli kelpoisuuden omaavia opettajia ja lastentarhanopettajia.

Opettajarekisteri helpottaisi myös työnantajaa esimerkiksi rekrytointitilanteessa. Rekisteristä voisi heti tarkistaa kelpoisuuden. Rekisteri helpottaisi myös opettajatarpeen ennakointia ja auttaisi koulutustarpeen arvioinnissa, OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen sanoo.

Jossakin asiassa ruotsalaiset ovat meitä edellä. On mallioppimisen ja -päätöksenteon paikka.

Kuten lukijani muistavat, olen ollut huolissani kaikenkarvaisten opettaja-nimikkeiden käytöstä. Nimikkeen käyttö pitää sitoa koulutukseen, vain pätevä, kelpoisuuden omaava opettaja saa käyttöönsä opettaja-ammattinimikkeen.

Ruotsin valtionpäivien päättämät lakimuutokset astuvat voimaan ensi kesänä ja niitä toteutetaan kaikilta osin 1.7.2012 alkaen. Laillistetun opettajan todistuksesta käy ilmi, missä aineessa ja millä tasolla hänellä on kelpoisuus toimia opettajana. Jos laillistettua opettajaa ei ole saatavana, vuoden määräajaksi voidaan valita muukin henkilö.

Lakimuutos on selkeä. Kuka tahansa voi opettajarekisteristä tarkistaa opettajan pätevyyden. Lakimuutos kannustaa rehtoreita palkkaamaan päteviä opettajia epäpätevien sijaan, loppuu frendipeli.

3 kommenttia:

  1. Miksi muodollinen pätevyys olisi noin relevantti asia?

    VastaaPoista
  2. Olen samaa mieltä. Samaan läpinäkyvyyteen julkisuusperiaatteen alle pitäisi liittää: kunkin koulun tiedot sen luokkakoista, jakotuntien määristä, opettajien pysyvyydestä ja viihtyvyydestä koulussaan ja vaikka tutkittua tietoa työrauhaongelmista kussakin koulussa. Jopa loppuisi selittely että kun meidän koulussa on kaikki niin hyvin ja pääsisivät vanhemmatkin vertailemaan kouluja keskenään muutenkin kuin mielikuvien tasolla.

    Tämä malli pakottaisi myös koulun henkilökunnan ja johdon etsimään konkrettisia ratkaisuja koulun tilaan. Itse esim. vanhempainilloissa kerron avoimesti oman luokkani ongelmista. Se on aina turvallisempi tie kuin ruususen kuvien maalailu.

    Out

    VastaaPoista
  3. Sammalkieli...

    1. Juuri tuo Outin mainitseva läpinäkyvyys on oleellinen asia.

    2. Jotkut rehtorit / kunnat palkkaavat epäpäteviä opettajia säästösyistä.

    3. Melkein valmiit opettajat saavat pontta valmistumiseen.

    4. Eihän kuka puoskari tahansa ole lääkäri.

    5. Kyse ei ole muodollisesta pätevyydestä, vaan ainoastaan pätevyydestä. Pätevä opettaja on hakeutunut tietoisesti alalle, pyrkinyt koulutukseen ja opiskellut.

    VastaaPoista